رئیس جمهور سابق آمریکا هشدار داد که شکست این کشور در جنگ «ارزی» با چین، مشابه شکست در جنگ جهانی است.

ترامپ: شکست در جنگ ارزی با چین، مثل باختن در جنگ جهانی است

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز با اشاره به اینکه «دلار» چیزی است که این کشور را قدرتمند می‌کند، گفت که شکست واشنگتن در جنگ ارزی با چین، به معنای شکست آمریکا در یک جنگ جهانی است.

ترامپ درباره این مساله گفت: ایران از طریق چین روابط با عربستان سعودی را از سر گرفت. چین رفته رفته کنترل اوضاع را به دست می‌گیرد. برخی می‌گویند که «خب، ما هرگز دلار را به عنوان معیار و استاندارد جهانی از دست نخواهیم داد»؛ به نظر می‌رسد این حرف شوخی باشد!

وی تصریح کرد: چین می‌خواهد که استاندارد و معیار را تغییر دهد؛ استاندارد ارزی. و اگر این اتفاق بیفتد، درست شبیه باختن در جنگ جهانی است. ما به یک کشور درجه دو تبدیل خواهیم شد.

ترامپ که خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا مهیا می‌کند، همچنین گفت که کشورهای غربی پیش از این، برزیل را به نفوذ چین واگذار کرده‌اند و در آستانه از دست دادن کلمبیا هستند. به گفته وی، ایران و روسیه نیز همین حالا با پکن همگام شده‌اند.

ترامپ در ادامه درباره رابطه فرانسه با چین و دیدار اخیر امانوئل ماکرون و شی جین‌پینگ، روسای جمهور دو کشور تاکید کرد: چه خبر است؟ ما داریم می‌بازیم. اگر ارزمان را از دست بدهیم، مشابه این است که در یک جنگ جهانی شکست خورده‌ باشیم. ارز ما چیزی است که ما را قدرتمند و مقتدر می‌کند.

رئیس جمهور سابق آمریکا همچنین تاکید کرد که اگر ماکرون در زمان ریاست جمهوری وی و حضورش در کاخ سفید درباره چین مقدمه‌چینی می‌کرد، قطعا با او(ماکرون) تماس می‌گرفت و رئیس جمهور فرانسه با عواقب اقتصادی نزدیک شدن به چین از جمله اعمال محدودیت در واردات مشروبات الکلی فرانسوی، تهدید می‌کرد. به گفته ترامپ، سروکله زدن با تمام کشورها دشوار است چون همه می‌خواهند از آمریکا منفعت ببرند.

وی مدعی شد: تعامل با همه آنها سخت است چون همه کشورها می‌خواهند سر ما کلاه بگذارند اما این موضوع درباره فرانسه خیلی دشوار است.

رئیس جمهور سابق آمریکا از گفت‌وگوی تلفنی خود با ماکرون در دوران ریاست جمهوری‌اش پرده برداشت و گفت که در این تماس فرانسه را تهدید کرده که در صورت اعمال مالیات بر شرکت‌های آمریکایی، برای نوشیدنی‌های الکلی فرانسوی تعرفه ۱۰۰درصدی اعمال خواهد کرد.

ترامپ در ادامه این داستان گفت: ۱۵ دقیقه بعد تماس گرفت و گفت «به این نتیجه رسیدیم که بر شرکت‌های آمریکایی مالیات نبندیم.»

وی اضافه کرد: اما به محضی که (از کاخ سفید) رفتم، دیدید که چه اتفاقی افتاد؛ آنها برای شرکت‌های آمریکایی مالیات تعیین کردند.

ترامپ هفته گذشته هشدار داده بود که چین قصد دارد تا جای دلار را در بازارهای جهانی بگیرد و پیش‌بینی کرده بود که در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، «احتمالا موقق خواهد شد و این بزرگ‌ترین شکست تاریخ کشور آمریکا خواهد بود.»

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.