مشهد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها، برای توسعه با موانع قانونی صادرات و واردات گوهرسنگ‌ها و فلزات گرانبها دست و پنجه نرم می‌کند.

سد قانون، مقابل رونق بازار گوهرسنگ‌ها!

به گزارش قدس خراسان، سال ۹۷ به دنبال واگذاری تعیین ارزش‌ سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی از بانک مرکزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صادرات، با درخواست رحمانی؛ وزیر وقت این وزارتخانه، سنگی بزرگ جلو پای صادرکنندگان این کالاهای قیمتی در سراسر کشور از جمله مشهد به عنوان قطب تولید و شهر جهانی گوهرسنگ‌ها قرار گرفت. 

در کنار این تصمیم غیر کارشناسی، قانون دسته‌بندی کالاهای وارداتی در سال ۹۷ و قرار گرفتن گوهرسنگ‌ها در ردیف ۴ کالاهای ممنوع برای واردات سبب شد ضربه مهلک دیگری به فعالان این عرصه وارد شود و به جای واردات قانونی، قاچاق گوهرسنگ‌ها توسط دلالان رونق بگیرد. 

اجرایی نشدن مصوبه سفر ریاست جمهوری 

در مصاحبه قدس خراسان با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در بهمن ۱۴۰۱، رجبی به مشکلات دیگری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر صادرکنندگان استان برای ارزش‌گذاری فلزات گرانبها و گوهرسنگ‌های صادراتی خود بایستی کالا را به تهران ارسال کنند. 

وی در این گفت‌وگو با اشاره به قطب بودن مشهد در تولید فلزات گرانبها و فراوری گوهرسنگ‌ها عنوان کرد: نبود کارشناس ارزش‌گذاری فلزات گرانبها و گوهرسنگ‌ها یکی از موانع صادرات گوهرسنگ‌هاست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه حل مشکل ارزش‌گذاری فلزات گرانبها از مصوبات سفر ریاست جمهوری است، متذکر شد: اما تاکنون استان خراسان رضوی از وجود کارشناس ارزش‌گذاری فلزات گرانبها و گوهرسنگ‌ها بی‌بهره مانده و ما همچنان درگیر رفع این مشکل هستیم.

صادرات با مشکلات، واردات ممنوع! 

یکی از صادرکنندگان گوهرسنگ‌ها در خصوص مشکلات صادرات و واردات گوهرسنگ‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار قدس تصریح کرد: در حال حاضر اگر شما انگشتر نقره ساده‌ای برای صادرات داشته باشید، ابتدا برای ارزش‌گذاری باید به تهران مراجعه کنید. سپس بار شما اول باید برای ارزش‌گذاری گوهرسنگ کار شده روی انگشتر به وزارت صمت برده شود و سپس همان بار باید به بانک مرکزی برود تا میزان فلز گرانبها ارزش‌گذاری شود و بار برای مقصد صادراتی مجوز بگیرد و این فرایند اجرایی به غیر از اتلاف وقت و هزینه، برای صادرکننده نتیجه‌ای ندارد. 

عبدالصمد رحیمی مقدم در ادامه اظهار کرد: ممنوع بودن واردات گوهرسنگ‌ها سبب شده تا من به عنوان صادرکننده اگر گوهرسنگی برای فروش از کشور خارج می‌کنم با چند مشکل مواجه شوم.

وی درباره نخستین مشکل این‌طور توضیح داد: اگر بار فروش نرود باید به کشور بازگردد. چطور با این ممنوعیت، بار را برگردانم؟

این صادرکننده ادامه داد: دومین مشکل این است که من تاجرم و به ازای سنگ خارج شده می‌توانم گوهرسنگ‌های خام مورد نیاز تراشنده‌ها و تولید کنندگان داخلی را وارد کنم که در این زمینه هم کلاً با این قانون نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و یک بازار یک‌طرفه را با مشکلات فراوان شاهد هستیم. 

مشهد، درگیر مشکلات قانونی گوهرسنگ‌ها 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در خصوص رفع مشکلات قانونی صادرکنندگان گوهرسنگ‌ها عنوان کرد: مکاتبات بسیاری در زمینه استقرار نماینده تام‌الاختیار از طرف بانک مرکزی در مشهد انجام شده که حل این مشکل در صادرات و جلوگیری از قاچاق فلزات گرانبها بسیار مؤثر است. 

نصرالله پژمان‌فر ادامه داد: ریاست بانک مرکزی قول‌های مساعدی در این زمینه داده است و اکنون در حال گذراندن تشریفات اداری هستیم. 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مشهد قطب تولید و صادرات گوهرسنگ‌ها و فلزات گرانبهاست، مشکلات زیادی در این زمینه داریم و در حال پیگیری رفع موانع هستیم. 

درخواست واردکنندگان به مجلس نرسیده است رئیس کمیسیون اصل ۹۰ درباره ممنوع بودن واردات گوهرسنگ‌ها تصریح کرد: درباره اصلاح این قانون و خارج کردن گوهرسنگ‌ها از فهرست اقلام ممنوع تاکنون درخواستی به ما نرسیده؛ اما متولیان این امر می‌توانند با تنظیم شکایتی مسئله خود را به کمیسیون اصل ۹۰ بدهند تا از طریق این کمیسیون به رفع مشکل اقدام شود و گزارش این اقدامات را هم اطلاع‌رسانی کنیم. 

نیاز سالانه مشهد ۳۰ تن سنگ است

براساس آمار اعلامی کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه قاچاق کالا و ارز استان خراسان رضوی، مشهد سالانه به ۳۰ تن سنگ نیمه‌قیمتی و معمولی نیاز دارد و تعداد کارگاه‌های تولید نقره که در کنار تراش سنگ مشغول به کار هستند، ۲ هزار کارگاه است. 

در کنار ذکر این آمار، خالی از لطف نیست که بدانیم در استان ۱۶هزار تراشنده، سازنده و استخراج‌کننده گوهرسنگ در حال فعالیت هستند که در کنار فرصت جهانی «مشهد، شهر جهانی گوهرسنگ‌ها» می‌توانند سودآوری بسیاری را برای استان فراهم آورند؛ سودآوری که موانع قانونی موجب شده ایران با همه پتانسیل خود رتبه ۱۰۲ صادرات زیورآلات و سنگ‌های قیمتی دنیا را داشته باشد.

اگر از اعداد ۲هزار کارگاه یا ۱۶هزار تراشنده یاد می‌کنیم باید به این حقیقت هم گریزی داشته باشیم که خانواده‌های این افراد هم درگیر تصویب همین تصمیمات نسنجیده هستند که رزق و رفاهشان را تحت تأثیر قرار داده است.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.