فروردین ۱۴۰۲ به پایان رسید و بازار مرغ و صنعت مرغداری به شدت ملتهب است؛ وضعیتی که در آن نه قیمت‌های تنظیم بازاری به رسمیت شناخته می‌شود، نه تولیدکننده صرفه‌ای برای ادامه کار می‌بیند و نه رمقی برای جیب مصرف کننده باقی مانده است.

پریشان حالی بازار مرغ ادامه دارد / عدم مداخله دولت؛ راهکار تولیدکنندگان برای آرامش قیمت‌ها

به گزارش قدس آنلاین، در شرایطی که این روزها مرغ، قیمت مشخص و ثابتی ندارد و از ۷۸ تا ۸۵ و ۹۵ هزار تومان در هر کیلو نوسان دارد، در برخی فروشگاه‌ها این نرخ به بالای ۱۰۰ هزار تومان(نزدیک به دو برابر قیمت مصوب تنظیم بازار) رسیده و در مواردی با کمبود این کالای پرمصرف مواجهیم؛ اما وزارت جهاد کشاورزی از یک سو تاکید می کند نرخ های بالاتر از ۶۳ هزار تومان تخلف و قابل پیگرد و برخورد قانونی است و از دیگر سو مصرف کنندگان، صرفه  و کیفیتی در خرید مرغ‌های کم وزن و منجمد ۵۸ هزار تومانی تزریق شده به بازار نمی بینند و از آن استقبال نمی کنند.

به گفته فعالان صنعت مرغ وضعیت فعلی این صنعت و بازار، حاصل بی توجهی دولتها به توصیه و هشدارهای تولیدکنندگان طی دو سه سال گذشته است و با افزایش شدید قیمت نهاده و کاهش جوجه ریزی واحدها این التهاب قیمتی قابل پیش بینی بود.

با دولت سرشاخ نمی شویم اما...  

رئیس انجمن پرورش ‌دهندگان مرغ گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ما و در واکنش به تخلف خواندن نرخهای بالاتر از ۶۳ هزار تومان از سوی وزارت جهاد کشاورزی، می گوید: در این لحظه وضعیت بازار مرغ به قدری مبهم است که از هر گوشه ای و هر فروشگاهی یک قیمت می شنویم، البته دولت حق دارد هر قیمتی را اعلام کند. ما هم نمی توانیم با مسوولان سرشاخ شویم و روی تصمیم آقایان تنظیم بازار حرف بزنیم اما می گوییم اگر مرغدار ضرر کند جوجه ریزی را متوقف می کند. در ماه‌های پایانی سال گذشته اصلا جوجه را نمی خریدند تا اینکه قیمت هر قطعه به ۱۵۰۰ تا ۲ هزار تومان رسید و تولیدکنندگان جوجه یک روزه ورشکست شدند و امروز قیمت جوجه به ۲۲۵۰۰ تومان رسیده است.

به گفته محمد یوسفی اگر رویه افزایش قیمت جوجه یک روزه ادامه دار باشد، تولیدکنندگان مرغ مادر، کاهش چه بیشتر تولید را در پیش خواهند گرفت و چه بسا شاهد توقف تولید و آشفتگی بیشتر بازار باشیم.

بر اساس اظهارات این فعال صنعت مرغ، آمار جوجه ریزی از اواخر پاییز و اوایل زمستان سال گذشته تاکنون بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته و به ۱۰۰ میلیون قطعه رسیده است.

تولید کننده امکان محاسبه نرخ ندارد

وی ادامه می دهد: وقتی دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد باید ساز و کار تولید با نرخ ارز آزاد را مشخص می کرد بدان معنی که قیمت نهاده، ساز و کار تامین به موقع و متناسب با نیاز تولیدکنندگان، سود مرغدار و نرخ مناسب برای مصرف کننده را مشخص می کرد و اینکه مصرف کننده با نرخ های جدید توان خرید دارد یا نه دولت باید در موردش تصمیم گیری کند.

به گفته وی نرخ ۶۳ هزار تومانی مصوب ستاد تنظیم بازار که دولت فراتر از آن را غیرقانونی می داند، مربوط به سال گذشته بوده و هنوز تغییری به خود ندیده است.

یوسفی می گوید: امروز مرغدار امکان تامین نهاده ندارد و آقایان تنظیم بازاری اگر خواهان تداوم جوجه ریزی و تولید هستند باید به فکر باشند.

وی تاکید می کند: وقتی زورمان به دولت‌ها و سیاست‌های اشتباه در قبال تولید نرسد، زورمان به خودمان می رسد و به همین دلیل تولیدکنندگان به طور روزافزون زیان می دهند. امروز هیچ قیمتی منطقی و توام با صرفه اقتصادی و سود عادلانه برای تولید کننده مدنظرمان نیست چون قیمت نهاده و جوجه ثابت نیست. وقتی دو هفته پیش هر قطعه جوجه ۱۵ هزار تومان بوده و امروز به نزدیک ۲۵ هزار تومان رسیده است و کنجاله سویا با ۵/۲ برابر قیمت پیدا نمی شود، چطور قیمت را محاسبه کنیم؟!

دولت از بازار دل بکند تا التهاب کم شود

یک فعال دیگر این حوزه و مقام پیشین انجمن ملی شرکت های زنجیره ای تولید گوشت مرغ که نمی خواهد نامش در گزارش درج شود هم به خبرنگار ما می گوید: در چند سال گذشته بارها فریاد زدیم که این رویه دولتها در قبال تولید، غلط است و نمی شود کار را با دستور و رفتارهای پلیسی جلو برد، بلکه نیاز داریم دولت‌ها گوش شنوا داشته باشند و امروز تبعات منفی "حرف نشنوی" آقایان را برای تولید و بازار مرغ شاهدیم.

وی تاکید می کند: این وضعیت آشفته بازار به زیان تولیدکننده پیش می رود. دولت با وجود ذخایر موجود می تواند به راحتی وارد شود و بازار را متعادل کند؛ اما به جزییات و تولیدکننده کاری نداشته باشد بدان معنی که اگر نشانه های عبور از خطوط قرمز، محرز شد، ذخایر را به بازار تزریق کند تا وضعیت ملتهب نشود.

این فعال صنفی حوزه تولید اضافه می کند: سوگند می خورم اگر دولت مداخله نکند، بازار هم برای مردم و هم برای تولیدکننده امن تر و آرام تر از آنچه هست خواهد بود؛ اما دولت‌ها نشان داده اند، از بازار دل نمی کَنند!

خبرنگار: فرزانه غلامی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.