عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ایران را یکی از صادر کنندگان انرژی مجازی عنوان کرد و گفت: یکی از راه‌های فرار از تله صادرات انرژی مجازی این است که اعطای سوخت ارزان و یارانه‌ای به صنایع را منوط به توسعه زنجیره ارزش آنها کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس: ایران به صادرکننده انرژی مجازی تبدیل شده است

به گزارش قدس آنلاین، هادی بیگی نژاد اظهار داشت: وقتی ماده‌ای مانند متانول یا یک ماده معدنی را تولید و آن را به فروش می‌رسانیم، اعلام می‌شود که فروش این کالا ارزش افزوده زیادی داشته است، اما وقتی این محصول را با آب، برق و گاز ارزان تولید کنیم به این موضوع صادرات انرژی مجازی گفته می‌شود.

وی افزود: این در حالیست که در سایر کشورها به این صورت تولید انرژی ندارند و در واقع ما در حال صادرات انرژی مجازی هستیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: در بودجه ۱۴۰۲ درآمدها از معادن ۴۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و برآورد مجموعه صنعت و معدن، کسب ۳۰ تا ۳۲ هزار میلیارد درآمد است. در حالی که فقط یک و نیم میلیارد لیتر گازوئیل به این بخش می‌دهیم که قیمت آن ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی افزود: یعنی ۵۰ هزار میلیارد تومان به آنها یارانه گازوئیل می‌دهیم و از آنها ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌کنیم که این موضوع اصلاً منطق ندارد.

نماینده مردم ملایر در مجلس یادآور شد: در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ مصوب شد که گازوئیل با نصف قیمت صادراتی به صنایع و پتروشیمی‌ها اعطا شود تا نسبت به توسعه این صنایع اقدام کنند و ماشین آلات نوسازی شود. ولی در صحن مجلس به دلیل اعلام نگرانی از گرانی، این موضوع تصویب نشد که این کار بی منطق است.

وی یادآور شد: در دنیا وقتی معادن با گاز و برق یارانه‌ای اداره می‌شوند آنها چگونه این کار را انجام می دهند؟ ما هم باید به همان صورت اقدام کنیم.

وی تخصیص انرژی یارانه‌ای به صنایع را سبب تولید و صادرات محصولات با ارزش افزوده پایین عنوان کرد و گفت: نتیجه این رویه به صادرات انرژی مجازی از کشور می‌انجامد و ناترازی اقتصادی در کشور را به همراه خواهد آورد.

بیگی نژاد با ذکر مثالی توضیح داد: وقتی برای تولید هر کیلووات برق ۵۰۰ تومان هزینه کنیم ولی آن را به قیمت ۳۰۰ تومان در اختیار صنایع قرار دهیم، مابه التفاوت آن را باید دولت پرداخت کند. دولت هم این مبلغ را پرداخت نمی‌کند و بدهی دولت به صنایع به یکباره بالا می‌رود.

نبود شرایط بهینه سبب بی علاقگی در سرمایه‌گذاری در حوزه برق می‌شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس توضیح داد: وقتی شرایط بهینه نباشد هیچ کسی علاقه مند نیست که در حوزه برق سرمایه گذاری کند. چرا که هر سال برای کمبود برق دستور خاموشی‌ می‌دهیم که سبب عدم علاقه مندی برای سرمایه گذاری در حوزه برق می‌شود.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه مجموعه صنعت نفت کشور بدهی های بالایی به بانک‌ها دارد که توانایی پرداخت آن را هم ندارد، گفت: این‌ها ناترازی‌هایی است که پیامدهای جبران ناپذیری را برای کشور دارد و همه آنها هم به نام تولید درصدد کمک به کشور هستند.

وی در ادامه بیان کرد: صنایع ما هم انرژی را ارزان می‌گیرند و هم به قیمت دلار بازار آزاد محصولات خود را به فروش می‌رسانند. در کمیسیون تلفیق تلاش کردیم این مشکل را برطرف کنیم که موفق شدیم در برخی زمینه‌ها گام‌های موثری برداریم و در سایر زمینه‌ها نیز در برنامه هفتم توسعه تلاش خواهد شد که این مشکلات برطرف شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس توضیح داد: یکی از راه‌های فرار از تله صادرات انرژی مجازی این است که اعطای سوخت ارزان و یارانه‌ای به صنایع را منوط به توسعه زنجیره ارزش آنها کنیم.

وی معتقد است که نباید یارانه انرژی به صنایعی داده شود که بنای توسعه زنجیره ارزش ندارند زیرا هر صنعتی که در راستای توسعه زنجیره ارزش خود کار کند، سود بیشتری نصیب خودش خواهد شد.

این نماینده مجلس افزود: وقتی کالای با کیفیت با سود بیشتری تولید کند ارزش افزوده آن به جیب خودش خواهد رفت. باید یارانه را به آخر زنجیره جامعه هدف و مصرف کننده نه به ابتدای زنجیره، پرداخت کنیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا ایران به بزرگترین کشور صادرکننده انرژی مجازی تبدیل شده است؟ گفت: نمی‌توان با قطعیت به این پرسش پاسخ مثبت داد ولی ایران یکی از کشورهایی است که اقدام به صادرات انرژی مجازی می‌کند.

بیگی نژاد درباره میزان موثر بودن راهکار ورود فناوری به صنایع و استفاده از محصولات شرکت‌های دانش بنیان گفت: با دستور و توصیه هیچ کاری پیش نمی‌رود اگر صنایع احساس کنند که این کار برای آنها سودی ندارد به سمت آن نمی‌روند، وقتی کاری توجیه اقتصادی داشته باشد آنها قطعاً این کار را انجام می‌دهند و کاری که توجیه اقتصادی نداشته باشد را انجام نخواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: اگر یارانه صنایع برداشته شود آنها هر کاری را برای به سود رسیدن انجام خواهند داد ولی تا زمانی که این یارانه به آنها اعطا شود، نمی‌توان امیدوار به اصلاح رویه آنها بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.