کلاته برفی از محلات محروم و حاشیه ای شهر مشهد با کمبودهای عدیده‌ای مواجه است که راه حل آنها به گفته رییس ناحیه منفصل توس شهرداری منطقه ۱۲، تلاش جهادی همه دستگاه‌های مرتبط را می‌طلبد.

کلاته برفی، چشم به راه کار جهادی همه دستگاه ها

به گزارش قدس خراسان، مثل خیلی از محلات حاشیه‌ای دیگر، وارد که می‌شوی مردان و زنانی می‌بینی که لباس بلوچستانی یا افغانستانی بر تن دارند و با نگاه پرسشگر و گاه بی‌تفاوت از کنارت عبور می‌کنند.

در نخستین قسمت از سلسله گزارش‌های روایت محله قدس خراسان، وارد شاهنامه ۱۸ می‌شویم تا چند ساعتی را در کنار ساکنان این محله، چهره به چهره مشکلات را بشنویم و پیگیری کنیم.

مهم‌ترین مشکل کلاته برفی، آسفالت معابر است

رئیس شورای اجتماعی محله کلاته برفی این محله را از محروم‌ترین‌ها در بولوار شاهنامه عنوان می‌کند و می‌گوید: کلاته برفی جزو ناحیه منفصله توس است و با اینکه از سال ۹۱ جزو منطقه ۱۲ شهرداری مشهد محسوب می‌شود اما در همه موضوعات عمرانی و خدمات فرهنگی و اجتماعی محرومیت دارد.

محمدرضا هدایت ادامه می‌دهد: مهم‌ترین مشکلی که هر رهگذری در بدو ورود به این محله متوجه آن می‌شود بحث آسفالت معابر است، البته طی یکی دو سال اخیر اقدام‌های خوبی توسط شهرداری در حال انجام است اما سرعت کند کار مشکلاتی را برای اهالی به وجود آورده است.

وی با اشاره به تراکم بالای جمعیت در این محله می‌گوید: متأسفانه خیلی از خانه‌ها، آب‌های غیربهداشتی داخل منزل را در کوچه می‌ریزند که این کار در معابر خاکی مشکلات بهداشتی را دوچندان می‌کند.

ساماندهی کلاته برفی نیازمند کار جهادی همه دستگاه‌هاست

رئیس ناحیه منفصل توس شهرداری منطقه ۱۲ مشهد با اذعان به محرومیت محله کلاته برفی معتقد است دستگاه‌های زیادی در این خصوص مسئول هستند و باید پای کار بیایند اما معمولاً همه انتظارات از شهرداری است چون قابل دسترس‌ترین حوزه است.

ابلاغ نشدن طرح تفصیلی پس از یک دهه و سرگردانی اهالی

مهدی مجدی می‌گوید: در ابتدا وسعت این ناحیه ۳هزار و ۶۰۰ هکتار بود اما پس از کش‌و قوس‌های فراوان در نهایت در سال ۱۴۰۰ طرح راهبردی توس ابلاغ شد و بر اساس آن وسعت ناحیه به هزار و ۸۰۰ هکتار کاهش پیدا کرد که این کاهش وسعت هم برای مردم و هم شهرداری مشکلاتی را به دنبال داشت. پاسخ‌گویی به مناطقی که طبق ابلاغ جدید از محدوده شهر خارج شده اکنون قانوناً امکان‌پذیر نیست.

وی با یادآوری اینکه از روزی که این ناحیه جزو شهرداری مشهد شد قرار بود طرح تفصیلی آن نیز سریعاً آماده و برای اجرا ابلاغ شود، عنوان می‌کند: متأسفانه این فرایند خیلی طولانی شد و تا همین امروز هم هنوز ما طرح تفصیلی برای ناحیه منفصل توس نداریم، همین موضوع خود منشأ مشکلات زیادی شده و بسیاری از حوزه‌های خدمات‌رسانی ما مانند تأمین کاربری‌های تفریحی، فضای سبز و حتی آسفالت معابر وابسته به طرح تفصیلی است.

رئیس ناحیه منفصل توس شهرداری منطقه ۱۲ مشهد در ادامه به اقدام‌های شهرداری در ۱۰ سال گذشته بدون وجود طرح تفصیلی اشاره می‌کند و می‌گوید: با مجوزهای مقطعی شروع به اقدام کرد که یکی از مصادیق این موضوع آسفالت معابر است که از سال ۹۱ با سرعت کندی آغاز شد و طی این مدت فقط ۶۴هزار مترمربع آسفالت انجام شد اما از سال ۱۴۰۰ تاکنون حدود ۵۲ هزار مترمربع فقط طی دو سال اخیر انجام شده که نشان‌دهنده سرعت گرفتن اقدام‌های عمرانی طی این مدت است.

مجدی با اذعان به عقب‌ماندگی‌ها، حل‌ مشکلات را نیازمند کار جهادی همه دستگاه‌ها می‌داند.

وی متذکر می‌شود: به لحاظ تقسیمات محله‌ای شهرداری، در حال حاضر کلاته برفی شامل روستاهای کلاته برفی، اکبرآباد، حاجی‌آباد، مهدی‌آباد و بخشی از شمس‌آباد می‌شود، اقدام‌های عمرانی ما در این محله کمتر از دو ماه است که آغاز شده و خبرهای خوشی برای اهالی این محله در ماه‌های آینده خواهیم داشت.

رئیس ناحیه منفصل توس در پاسخ به این پرسش که تا پایان سال چند درصد از معابر این محله آسفالت می‌شوند، می‌گوید: با مشاور طرح تفصیلی این ناحیه در ارتباط هستیم و معابری که اکنون می‌بینید در حال آسفالت است معابری است که طبق نظر مشاور تغییر آنچنانی در طرح نخواهد داشت، بافت شکل گرفته و تاکنون حدود ۷۰ درصد معابری که بالای ۸۰ درصد جمعیت ساکن دارند، آسفالت انجام شده و ۳۰ درصد معابر باقی مانده که انجام می‌شود؛ اما در مورد معابری که به لحاظ تراکم جمعیتی این وضعیت را ندارند و به اصطلاح معابر خالی هستند باید منتظر طرح تفصیلی باشیم.

مجدی از اعتبارات خوب عمرانی برای محلات سه‌گانه ناحیه منفصله توس خبر می‌دهد و می‌گوید: برای هر محله ۱۵ میلیارد تومان اعتبار عمرانی در نظر گرفته شده است.

مقصر ساخت و سازهای غیرمجاز کلاته برفی کیست؟

درباره ساخت و سازهای غیرمجاز در این محله می‌پرسم و می‌خواهم بدانم رویکرد شهرداری با توجه به شرایط اجتماعی ویژه این محله، در برخورد با آن چیست، او توضیح می‌دهد: اگرچه مردم شهرداری را متولی برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز می‌دانند اما وقتی با یک نگاه همه‌جانبه به این موضوع نگاه کنید دستگاه‌های دیگری هم در این خصوص مسئولیت دارند، با توجه به اینکه طرح تفصیلی توس طی این سال‌ها ابلاغ نشده ضوابط ساخت و ساز نامشخص است این موضوع طی سالیان گذشته سبب شده حجمی از تقاضا برای ساخت و ساز به صورت انباشته به وجود بیاید و زمانی که ما از راه قانونی نتوانیم این نیاز را پاسخ‌ دهیم مردم مجبورند از راه دیگری آن را برطرف کنند.

رئیس ناحیه منفصل توس ادامه می‌دهد: شهرداری به اقتضائات اجتماعی، امنیتی و فرهنگی، مسئولیت خود را در پیشگیری از ساخت و سازهای غیراصولی و بدون استحکام انجام می‌دهد. شما باید از دستگاه‌های متولی تهیه و ابلاغ طرح تفصیلی بپرسید چرا این قدر تأخیر داشتند و موجب به وجود آمدن چنین وضعیتی شدند.

بیشتر زمین‌های محله کلاته برفی، قولنامه‌ای است

مریم ملاسیدعلی، عضو شورای اجتماعی محله کلاته برفی که ما را در این محله‌گردی همراهی می‌کند، از مشکلی دیگر که شاید جزو مشترکات تمام مناطق حاشیه‌ای است، سخن می‌گوید، او عنوان می‌کند: یکی از علت‌های ساخت و ساز غیرمجاز در این محله زمین‌های قولنامه‌ای است، مردم چاره‌ای ندارند چون وقتی برای پروانه و پایانکار به شهرداری مراجعه می‌کنند نخستین چیزی که می‌گویند این است که اگر زمینتان سند دارد می‌توانید برای پروانه ساخت اقدام کنید.

مجدی با تأیید صحبت‌های این عضو شورا می‌گوید: ما به عنوان شهرداری نمی‌توانیم کاری بکنیم و به موجب قانون موظف‌ایم پاسخگوی املاکی باشیم که سند رسمی داشته باشند، این موضوع باید توسط مراجع مسئول تعیین تکلیف شود.

طبق گفته او، بخشی از این املاک به خاطر موقوفه بودن و بخشی دیگر به علت تفکیک و قطعه‌بندی‌های غیرمجاز طی سالیان گذشته، سند رسمی ندارند.

قول مساعد شهرداری برای حل مشکل ورودی حادثه‌خیز کلاته برفی

ورودی کلاته برفی در شاهنامه ۱۸ مشکل دیگری است که رئیس شورای اجتماعی کلاته برفی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: از سمت بولوار شاهنامه جلو این منطقه بسته است و شما باید از قسمت بالاتر وارد شوید و این موجب تلاقی خودروهای ورودی و خروجی و گاهی تصادف می‌شود که از اول امسال یک مورد فوتی داشتیم.

مجدی در پاسخ به این موضوع، قول اجرای یک مسیر راستگرد در ورودی شاهنامه ۱۸ را در قالب پروژه‌های زودبازده امسال می‌دهد.

جمع‌آوری روزانه ۱۶ قلاده سگ ولگرد در محله

از رئیس ناحیه منفصل توس در خصوص جمع‌آوری سگ‌های ولگرد محله می‌پرسم  می‌گوید: گروه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در این ناحیه به طور متوسط روزانه ۱۶ قلاده سگ جمع‌آوری می‌کنند اما با توجه به اینکه اینجا دروازه ورودی شهر است و زمین‌های رهاشده در اطراف ناحیه وجود دارد ورود سگ‌های ولگرد را نمی‌توان کنترل کرد، مردم باید همکاری کنند و به خاطر رعایت بهداشت محیط از ریختن پسماندهای غذایی برای این حیوانات خودداری کنند تا کمتر شاهد حضور آن‌ها در این محله باشیم.

سفیدی مزارع پنبه، وجه تسمیه کلاته برفی

در گذشته به دلیل اینکه منطقه کلاته برفی و زمین‌های کشاورزی آن زیر کشت پنبه بوده است و به دلیل اینکه شهر توس از منطقه کلاته برفی پایین‌تر است، از فاصله دور زمین به رنگ سفید بوده که در گویش محلی به آن کلاته (بلندی، نقطه مرتفع) برفی گفته می‌شده است. 

این محله که از بزرگ‌ترین محله‌های بولوار شاهنامه است  از شاهنامه ۱۶ تا ۳۸ که متصل به بولوار شاهنامه است تا سمت غربی محله که به روستای شمس‌آباد متصل می‌شود، وسعت دارد. کلاته برفی که در گذشته به تنهایی یک محله مستقل بود طی چند سال اخیر در تقسیمات شهری در کنار محلات اکبرآباد، حاجی‌آباد و مهدی‌آباد قرار گرفت و همه این محلات که پیشتر شورای اجتماعی مستقل داشتند حالا تحت نظر یک شورا، کلاته برفی نامیده می‌شوند.

کلاته برفی از سال‌ها پیش میزبان مهاجرانی از استان سیستان و بلوچستان و کشور افغانستان است به طوری که اکنون بین ۲۰ تا ۳۰ درصد جمعیت حدوداً ۶ هزار نفری این محله را مهاجران اهل سنت تشکیل می‌دهند.

از آنجا که جمعیت مهاجران به لحاظ مذهبی اهل تسنن هستند، محله کلاته برفی در گذر زمان تبدیل به محله‌ای تلفیقی شده است و شیعه و سنی برادرانه در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، مسجد محمد رسول الله(ص) در این محله متعلق به اهل تسنن و دو مسجد الزهرا(س) و
 علی بن ابیطالب(ع) متعلق به شیعیان است.

گزارش: معصومه مومنیان 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.