کارگاه علمی بررسی نتایج طرح‌های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار و متخصصان حوزه ناباروری اعلام کردند ۱۵ تا ۲۰ درصد جوان نابارور هستند.

دانشگاه علوم پزشکی گیلان: ۱۵ تا ۲۰ درصد زوج های جوان نابارور هستند

به گزارش قدس آنلاین، رؤیا فرجی امروز سه شنبه در کارگاه علمی بررسی نتایج طرح‌های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به بررسی اثر هورمون‌های حاملگی در بیماران IVF (باروری داخل آزمایشگاهی) پرداخت و اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که ۱۵ تا ۲۰ درصد زوج‌های جوان نابارور هستند و نازایی دارند و علت این نازایی‌ها متغیر است.

وی با بیان اینکه زوج‌های نابارور پس از دریافت درمان‌های اولیه دارویی و نتیجه نگرفتن، نیاز به روش‌های درمانی و کمک باروری خواهند داشت، افزود: آی. وی. اف یکی از روش‌های کمک باروری است که در آن از جنین فریز شده استفاده می‌شود.

لزوم جبران کمبود ویتامین دی

«رؤیا کبود مهری» فلوشیب ناباروری نیز در ادامه این کارگاه گفت: مطالعات ما در زمینه نازایی نشان می‌دهد از جمله فاکتورهایی که فرزند آوری را دچار اختلال می‌کند کمبود ویتامین دی است.

وی با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ۱۸۶ میلیون زوج نابارور در دنیا وجود دارد، اضافه کرد: اغلب زنان آگاهی لازم را ندارند، این در حالی است که اگر مسائل پیشگیرانه از نازایی را رعایت کنند، به درمان نیاز نخواهند داشت و می‌توانند فرزندی سالم به دنیا بیاورند.

این متخصص ناباروری، کمبود ویتامین دی را یکی از دغدغه‌های حوزه پزشکی دانست و اضافه کرد: در بسیاری از سرطان‌ها و بیماری‌های نورولوژی مانند ام. اس کمبود ویتامین دی دیده می‌شود، کمبود ویتامین دی ارتباط مستقیمی با بیماری‌های زنان دارد.

کبود مهری، چاقی و کم تحرکی و تغییر سبک زندگی و ورزش نکردن و خوردن غذاهای آماده و فست فودی را موجب بروز و ظهور ژن‌های PCO دانست و متذکر شد: عامل بیماری آندومتریوز نیز که تا ۵۰ درصد موجب نازایی می‌شود، همین کمبود ویتامین دی است.

وی بیان کرد: کمبود ویتامین دی موجب شده ذخیره تخمدانی برخی از جوانان نیز کم باشد بر لزوم جبران کمبود ویتامین دی تأکید و عنوان کرد: بیماران نازا به دو دسته با ذخیره تخمدانی کم و با ذخیره تخمدانی نرمال تقسیم می‌شوند و سطح ویتامین دی آنان را بررسی می‌کنیم.

حاملگی نابجا یکی از علل مرگ و میر مادران باردار است

ماندانا منصور قناعی، متخصص زنان و زایمان نیز در ادامه اظهار کرد: شاهد افزایش بارداری‌های نابجا در سال‌های اخیر هستیم که می‌تواند برای مادر خطرات جانی داشته باشد.

وی سن پایین، روابط جنسی خارج از چارچوب خانواده، عفونت‌های مکرر را از جمله ریز فاکتورهای حاملگی نابجا دانست و بیان کرد: حاملگی نابجا یکی از علل مرگ و میر مادران باردار است.

منصور قناعی، از انجام تحقیق بر روی ۶۹۰ مادر باردار در استان خبر داد و عنوان کرد: احتمال حاملگی نابجا مجدد بیشتر بوده و اگر مادری یک بار حاملگی جابجا را تجربه کرده باشد، امکان دارد دوباره برای او رخ دهد؛ البته با درمان‌های دارویی از عود آن جلوگیری می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.