مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با بیان اینکه یکی از تکالیف قانونی شهرداری تفکیک پسماند از مبدا می باشد، گفت: متاسفانه فقط کمتر از پنج درصد از پسماندهای خانگی در این استان از مبدا تفکیک می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان: کمتر از پنج درصد پسماندهای خانگی البرز تفکیک می شود

به گزارش قدس آنلاین، مجید درگی روز چهارشنبه همزمان با هفته زمین پاک  با اشاره به اینکه بر اساس قانون هر تولید کننده پسماندی باید پسماند خود را مدیریت کند، افزود: پسماندها به ۲ گروه شهری و صنعتی تقسیم می شوند که تکلیف در صنایع مشخص است و هر صنعتی باید پسماندهای عادی و ویژه خود را مدیریت کند ولی معضل اصلی در هر شهری پسماندهای خانگی است.

وی شعار هفته زمین پاک در سال جاری را «سرمایه گذاری در زمین، توسعه بازیافت و بهره وری سبز» عنوان کرد و اظهار کرد: با توجه به تکلیفی که قانون گذار بر دوش شهرداری ها گذاشته شهرداری ها موظف هستند این پسماندها را جمع آوری کرده و مدیریت کنند ولی متاسفانه مشکلی که داریم بر روی کلمه مدیریت است که در این قانون بر شهرداری ها تکلیف شده است که شهرداری ها از آن تعبیر به دفن می کنند.

درگی گفت: شهرداری ها دراستان البرز برای مدیریت پسماند تنها کاری که می کنند جمع آوری پسماند و دفن آن ها در سایت دفن پسماند حلقه دره است که در عمل ساده ترین و کم هزینه ترین شکل مدیریت هست و متاسفانه این کالای ارزشمند به عنوان طلای کثیف را از بین می برند و در عین حال معضلات زیست محیطی هم ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: مرکز دفن زباله حلقه دره واقع در منطقه کیانمهر کرج به محلی برای دپوی زباله اختصاص یافته که تمام پسماند استان که روزانه حدود یک هزار و ۷۰۰ تن است به این محل هدایت می شود.
وی گفت: برای بازیافت این پسماندها طرح هایی همچون تولید کمپوست و پیرولیز (پردازش حرارتی پسماند در غیاب هوا) در سنوات گذشته مصوب شده بود تا در محل حلقه دره به اجرا درآید قرار بود ولی اکنون این موضوع تقریبا مسکوت شده است.

میلیاردها تومان سرمایه گذاری زیرساختی در حلقه دره بلااستفاده مانده است

درگی افزود: فرایند تولید کمپسوت از زباله تر در سایت حلقه دره بیش از یکسال است که فعالیتی ندارد و متوقف شده ضمن اینکه سایت تولید سوخت از پلاستیک یا پیرولیز نیز در این مرکز بیش از یکسال است که غیرفعال شده است.

وی ادامه داد: مکاتباتی هم که در طول یکسال گذشته با شهرداری برای راه اندازی این ۲ بخش انجام دادیم که به صورت مرتب قول هایی داده اند که این سایت ها به زودی فعال می شوند در صورتیکه هنوز این اتفاق نیافتاده و میلیاردها تومان سرمایه گذاری زیرساختی در این منطقه بدون استفاده باقی مانده است.

وی اضافه کرد: از شهرداری کرج می خواهیم تا هر چه زودتر این ها را به چرخه کار و تولید برگردانند تا بخشی از پسماندهای ما به جای دفن شدن تبدیل به کمپوست و دیگر مواد بازیافتی بشود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.