شعب اخذ رای در ازبکستان به منظور برگزاری همه‌پرسی درباره تداوم حضور رئیس جمهور این کشور بر مسند قدرت تا سال ۲۰۴۰، باز شد.

شعب اخذ رای ازبکستان باز شد/ رفراندومی برای تمدید قدرت میرضیایف

به گزارش قدس آنلاین؛ به نقل از فرانس۲۴، براساس اعلام کمیسون انتخابات ازبکستان، شعب اخذ رای برای برگزاری همه‌پرسی در قانون اساسی این کشور باز شده است؛ همه‌پرسی که در صورت کسب رای حداکثری، به شوکت میرضیایف، رئیس جمهور این کشور اجازه خواهد داد که تا سال ۲۰۴۰ همچنان بر مسند قدرت بماند.

مقامات ازبکستان می‌گویند که این تغییر در قانون اساسی کیفیت حاکمیت و همچنین زندگی مردم را در این کشور ۳۵ میلیون نفری بهبود می‌بخشد هرچند به گفته ناظران سیاسی، این تنها میرضیایف است که از این تغییر قانون، بیشترین منفعت را خواهد برد!

این همه‌پرسی از ساعت ۸ صبح به وقت محلی آغاز شده و تا ساعت ۲۰ به وقت محلی ادامه خواهد یافت.

یکی از عمده اصلاحات موردانتظار در این همه‌پرسی، تمدید دوره ریاست جمهوری از پنج به هفت سال است و میرضیایف ۶۵ ساله را قادر خواهد ساخت تا دو دوره دیگر بر مسند قدرت مانده و دوران ریاست جمهوری خود را تا سال ۲۰۴۰ تمدید کند. گفته می‌شود احتمال اعمال «نشدن» اصلاحات در این کشور بسیار ناچیز است.

میرضیایف که از سال ۲۰۱۶ و در پی مرگ اسلام کریموف، رئیس جمهور تندرو ازبکستان، روی کار آمد، مجموعه‌ای از اصلاحات را در این کشور اعمال کرد و هرچند ۱۳ سال نخست وزیر وفادار کریموف بود اما پس از روی کار آمدن، خود را چهره‌ای به مراتب مترقی‌تر معرفی کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.