مخالفان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن دفاع از عملکرد فاطمی امین، تاکید کردند که دولت و مجلس در یک کشتی نشسته‌اند و نباید فضا را دو قطبی کرد.

مخالفان استیضاح فاطمی امین چه گفتند؟ / میرتاج‌الدینی: دولت و مجلس در یک کشتی نشسته‌اند

قدس آنلاین،  روند بررسی استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی آغاز شد و پس از بیان نظرات موافقان استیضاح و دفاع وزیر صمت، مخالفان استیضاح نیز به ایراد سخنان خود پرداختند.

میرتاج‌الدینی: موفقیت دولت موفقیت مجلس است

محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح فاطمی امین گفت: ابتدا یک گلایه از هیات رئیسه مجلس دارم استیضاح وزیر در کمتر از شش ماه یک پدیده جدید برای مجلس یازدهم است. در ۱۱ دوره مجلس شورای اسلامی هیچ وزیری در کمتر از شش ماه دو بار استیضاح نشده است. گلایه از این جهت است که اگر نوبتی هم بود این بار نوبت استیضاح فرد دیگری بود. چرا آنچنان عمل کردیم که از کنار دیگران رد شده و در شرایطی که تنها دو ماه از استیضاح قبلی وزیر نگذشته بود مجدد به سراغ استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت رفتیم. چرا به خاطر برخی مسائل که نمی‌گویم مجدد مجلس را به چالش اینچینی کشیدیم.

وی ادامه داد: بنده به موافق اول استیضاح عرض می‌کنم که شما با بنده در مجلس هفتم همکار بودید، در آن دوره مجلس هفتم انقلابی بود و دولت وقت دولت اصلاحات. در شورای مرکزی توافق شد که تنها استیضاح یک وزیر مطرح شود. حال بنده می‌پرسم که چرا با دولت اصلاحات این چنین برخورد شد و ما با دولت انقلابی اینگونه رفتار می‌کنیم؟ مگر آقای رئیسی را ما با ۲۴۰ امضاء دعوت نکردیم که در انتخابات شرکت کنند. مگر مردمی که به آقای رئیسی رای دادند همان مردمی نیستند که به مجلس انقلابی رای دادند ما در یک کشتی نشسته‌ایم موفقیت دولت موفقیت مجلس شورای اسلامی است و موفقیت مجلس موفقیت دولت به شمار می‌رود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استیضاح باید برای حل مشکلات مردم باشد. اگر وزیری پاک‌دست نباشد یا کم کاری کند و یا شاخص‌های حوزه وزارت نشان دهد که عملکرد موفقی نداشته باید با استیضاح کنار برود. در خصوص آقای فاطمی امین حتی استیضاح کنندگان به پاک‌دستی وزیر اعتقاد دارند و تردیدی در آن نیست. از طرف دیگر هم استیضاح‌کنندگان و هم مخالفان استیضاح باور دارند که آقای فاطمی امین فرد پاک‌دستی است.

وی در ادامه تاکید کرد: انتظار داشتیم هیات رئیسه و هیات نظارت مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای را که در خصوص اتهام دادن خودرو به نمایندگان صادر شده است را در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت کنند. بنده به صداوسیما که به همه نمایندگان پیام داده و پرسیده که آیا خودرو گرفته‌اید از همین جا می‌گویم که هیچ یک از نمایندگان برای پس گرفتن امضای خود از استیضاح خودرو نگرفته‌اند و دولت نیز خودرویی اعطا نکرده است. هم ساحت دولت و هم ساحت مجلس از این اتهام پاک است.

میرتاج‌الدینی اضافه کرد: وزیری که تا آخرین وقت کاری در دفتر خود حضور دارند، وزیر پرکاری است. شاخص‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز نشان می‌دهد که عملکرد وزیر قابل قبول است. تولید انواع خودروی سواری و وانت در ۱۱ ماه گذشته ۳۱ درصد و ۷۱ درصد رشد داشته است. تولیدات پتروشیمی ۸ درصد افزایش یافته است اما آیا همه مشکلات این بازار به وزارت صنعت، معدن و تجارت باز می‌گردد؟ تورم و گرانی وجود دارد ما هم آن را قبول داریم اما باید ریشه آن را پیدا کنیم. سهم وزارت صنعت، معدن و تجارت کمتر از سایر بخش‌ها است. آیا نوسانات ارزی و تحریم‌های خارجی و خود تحریمی‌ها تاثیری بر قیمت خودرو ندارد؟

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بنده خودم با آقای رشیدی کوچی که در بودجه پیشنهاد واردات خودروهای کارکرده را دادند همراه شدم و در کمیسیون تلفیق کمک کردیم تا کار نهایی شود اما چرا این مصوبه مجلس در بودجه نهایی نشد آیا کم‌کاری هیات رئیسه که نتوانست هیات عالی نظارت مجمع را قانع کنند در این حوزه تاثیرگذار نیست؟

میرتاج الدینی اظهار کرد: بنده آقای سیاهکلی را قبول دارم و مشکلاتی که ایشان می‌گویند وجود دارد اما راه‌حل چیست؟ واردات خودرو و افزایش تولید چقدر می‌تواند در این حوزه موثر باشد؟ شورای رقابت چه نقشی دارد؟ همه این موارد در مساله خودرو دخیل است. از طرف دیگر وزارتخانه‌ای که ۲۸ ردیف کاری دارد ما نباید صرفا بر یک موضوع آن تمرکز کنیم.

میرمحمدی: هیات نظارت بر رفتار نماینده گفت حتی یک سند از یک خودرو تحویلی به نماینده هم نیاورده اند

همچنین سید جلیل میرمحمدی در مخالفت با استیضاح وزیر صمت از اینکه برخی نمایندگان آمارهای رسمی دولت در حوزه خودرو را زیر سوال بردند، انتقاد کرد و گفت: کدام شرع مقدس به ما اجازه داده است که دستاوردهای نظام را زیر سوال ببریم. اگر با فاطمی امین مشکلی دارید، عیبی ندارد اما با نظام که مشکل ندارید.

وی با بیان اینکه دشمن در رسانه های داخلی و خارجی فعال است تا عملکرد نظام را زیر سوال ببرد، خطاب به نمایندگان گفت: با این اقدامات مجلس را به عنوان یکی از ارکان نظام می زنید، دولت را زیر سوال می برید.

نماینده تفت و میبد اظهار داشت: در سالیان اخیر یکی از بی ثبات ترین وزارت خانه ها وزارت صمت بوده است ساده ترین اقدام عزل وزیر صمت است.  وزیر می‌آید با چندین تاییدیه آمار می‌دهد بعد می‌گوییم وزیر دروغ می‌گوید، اگر با فاطمی‌امین مشکل دارید چرا نظام را زیر سوال می‌بریم؟

میرمحمدی ادامه داد: مجلس را متهم می‌کنیم ۴ ماه پیش خودرو شاسی‌بلند به نمایندگان داده‌اند که وزیر استیضاح نشود! تو را به خدا نکنید شما مجلس را زیر سوال می‌برید.

وی تاکید کرد: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت حتی یک سند از یک خودرو تحویلی به نماینده هم نیاورده‌اند! نماینده می‌گوید وزیر آشنایان خود را به وزارت‌خانه آورده. خب بگو چه کسی آمده است.

نماینده تفت و میبد گفت: استیضاح وزیر پیام همدلی برای حل مشکلات کشور نیست.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.