سخنگوی دولت گفت سفر رئیس جمهوری به سوریه پس از ۱۳ سال یک اتفاق مهم در روابط دو کشور است و در استمرار دیپلماسی همسایگی و توجه به منطقه با جهت گیری توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی و تقویت محور مقاومت صورت می گیرد.

سفر رئیسی به سوریه با هدف توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی و تقویت محور مقاومت / دیپلماسی همسایگی سه برابر موثرتر از برجام در جذب سرمایه خارجی

قدس آنلاین: علی بهادری جهرمی با بیان اینکه سفر رئیس جمهوری به سوریه پس از ۱۳ سال یک اتفاق مهم در روابط دو کشور است و در استمرار دیپلماسی همسایگی و توجه به منطقه با جهت گیری توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی و تقویت محور مقاومت صورت می گیرد اظهار داشت: این سفر هم برای دو کشور و هم جبهه مقاومت راهبردی است.

وی با بیان اینکه  ایران و سوریه در گذشته در سطوح بالا در حوزه سیاسی امنیتی و مبارزه با تروریسم و داعش که مورد حمایت کشورها و قدرتهای غربی و عربی بود همکاری داشته اند، تاکید کرد، آمادگی‌های ما در حوزه‌های مختلف برای همکاری و توسعه روابط با سوریه بالاترین سطح است و این سفر بیشتر با رویکرد اقتصادی انجام می شود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: با توجه به امکانات و توان فنی و مهندسی ایران ملت های ما در فصل بازسازی هم می توانند در کنار هم بایستند و در این سفر ظرفیت های بخش خصوصی هم مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: سایر حوزه ها از جمله تسهیل سفر زائران ایرانی، توسعه زیرساختهای فرهنگی و زبان فارسی و تقویت ناوگان هوایی دو کشور نیز  نیز مد نظر خواهد بود.

بهادری جهرمی در خصوص همکاری های دفاعی و نظامی ایران و سوریه و برنامه استقرار سامانه دفاع موشکی ساخت ایران در سوریه گفت، این موضوع را منابع و مراجع نظامی و وزارت دفاع باید اطلاع رسانی کنند.

اثر دیپلماسی همسایگی سه برابر دیپلماسی برجام

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم با اشاره به اینکه میزان جذب سرمایه خارجی در سال ۹۵ که سال اول اجرای برجام بوده و سال پس از آن به ترتیب ۱/۷ و ۲/۵ میلیارد دلار بوده تمرکز بر دیپلماسی همسایگی بنا بر گزارش سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران  از ابتداری دولت تا فروردین ۱۴۰۲ بالغ بر  ۴۰۱ طرح سرمایه گذاری خارجی  تصویب شود که ارزش آن معادل ۱۰ میلیارد و ۷۶۵ میلیون دلار است.

وی با بیان اینکه ۳۶۰ طرح جدید و ۴۱ طرح افزایش سرمایه داشته‌اند، گفت: همین سازمان در گزارشی دقیقتر و با سخت‌گیری بیشتر پیش‌بینی کرده که ۶ میلیارد دلار از این سرمایه خارجی قطعی انجام شود یعنی دیپلماسی هماسایکی سه برابر دیپلماسی برجامی در جذب سرمایه خارجی موثر بوده است.

ارز دارو در اولویت است

سخنگوی دولت درباره تخصیص ارز دارو بیان کرد: بودجه کل کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، دولت برنامه‌ ویژه‌ای برای برخی از موارد قائل است، در حوزه دارو هم همین است و اخیرا هم یک توافقنامه ۳ جانبه بین دولت، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت تصویب شد. نگرانی برای تخصیص ارز دارو نخواهیم داشت و اگر هم نیاز به ارز بیشتر باشد در اصلاح بودجه این موضوع در اولویت دولت است.

گشت ارشاد مدیران فعال است

وی در پاسخ به پرسشی درباره بازداشت دو مدیر سازمان محیط زیست، گفت: دولت قبلا نیز اعلام کرده است که گشت ارشاد مدیران در مجموعه دولت فعال است. دولت با جدیت گشت ارشاد مدیران را پیش گرفته است. تمامی گزارش‌های مردمی و نهادهای مختلف بحث و بررسی می‌شود و هیچ‌گونه اغماضی وجود ندارد.

سخنگوی دولت یادآور شد: در مثال اخیری که اشاره شد، به محض اینکه گزارشی واصل شد، اقدام پیشگیرانه صورت گرفت. البته بررسی در این زمینه به پایان نرسیده و در حال تحقیقات مقدماتی است.

تفکیکی بین قوانین قائل نشویم

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید دیدگاه دولت نسبت به پلمب مراکز تولیدی و خدماتی به دلیل رعایت‌نشدن حجاب از سوی مشتریان چیست و چرا باید کسبه هزینه عملکرد نهادهای فرهنگی در زمینه اقناع زنان مسلمان ایرانی به رعایت حجاب را بدهند، تصریح کرد: سیاست رئیس‌جمهور نه تنها در دولت سیزدهم بلکه در دوره ریاست قوه قضاییه نسبت به کسب و کارها مشخص بوده است، آقای رئیسی هنگامی که رئیس قوه قضائیه شدند بخشنامه‌هایی در راستای حمایت از کسب و کار صادر کرد و تاکید داشت اگر جایی فساد و تخلفی رخ دهد با فرد متخلف برخورد شود.

وی با بیان اینکه دولت تمام توان خود را برای حمایت از کسب و کار، واحدهای صنفی و تجاری و فعالیت‌های مولد در چارچوب قانون انجام می‌دهد ، افزود: باید توجه داشت قوانین و نظام اجتماعی کشور ما برای حمایت از نظم اقتصادی و اجتماعی و امنیتی است و باید تفکیکی بین نظام اجتماعی قائل نشویم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: اگر پولشویی مخرب اقتصاد است و قوانین اقتصادی برای حوزه کسب و کار تامین امنیت می‌کند، قوانین فرهنگی و اجتماعی هم حامی کسب و کار است و باید آن‌ها را هم بپذیریم و  همه در چارچوب قوانین مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با معیار قرار دادن قانون باهم فعالیت کنیم تا اقتصاد مولد را برای هم تأمین و تضمین کنیم.

نگاه دولت به خبرنگاران و رسانه‌ها

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره درباره اخراج یک خبرنگار از یک جلسه و اذعان مقامات وزارت ارشاد به ضعف قوانین صنفی و خبرنگاری و اینکه دولت برنامه‌ای برای این حوزه دارد،با بیان اینکه نگاه دولت در این حوزه و نسبت به خبرنگاران و حوزه رسانه روشن است و برخوردی که در آن جلسه صورت گرفت، از سوی مقام دولتی نبود، اما در اتفاق مشابه در آغاز فعالیت این دولت که در یک فرمانداری رخ داد، دیدیم که دولت اجازه نداد به ۴۸ ساعت بکشد و نگاهش را برای همه مدیران به طور شفاف روشن کرد. 

بهادری جهرمی افزود: نگاه دولت به جامعه خبری و خبرنگاران، همکاران ما در جهت خدمت رسانی مناسب‌تر به مردم، شناسایی مشکلات، پیگیری اولویت‌ها، شناسایی نقاط ضعف و اولویت دادن به نقاط قوت است. نگاه دولت هم همین است و باید از همکاران رسانه‌ای تشکر کرد. و همکاران ما در وزارت ارشاد با اشراف به این حوزه اقدام خواهند کرد.

تولید موتور سیکلت هم افزایش می‌یابد

وی درباره افزایش قیمت سرسام آور موتور سیکلت و کاهش قدرت خرید مصرف کننده این وسیله که قسر ضعیف هستند هم گفت: برای ارزیابی بازار، نمی‌توان بازار یک محصول را صرف‌نظر از کلان اقتصاد کشور و یا بدون در نظر گرفتن اقدامات انجام گرفته مورد ارزیابی قرار داد. تلاش دولت در زمینه موتورسیکلت افزایش عرضه بوده است و سال گذشته حدود ۶۶ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته‌ایم؛ این آمار مربوط به خود صنعت است ولی باید این‌جا بیماری‌های مزمن اقتصاد را در نظر گرفت. در کنار نیز اینکه دولت اقداماتی از جمله لایحه مالیات بر عایدی سرمایه است و ضمنا برنامه داریم تا میزان تولید موتورسیکلت را هم افزایش دهیم.

تعیین محدوده اختیارات وزارت بازرگانی با مجلس است

بهادری‌جهرمی در باره اینکه با تشکیل وزارت بازرگانی، آیا بخش‌هایی از وزارتخانه‌ها به این وزارتخانه ملحق خواهد شد؟ اظهار داشت: نگاه دولت از ابتدا این بود که حوزه مسئولیتی وزارت صمت گسترده است و برخی بخش‌های جدید باید ایجاد و برخی بخش‌ها مانند نظارت بر بازار، پیگیری تخلفات، جلوگیری از احتکار از وزارت جهاد در یک‌جا باشد. محدوده‌ی دستورکار این وزارتخانه در اختیار مجلس است؛ اولویت ما مسأله بازار و موارد پیرامونی آن است و باید منتظر ماند تا مجلس چه تصمیمی برای این وزارتخانه خواهد گرفت.

نمایشگاه کتاب با ایده‌های جدید

وی در بخش دیگری از این نشست با بیان این‌که سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» برگزار خواهد شد، اظهار داشت: سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» از ۲۰ الی ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در مصلی تهران برگزار خواهد شد. مهمان ویژه این نمایشگاه کشور تاجیکستان است.

سخنگوی دولت ادامه داد: برگزاری نمایشگاه به صورت حضوری و مجازی و با شرکت ۳ هزار ناشر داخلی و خارجی از ۴۰ کشور دنیا برگزار می‌شود. برای اولین بار در این نمایشگاه، کتاب فروشی‌ها نیز در بخش مجازی حضور فعال دارند. در طول برگزاری نمایشگاه کتاب بیش از ۶۰۰ نشست نقد و رونمایی از کتاب در نظر گرفته شده است.

بهادری جهرمی همچنین به برگزاری پنجمین نمایشگاه توامندی‌های صادراتی ایران "اکسپو 2023"در هفته آینده اشاره کرد و گفت: بیش از هزار نفر از تجار و بازرگانان خارجی و 800 نفر از صادرکنندگان برتر داخلی در اینرویدار حضور خواهند یافت. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.