درحالی حدود ۳ ماه از آغاز دوباره عملیات اجرایی پل خلیج‌فارس و خبر نهایی شدن فاینانس این پروژه می‌گذرد که یک شرکت اروپایی برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کرده است.

درخواست یک شرکت اروپایی برای مشارکت در ساخت "پل خلیج‌فارس"

به گزارش قدس آنلاین اواسط بهمن‌ماه سال گذشته با جدی‌ شدن تغییرات مدیریتی در منطقه آزاد قشم، طی مراسمی با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد عملیات اجرایی ساخت اَبرپروژه "پل خلیج‌فارس" در جزیره قشم آغاز شد.

در آن مراسم حجت‌الله عبدالملکی گفته بود: در دوره جدید با ۲ راهبرد توجه بیشتری به مناطق آزاد شده است؛ راهبرد اول مردمی‌سازی مناطق آزاد و راهبرد دوم جهانی‌سازی آن است. در ذیل راهبرد دوم ۵ سیاست مطرح است که یکی از مهم‌ترین آنها تکمیل زیرساخت‌هاست. اولویت تکمیل زیرساخت‌ها نیز با زیرساخت‌های ترانزیت و حمل‌ونقل است. در این راستا عملیات اجرایی پل خلیج فارس پس از حدود ۷ سال توقف به دلیل اهمیت فوق‌العاده بالایی که دارد آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه در قالب پروژه پل خلیج فارس، ظرفیت بندر راهبردی کاوه به ۴۰ میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا افزایش می‌یابد، اضافه کرد: علاوه بر این در این پل ۴ باند رفت و برگشت جاده‌ای خط ریلی و ۲ مسیر پیاده‌روی ساخته خواهد شد. پل خلیج‌فارس شاه‌کلید پروژه ۴ گانه است که با تکمیل آن، یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور شمال - جنوب تکمیل می‌شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد  در ادامه با اشاره به اینکه‌ آبخور طبیعی جزیره قشم ۱۸ متر است که در سواحل ایران کم‌نظیر است تاکید کرد: با این آبخور امکان پهلوگیری شناورهای تا ۱۰۰ هزار تن فراهم شده و با استفاده از خطوط ریلی و جاده‌ای بار و ترانزیت به شمال کشور و کشورهای همسایه شمالی ارسال خواهد شد.

عبدالملکی با اعلام اینکه تمام مجوزهای زیست محیطی ساخت پل خلیج فارس صادر شده است از عملکرد دولت قبل در توقف این پروژه گلایه کرد و افزود: از مسئولان دولت قبل گلایه و از آنها ناراحت هستیم. امروز برخی از این عزیزان زبان باز کرده‌اند و در جایگاه مطالبه‌گری قرار دارند. آنها نباید از بزرگ‌منشی دولت سیزدهم سوءاستفاده کنند و باید نسبت به عملکرد خود جوابگو باشند.

وی با بیان اینکه این پروژه ۷ سال معطل مانده است گفت: کدام طرح توسعه‌ای کشور مشکل مالی ندارد؟ در دولت قبل برای واردات واکسن کرونا می‌گفتند مشکل مالی و اف ای تی اف داریم که باعث شد هزاران نفر از مردم عزیز ایران جان خود را از دست بدهند. مادر بزرگ ۹۵ ساله من هم می‌تواند بگوید پول ندارم. باید بروید پول را جور کنید نباید بگوییم به توسعه کشور منهای اروپا و آمریکا اعتقاد نداریم.

وی با اشاره به اینکه تامین مالی ساخت پل خلیج فارس از ۳ بخش انجام می‌شود اضافه کرد: یک بخشی را دولت، بخش دیگری را سازمان منطقه آزاد قشم و قسمت سوم منابع مالی از طریق فاینانس و سرمایه‌گذار خارجی تامین خواهد شد.

مدیرعامل وقت منطقه آزاد قشم نیز در این مراسم با یادآوری اینکه متاسفانه سالها ساخت پل خلیج‌فارس متوقف شده بود، گفته بود: مردم می دانند مانع اصلی اجرای این پروژه منابع مالی بود. منابع مالی ساخت پل خلیج فارس از ۳ محل دارایی های مازاد منطقه آزاد قشم، منابع دولتی و بازار سرمایه و فاینانس تامین خواهد شد.

فتح‌الهی با اشاره به اینکه مذاکرات مربوط به فاینانس پل خلیج‌فارس به مراحل نهایی رسیده است، اضافه کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته پل خلیج‌فارس طی ۳.۵ سال ساخته می شود، امروز تابلو روز شمار این پروژه در معرض دید عموم قرار گرفته و در تاریخ موردنظر به بهره برداری خواهد رسید.

تمایل یک شرکت اروپایی برای سرمایه‌گذاری در پل خلیج‌فارس

در حالی حدود ۳ ماه از مراسم آغاز عملیات اجرایی پل خلیج‌فارس می‌گذرد که خبرها از ابراز تمایل یک شرکت اروپایی برای حضور در این پروژه حکایت داشته است.  طبق پیگیری‌های صورت گرفته قرار بوده جلساتی با محوریت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با شرکت اروپایی برگزار شود که به دلایلی این جلسه برگزار نشده است.

در همین راستا سازمان توسعه تجارت ایران (دفتر اروپا و آمریکا) مکاتباتی با معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد انجام داده و خواستار برگزاری جلسه مذکور شده است.  جمالی معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد نیز در پاسخ به این نامه تاکید کرده شرکت اروپایی آمادگی ادامه مذاکرات را برای حضور در ساخت پل خلیج‌فارس را اعلام کرده، اما به دلیل تاخیر این شرکت در ارائه مستندات لازم و به‌واسطه اهمیت و نقش پروژه ملی پل خلیج‌فارس مذاکراتی با شرکت‌های خارجی و داخلی برای تامین مالی صورت گرفته است.

وی تاکید کرده همکاری در ساخت پل خلیج‌فارس از طریق فاینانس در حال پیگیری است.

به‌نظر می‌رسد با وجود آغاز عملیات اجرایی پل خلیج‌فارس، هنوز یک بخش مهم از سه بخش مربوط به تامین مالی نهایی نشده است. موضوعی که می‌تواند وعده ساخت ۳ ساله این پروژه را با اما و اگر مواجه سازد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.