روسیه روز سه‌شنبه همزمان با تلاش واشنگتن برای میانجیگری در بحران منطقه قره‌باغ بر نقش محوری خود در پادرمیانی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید کرد.

مسکو بر نقش محوری خود  در مناقشه قره‌باغ تاکید کرد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از یورونیوز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفت که گزینه «جایگزینی» برای روسیه در جایگاه میانجی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان وجود ندارد.

وی با اشاره به سند آتش‌بس امضا شده بین باکو و ایروان در سال ۲۰۲۰ افزود که «پایه حقوقی» دیگری برای حل مناقشه در ناگورنو قره‌باغ در دست نیست. 

توافق آتش‌بس سال ۲۰۲۰ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان با میانجیگری مسکو به امضاء رسید. نظامیان روس به عنوان نیروهای حافظ صلح در چهارچوب این توافق در منطقه ناگورنو قره‌باغ مستقر شدند. ارمنستان طی ماه‌های گذشته از ناکارآمدی ساز و کار پیش‌بینی‌شده در توافق آتش‌بس ۲۰۲۰ سخن گفته است. 

تنش‌ها بین باکو و ایروان از روز ۲۳ آوریل در پی ایجاد ایست بازرسی در کریدور لاچین از سوی جمهوری آذربایجان افزایش یافت. انسداد کریدور لاچین که فعلا «به طور موقت» به حالت تعلیق درآمده از نظر ارمنستان ناقض توافق آتش‌بس سال ۲۰۲۰ است. 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تا روز پنج‌شنبه میزبان همتایان خود از دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان است.

وزیر خارجه ایالات متحده پیش از این در ماه‌های نوامبر و فوریه در دو جلسه سه جانبه با همتایان خود شرکت کرده بود. مذاکرات بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان با میانجیگری آمریکا تنها چند روز پس از سفر کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه به منطقه صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.