جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی چهارشنبه با چاووشی خوانی استان‌های بوشهر و گیلان و اجرای تعزیه حضرت شاهچراغ (ع) در حرم احمدبن موسی(ع) آغاز بکار کرد.

طنین‌انداز شدن آواها و نواهای رضوی در حرم شاهچراغ (ع)

به گزارش قدس آنلاین،  احمد صدری دبیر ششمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی چهارشنبه در حاشیه آیین افـتتاحـیه این جشنواره گفت: موسیقی اقوام مختلف ظهور و بروز زندگی آدم‌ها و اعتقادات آنها نسبت به هستی است.

معرفی موسیقی اقوام مختلف در جشنواره

صدری ادامه داد: در بستر فرهنگ ایران زمین تفکر اسلامی جریان دارد و در میان اقوام مختلف به ویژه در مناطق شرقی کشور نیز اعتقادات ویژه به اسلام وجود دارد؛ این در حالیست که این تفکر تأثیر بسزایی در حیات اجتماعی مردم دارد.

وی با اعتقاد به اینکه تفکر اسلامی در ایران زمین در موسیقی هم نمود پیدا می‌کند، گفت: این جشنواره شرایطی فراهم کرده تا آنچه که در بستر فرهنگ موسیقیایی اقوام مختلف وجود دارد را به ظهور برساند؛ در این جشنواره هنرمندان با ژانرهایی مانند چاووشی‌خوانی و نقاره نوازی، تعزیه و آواها و نواهایی که در مناطق مختلف وجود دارد عرض ارادت خود را به امام رضا(ع) نشان می‌دهند.

صدری اضافه کرد: این جشنواره تلاش دارد که این نغمه‌ها را معرفی کند؛ البته این نغمه‌ها از جنبه میراثی هم می‌توانند مورد توجه قرار بگیرند. حتی آهنگسازها می‌توانند متناسب با شرایط روز آثار جدیدی را مبتنی با این آثار خلق کنند.

وی با بیان اینکه مراسم اختتامیه این جشنواره در غروب جمعه پانزدهم اردیبهشت ماه جاری ساعت هشت شب در تالار حافظ شیراز برگزار می‌شود، گفت: در این دوره از جشنواره ۲۰ گروه از اقوام مختلف در گونه‌های مختلف به صورت تک خوانی، گروه نوازی و ساز و آواز به مدت ۲روز در تالار حافظیه به اجزا خواهند پرداخت.

ارادت به امام رضا و حضرت شاهچراغ (ع) در قالب هنر

حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این مراسم ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این برنامه اظهارکرد: هنرمندان از سراسر کشور در این جشنواره شرکت کرده‌اند تا بتوانیم از این طریق یاد و نام امام رضا(ع) وحضرت احمد بن موسی(ع) را در قالب هنر به جامعه شیعه ارایه دهیم.

وی ابراز کرد: امیدوارم در چند روزی که میزبان این جشنواره هستیم بتوانیم در حد کمال رضایت این هنرمندان را جلب کنیم و اتفاقاتی که در خلال این جشنواره رقم می‌خورد در خاطره آنها به یادگار بماند.

چاووشی خوانی استان‌های بوشهر و گیلان و اجرای تعزیه حضرت شاهچراغ (ع) از برنامه‌های این جشنواره در مراسم افتتاحیه بود.

در نخستین روز جشنواره گروه‌هایی همچون چاووشی خوانی خسرو پرویزی از استان گیلان، دف نوازی گروه اخوان از استان کردستان، قوپوز نوازی احد ملکی از استان آذربایجان شرقی، تمبور نوازی سید تیمور محرابی از استان کرمانشاه، گروه مازرون از استان مازندران، دوتار و آواز رحمان اسلامی از استان خراسان شمالی، چاووشی خوانی ناخدا ستوده از استان بوشهر، آواز کوروش رضوانی از کهگیلویه و بویر احمد، گروه عارف از استان خراسان رضوی، گروه نجوای کتول از استان گلستان از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۲ به هنرنمایی خواهند پرداخت.

پنج‌شنبه چهاردهم اردیبهشت ماه نیز دانشگاه هنرشیراز از ساعت ۱۰تا ۱۲ به استقبال نشست علمی تخصصی جشنواره می رود و اساتید فوآد توحیدی، متین رضوان‌پور، محمدرضا عزیزی از جمله پیشکسوتان پژوهشگر حوزه موسیقی کشور هستند که در این کارگاه آموزشی به تشریح و بیان مطالب آکادمیک می‌پردازند.

همچنین، در همین تاریخ دیگر گروه‌های شرکت کننده اجرای برنامه دارند که می‌توان به چاووشی خوانی علی شاه حسینی از استان مرکزی، گروه زابل از استان سیستان و بلوچستان، گروه میسان از استان خوزستان، تکنوازی و تکخوانی حسین ولی نژاد از استان خراسان شمالی، گروه قاصدک از استان تهران، تک خوانی سید امین هاشمی از استان فارس، گروه یاری از استان لرستان، دوتار و آواز عبدالله امینی از خراسان رضوی، گروه پرستوهای مهاجر از افغانستان اشاره داشت.

تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در غروب جمعه پانزدهم اردیبهشت ماه جاری ساعت ۲۰ به استقبال آیین پایانی و اعلام برگزیدگان «ششمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی» خواهد رفت و در مراسم اختتامیه تعدادی از گروه ها به اجرای برنامه می‌پردازند و سپس برگزیدگان نیز معرفی و جوایز خود را دریافت می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.