بودجه سازمانی مجلس در سال جدید ۱۷۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. محاسبه پرداختی ۵۰ میلیون تومانی برای ۲۹۰ نماینده مجلس، هزینه ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی ماهانه را نشان می‌دهد که حدود ۱۷۴ میلیارد تومان در کل سال می‌شود.

سهم نمایندگان و هزینه‌هایشان از بودجه مجلس چقدر است؟
به گزارش قدس آنلاین، در روزهای گذشته یکی از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از افزایش 20 درصدی حقوق نمایندگان خبر داد. آنطور که جبار کوچکی‌نژاد اظهار کرده بود، براساس مصوبه اعضای این کمیسیون، حقوق کارکنان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال جاری به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

 از آنجایی که شفافیت مالی نمایندگان مجلس همیشه مطالبه مردم بوده، بارها طرح شفافیت حقوق نمایندگان مطرح شد تا سرانجام در جریان بررسی بودجه سال 1402، نمایندگان مجلس تصویب کردند که حقوق نمایندگان و مدیران مجلس ماهانه در سازمان اداری و استخدامی ثبت شود. 

بر این اساس در جزء ۱ بند الف تبصره ۲۰ در بخش هزینه‌ای، مجلس شورای اسلامی مکلف شد حقوق نمایندگان و مدیران خود را برای نظارت عموم مردم به طور شفاف و ماهانه در سامانه سازمان اداری و استخدامی کشور قرار دهد.

با فرض اینکه وضعیت جمعیتی خانواده‌های نمایندگان مجلس را شبیه وضعیت متوسط خانوار جامعه ایرانی یعنی یک خانوار 3.3 نفری در نظر بگیریم، حقوق ماهانه آنها در مقایسه با حداقل دریافتی ماهانه کارگری که سرپرست یک خانوار 3.3 است، در یک نسبت حدوداً سه برابری قرار دارد. یعنی با فرض صحت ادعای یکی از نمایندگان مجلس که آبان 1401 گفته بود «حقوق نمایندگان مجلس 20 میلیون تومان است»، با افزایش 20 درصدی امسال به 24 میلیون تومان می‌رسد که تقریبا سه برابر حداقل دریافتی ماهانه کارگران ۳.۳ نفری است که چیزی در حدود ۸ میلیون تومان عایدی ماهانه برای امسال خواهند داشت.

این در حالیست که نمایندگان مجلس مبالغ بیشتری را هم بابت هزینه‌های جاری نظیر اجاره منزل، هزینه دفتر، ایاب و ذهاب و قبض موبایل دریافت می‌کنند؛ هزینه‌هایی که علاوه بر حقوق به آنها پرداخت می‌شود اما یک کارگر یا کارمند باید از محل حقوق ماهانه خود پرداخت کند.

هزینه‌های مورد اشاره چندان شفاف نیست اما در سال 99 جدولی منتشر شد که نشان می‌داد این دریافتی‌ها دست‌کم برابر با حقوق ماهانه نمایندگان است. 

بدین ترتیب می‌توان حدس زد که دریافتی هر نماینده مجلس در سال 1402 حداقل ماهانه حدود 50 میلیون تومان خواهد بود که 6 برابر حقوق کارگری مورد اشاره است. 

بودجه سازمانی مجلس در سال ۱۴۰۱، هزار و ۳۵۱ میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۱۴۰۲ به هزار و ۵۲۱ میلیارد تومان افزایش یافته است. مقایسه این دو رقم نشان می‌دهد بودجه سازمانی مجلس ۱۷۰ میلیارد تومان افزایش یافته که معادل رشد ۱۲.۵ درصدی است. 

هرچند ممکن است این برآوردها، برآوردهای حداقلی باشد، با این حال محاسبه همین پرداختی ۵۰ میلیون تومانی برای ۲۹۰ نماینده مجلس، هزینه ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی ماهانه را نشان می‌دهد که حدود ۱۷۴ میلیارد تومان در کل سال می‌شود. 

البته این 174 میلیارد تومان در سال، تنها هزینه‌ای نیست که از بودجه سالانه مجلس صرف خود نمایندگان می‌شود، چراکه ماهانه چندین میلیون تومان هم به هر نماینده بابت «هزینه استخدام کارکن شخصی» داده می‌شود که به دلیل اینکه هزینه‌ای نسبتاً متفاوت با هزینه‌های فوق‌الذکر محسوب می‌شود (و البته مبالغ کوچکی هم نیست) در محاسبات بالا قید نشده اما در هر حال جزو آن دسته از پرداختی‌هایی است که برای خود نمایندگان هزینه می‌شود.

منبع: روزنامه تعادل

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.