کارشناس حوزه مسکن گفت: شهرداری‌ها به‌واسطه مدیریت شهری و فروش تراکم عامل اصلی افزایش قیمت زمین در تمام شهرها به خصوص در تهران بوده و هستند.

شهرداری‌ها عامل اصلی بالا رفتن قیمت زمین هستند

به گزارس قدس آنلاین، فرشید ایلاتی فزود: در واقع عامل اصلی افزایش قیمت زمین که اثرات آن را امروز در بازار خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن می‌بینیم به دلیل سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های شهرداری است.

وی با اشاره به تاکید اخیر معاونت شهرسازی شهرداری تهران مبنی بر تراکم فروشی و مطرح کردن آن در راستای تحقق شعار سال، بیان داشت: اقدامات شهرداری از یک سو سبب از بین رفتن اصول شهرسازی و معماری شده و از سوی دیگر عامل افزایش قیمت زمین به دلیل همین برنامه‌ها هستند.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه شهرداری‌ها عملاً با فروش تراکم باعث افزایش قیمت زمین می‌شوند، گفت: بالا رفتن قیمت زمین سبب افزایش نرخ مسکن برای خرید و فروش و به دنبال آن قیمت رهن و اجاره شده است، در حالی که شهرداری هیچ مسوولیتی را در خصوص افزایش قیمت مسکن، زمین و افزایش اجاره‌بها نمی‌پذیرد.

۶۰ درصد تقاضای مصرفی در بازار مسکن برای واحدهای کوچک است

ایلاتی با اشاره به اینکه بیشترین تقاضای مصرفی در بازار مسکن برای خانه‌هایی با مساحت حدود ۱۰۰ متر مربع است، افزود: دیده می‌شود که بخش زیادی از خانه‌ها با متراژهای بالاتر ساخته می‌شود که نشان می‌دهد این خانه‌ها قرار است به عنوان کالای سرمایه‌ای نگه داشته شوند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه ۶۰ درصد تقاضای مصرفی در بازار مسکن برای واحدهای ۱۰۰ متر مربع و یا کمتر است؛ اما بیش از ۵۰ درصد خانه‌هایی که امروز در شهرهایی از جمله تهران در حال ساخت می‌باشند بالاتر از ۱۶۰ متر مربع هستند که نشان از سرمایه‌ای بودن این خانه‌ها دارد.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه شهرداری نظارتی بر الگوی ساخت ندارد، گفت: شهرداری‌ها فقط به دنبال تراکم فروشی بوده و به الگوی ساخت و اینکه خانه‌ای که ساخته می‌شود متناسب با توان اقتصادی خانوارها است یا خیر، کاری ندارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.