مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تندی از طرح صلح چین درباره اوکراین انتقاد کرد و مدعی شد که این اصلا طرح صلح نیست.

بورل: طرح صلح چین را جدی نمی‌گیریم، فقط طرح زلنسکی!

به گزارش قدس آنلاین، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز جمعه تاکید کرد که بروکسل معتقد است که تنها طرح صلح بادوام طرحی است که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین ارائه کرده است و این اتحادیه ابتکارات چین در این زمینه را جدی نمی‌گیرد. 

بورل در کنفرانس «وضعیت اتحادیه، 202» در شهر فلورانس ایتالیا گفت: دیدگاه اتحادیه اروپا این است که مذاکرات دیپلماتیک برای دستیابی به صلح در اوکراین در حال حاضر هیچ معنایی ندارد. 

براساس گزارش خبرگزاری تاس، این دیپلمات ارشد اروپایی از حمایت پکن از مسکو انتقاد کرد اما در عین حال گفت که چین هیچ تسلیحاتی در اختیار روسیه قرار نداده است.

چین در اسفند ماه گذشته طرح 12 ماده‌ای را برای مذاکرات صلح در اوکراین ارائه کرد  که شامل درخواست برای کاهش تنشها در گام اول است. 

در این طرح آمده است، همه طرف‌ها باید عقلانیت و خویشتن‌داری از خود نشان دهند، از دامن زدن به تنش‌ها و اتخاذ اقدامات برای تشدید درگیریها و خارج شدن اوضاع از کنترل جلوگیری و به تماس‌ بین روسیه و اوکراین و از سرگیری گفت‌وگوهای مستقیم و کاهش تنش تدریجی کمک کنند.

بورل در ادامه مدعی شد، «.... تنها چیزی که می‌توان آن را یک طرح صلح نامید، پیشنهاد زلنسکی است! طرح چین، یک طرح صلح نیست و فقط مجموعه‌ای از آمال و آرزوهاست. طرح صلح فقط طرحی است که توسط اوکراینی‌ها پیشنهاد شده است، که مطمئناً توسط روس‌ها پذیرفته نشده است. طرح‌های صلح خوب هستند، اما شما به کسی نیاز دارید که بخواهد در مورد صلح صحبت کند، اگر کسی می‌گوید که من اهداف نظامی دارم، به بمباران ادامه می‌دهم، به جنگ ادامه می‌دهم تا زمانی که به اهدافم دست پیدا کنم، خوب، دیگر چه گفتوگوی صلحی؟....»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به طرح صلح چین اضافه کرد، بروکسل از اول هم گفته است که چین نقشی دارد که باید ایفا کند. با این حال چین طرح صلحی ارائه کرد که در غرب به شدت مورد قرار گرفته است.

وی تاکید کرد، من فکر می‌کنم چین نقشی بزرگی دارد. پکن عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و تنها کسی است که نفوذ زیادی در مسکو دارد و تا کنون هیچ سلاحی به روسیه نداده است. ما نسبت به تماس تلفنی بین «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین با زلنسکی نگاه مثبتی داریم. 

اظهارات بورل پس از آن مطرح می‌شود که او اخیرا از نقش چین در مناسبات جهانی حمایت کرده و خواستار عدم تقابل و رویارویی چین و ایالات متحده شده بود. 

پیش از این  امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز درباره تنش میان پکن و واشنگتن گفته بود، اروپا نفعی از دمیدن به آتش درگیری‌ها در تایوان ندارد و باید به یک «قطب سوم» مستقل از پکن و واشنگتن تبدیل شود. این اظهارات با انتقادات زیادی در غرب علیه رئیس جمهور فرانسه تبدیل شد.

پایان پیام/م

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.