۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 869757

یک روزنامه چاپ سرزمین اشغالی نوشت که در تنش اخیر میان غزه و رژیم صهیونیستی، نیروهای مقاومت در غزه با موفقیت کار را به نفع خود تمام کردند.

هاآرتص: در تنش اخیر، غزه دست برتر را داشت

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه هاآرتص، چاپ سرزمین اشغالی فلسطین امروز (جمعه) در گزارشی به تنش اخیر در غزه در روز سه شنبه (۱۲ اردیبهشت) و حملات موشکی مقاومت به شهرک‌های صهیونیست‌نشین پرداخت و نوشت که پیش‌بینی‌ها وبرنامه‌های حماس و جهاد اسلامی در این تنش با موفقیت پیش رفت.

به نوشته وبگاه شهاب نیوز، طبق نوشته هاآرتص، جنبش‌های مقاومت در غزه به خوبی میزان پاسخ و توان واکنش رژیم صهیونیستی به حملات موشکی را می‌دانستند. حملات موشکی مقاومت پس از آن انجام شد که «خضر عدنان» عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین بر اثر اعتصاب غذای ۸۷ روزه در زندان رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

به نوشته هاآرتص، جنبش حماس تصمیم گرفت برای نشان دادن نقش خود در تصمیم‌گیری در نوار غزه و کسب امتیاز به نفع فلسطینیان، بیانیه‌ای به نام اتاق مشترک مقاومت در غزه صادر کند. بنابراین شلیک راکت از غزه پس از شهادت شیخ خضر عدنان با هماهنگی جنبش حماس و جهاد اسلامی صورت گرفت.

این روزنامه افزود: «برآوردهای یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه و محمد الضیف، رهبر شاخه نظامی این جنبش در ارزیابی نوع پاسخ اسرائیل به شلیک راکت‌ها درست از آب در آمد؛ یعنی محدود و مختصر و این در شرایطی بود که جنبش جهاد اسلامی خود را ملزم به پاسخگویی به مرگ شیخ خضر عدنان می‌دانست و آن را عملی کرد».

هاآرتص همچنین نوشت که تنش اخیر ۲۷ ساعت به طول انجامید و با توافقی با میانجیگری سازمان اطلاعات مصر به پایان رسید. در تنشی که طی آن بیش از ۱۰۰ راکت و خمپاره به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین شلیک شد. در نتیجه این حملات دست کم هفت شهرک‌نشین زخمی شدند و یک فلسطینی نیز در غزه به شهادت رسید و پنج فلسطینی دیگر نیز مجروح شدند.

این روزنامه چپگرای اسرائیلی سپس نوشت که کابینه راست‌گرای بنیامین نتانیاهو، بر خلاف تمامی دولت‌های پیشین هیچ بیانیه‌ای در خصوص حملات راکتی صادر نکرد و این در شرایطی بود که صهیونیست‌ها اعلامیه‌های حماس و جهاد اسلامی را با دقت دنبال می‌کردند و تنها زمانی از توقف تنش با خبر شدند که ارتش صهیونیستی بیانیه‌ای در این خصوص صادر کرد.

هاآرتص افزود: «زمانی که دولت کنونی جزو اپوزیسیون بود، مدام دولت نفتالی بنت و لاپید را به انفعال و ضعف در برابر حماس متهم می‌کرد و وعده می‌داد که در صورت به قدرت رسیدن چنین و چنان خواهد کرد، اما چهار ماه از روی کار آمدن کابینه نتانیاهو می‌گذرد. یک بار حملات گسترده موشکی از غزه و لبنان و سوریه و بار دیگر از غزه انجام شد و و بر خلاف تمامی وعده‌ها هیچی چیزی تغییر نکرده است».

این روزنامه در خصوص شرایط کرانه باختری نیز نوشت که یک تحول قابل توجه در حال رخ دادن است، به طوریکه عملیات‌های انفرادی جای خود را به عملیات‌هایی داده است که جناح‌های نظامی همچون «عرین الاسود» در نابلس و «کتیبه جنین» در جنین آن‌ها را بر عهده می‌گیرند.

در این راستا طبق گزارش مرکز اطلاعات فلسطین (معطی)، فلسطینی‌ها در طول ماه رمضان در سراسر کرانه باختری از الخلیل تا جنین، با انواع ابزارها از سلاح جنگی تا سنگ و چاقو ۹۸۷ مرتبه به مقابله با شهرک‌نشینان و نظامیان صهیونیست برخواسته و سه صهیونیست  را به هلاکت رساندند. در این ماه ۱۱ فلسطینی نیز به شهادت رسیدند.

پایان پیام/م

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.