نفت ستاره خلیج فارس و نفت بندرعباس دو واحد بزرگ پالایشگاهی کشور بر کرانه خلیج فارس هستند که به همراه یکدیگر بیش از ۶۰ درصد سبد سوختی کشور را تأمین می کنند و طرح های توسعه و ارتقای کیفیت تولیدی آنها نیز در جریان است.

جزییات یک میلیون طرح پالایشی جدید در کشور/ هرمزگان میزبان ۴ طرح عظیم ملی

به گزارش قدس آنلاین،  هرمزگان به دلیل قرارگیری در مجاورت آبهای خلیج فارس و دریای عمان و نیز نزدیکی با کانون های نفتی و میعانات گازی کشور از موقعیت منحصربفردی در زمینه تولید بنزین و گازوییل و دیگر فرآورده های نفتی برخوردار است.

این استان همچنین با دارا بودن باراندازهای صادراتی محصولات پالایشگاهی و پتروشیمی، از قابلیت صادرات محصولات تولیدی واحدهای پالایشگاهی نیز برخوردار است و لذا سمت و سوی توسعه پالایشی کشور نیز به سوی هرمزگان جهت یافته است.

اکنون پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس روزانه تا ۴۵ میلیون لیتر و پالایشگاه نفت بندرعباس روزانه تا ۱۲ میلیون لیتر بنزین تولید می کنند. این میزان در کنار تولید روزانه میلیون ها لیتر گازوییل و مازوت در این دو واحد مهم پالایشگاهی کشور، فرصت های بی نظیری از رفع نیاز داخلی و صادرات پاره ای محصولات دیگر را فراهم آورده است.

جزییات یک میلیون طرح پالایشی جدید در کشور/ هرمزگان میزبان ۴ طرح عظیم ملی

پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس؛ تبلور خودکفایی در ساخت پالایشگاه با اتکای به دانش فرزندان این مرز و بوم

بنزین تولیدی در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس بدلیل استحصال از میعانات گازی، از جمله با کیفیت ترین بنزین های جهان بشمار می رود که رفع نیاز داخلی را سبب شده و در عین حال با توجه به امکان توسعه در فازهای جدید، عملا می توان بر تولید بنزین بیشتری در این پالایشگاه نیز امیدوار بود.

پالایشگاه‌سازی؛ راهبرد خلاصی از خام‌فروشی نفت

رهبر انقلاب طی سال‌های اخیر در سخنرانی‌های خود هنگام صحبت از خودکفایی و دستاوردهای ملی چندین مرتبه از پالایشگاه نفت ستاره‌ی خلیج فارس سخن به‌ میان آورده‌اند. ایشان در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند: «پالایشگاه ستاره‌ی خلیج فارس که به‌وسیله‌ی سپاه درست شد؛ کار بسیار عظیمی است، کار بزرگی است؛ این با وجود تحریم انجام گرفت، که مردم دنیا تعجّب می‌کنند.» (۹۹/۵/۱۰)

ساخت پالایشگاه نفت ستاره باعث خنثی‌شدن بسیاری از استراتژی‌های دشمن گردید به‌گونه‌ای که قبل از ساخت و بهره‌برداری پالایشگاه نفت ستاره، ریچارد نفیو، مسئول طراحی تحریم‌های ایران در کتاب هنر تحریم‌ها می‌نویسد: "در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، خرد جمعی در واشنگتن ایجاب می‌کرد که اعمال تحریم‌ها بر واردات بنزین ایران و سایر محصولات نفتی و بنزینی می‌تواند دولت ایران را از پای درآورد. نماینده‌ی جمهوری‌خواه سنا « مارک کرک » که یکی از طرفداران اصلی تحریم ایران بود در سال ۲۰۱۰ استدلال کرد که قرنطینه‌ی بنزین در مورد ایران می‌تواند چنان آثار وخیمی بر ایران داشته باشد که او را متقاعد کند برنامه هسته‌ای‌اش را کنار بگذارد.

راهبرد ساخت پالایشگاه در کشورمان با دانش اندوخته برآمده از ساخت پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس می بایست تداوم یابد و کشورمان با جلوگیری از فروش نفت خام، بتواند محصولات با کیفیت تر و با ارزش تری از نفت خام را صادر کند که ارز آوری آن نیز چند برابر شده و در عین حال دشمن نیز از تحریم آن عاجز باشد. از سوی دیگر راهبرد تازه ای  در کیفی سازی فرآیندهای تولید در پالایشگاههای کشور با تدابیر دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی به راه افتاده که می تواند زمینه ساز پیشرفت های خوبی در حوزه ارتقای کیفیت محصولات تولیدی باشد.

یک میلیون بشکه به ظرفیت پالایشی هرمزگان اضافه خواهد شد

 مهدی دوستی استاندار هرمزگان می گوید: هرمزگان میزبان ۴ طرح پالایشی بزرگ کشور خواهد بود که یکی از آنها بزودی کلنگ زنی می شود.

اشاره او به کلنگ زنی قریب الوقوع پالایشگاه شهید سلیمانی در این استان است که با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز، بالغ بر ۹ میلیارد یورو برای ساخت آن هزینه خواهد شد.

جزییات یک میلیون طرح پالایشی جدید در کشور/ هرمزگان میزبان ۴ طرح عظیم ملی

مهدی دوستی استاندار هرمزگان

دوستی که خود از سازندگان پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس است، می گوید: احداث چند پتروپالایشگاه بزرگ به زودی در هرمزگان آغاز خواهد شد که پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و نگین مکران هر کدام با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه، پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای در منطقه مکران و یک پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای از جمله این واحدها هستند.

هرمزگان قطب پالایشی ایران می شود

استاندار هرمزگان همچنین می افزاید: تقریبا یک میلیون ظرفیت جدید در حوزه پالایشی ایجاد می‌شود که عدد قابل توجهی است و ارزش سرمایه گذاری مورد نیاز آن تقریبا ۳۰ میلیارد دلار خواهد بود، این تصمیماتی است که در دولت سیزدهم گرفته شده و رئیس جمهور توجه ویژه به هرمزگان دارد و ضرورت دارد تا بتوانیم جهت گیری مراکز علمی و آموزشی هرمزگان را به سمت تولید نیروی ماهر برای پالایشگاهها سوق دهیم.

 ساخت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در همین فصل بهار آغاز خواهد شد

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی نیز به تازگی در گفت و گویی رسانه ای عنوان داشته که عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در همین فصل بهار آغاز خواهد شد و ظرف ۵ سال این پالایشگاه کامل و به بهره برداری می رسد.

جزییات یک میلیون طرح پالایشی جدید در کشور/ هرمزگان میزبان ۴ طرح عظیم ملی

به گفته وی، خوراک این پتروپالایشگاه نفت خام سنگین و فوق سنگین است و ۳۰ درصد محصولات تولیدی آن نیز پتروشیمی است که شامل انواع زایلن‌ها، پلیمرها و بوتادین و پروپیلن و غیره است و ۷۰ درصد تولیدات نیز پالایشگاهی است و تولید نفت کوره این پتروپالایشگاه صفر خواهد بود.

سالاری محل احداث این پتروپالایشگاه که با نام شهید سلیمانی است را در محوطه ای به وسعت ۴۵۰ هکتار در بندرعباس عنوان کرد وگفت: دلیل انتخاب این مکان نیز این است که در منطقه بندرعباس زیرساخت لازم به دلیل احداث دو پالایشگاه کشور از قبل وجود دارد و دیگر نیازی به هزینه‌کرد جدید نیست. به موازات این موضوع، مطالعات زیست‌محیطی، پدافند غیرعامل و پیش‌بینی و مطالعات اولیه طراحی بنیادی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش اضافه کرد: ترکیب سهامداران این طرح بدین صورت است که گروه تدبیر انرژی ۱۵ درصد، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ۱۵ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف ۱۵ درصد، شرکت ملی پالایش و پخش ۱۰ درصد، بانک ملی ۱۵ درصد، بانک رفاه کارگران ۱۵ درصد، بانک ملت ۷.۵ درصد و بانک تجارت ۷.۵ درصد سهام دارند.

ضرورت نگاه به سرمایه انسانی هرمزگان در ایجاد واحدهای پالایشی جدید

هرمزگان نیروی انسانی توانمندی دارد و دانشگاه مرجع و مادر این استان نیز از ظرفیت ها و توانایی های خاصی در زمینه تولید نیروی انسانی ماهر برای این فعالیت‌های عظیم توسعه‌ای برخوردار است و ضرورت دارد تا مسؤولان عالی کشور بخصوص در گروه تدبیر انرژی و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت ملی پالایش و پخش از ظرفیت نیروهای توانمند هرمزگانی در مناصب هیأت مدیره این پالایشگاهها و نیز از توان نیروهای دانشگاهی استان در تأمین نیروی انسانی بخش های فنی و اداری آن بهره بگیرند تا استانی که میزبان عظیم ترین سرمایه گذاری های ملی در حوزه تجارت، نفت و گاز و پتروشیمی و حمل و نقل و جزایر است، بتواند در حوزه منابع انسانی نیز رشد کند.

همچنین همتراز با ساخت این واحدهای بزرگ پالایشگاهی که برای مجموعه آنها بیش از ۳۰ میلیارد یورو هزینه خواهد شد، نباید از اجرای طرح‌های مسؤولیت اجتماعی همزمان بخصوص در حوزه بهداشت و درمان و آموزش و مسکن غافل بود چرا که شاغلان این طرح های بزرگ ملی در طول ساخت این پروژه ها که ممکن است تا ۱۰ سال و بیشتر به طول بیانجامد به برنامه ریزی های تخصصی و رفاهی نیاز دارند تا سرباری بر مشکلات فعلی استان نشوند بلکه این طرح های ملی بتواند باری از دوش مردم استان نیز برداشته و سبب شکل گیری علقه‌های دوسویه میان مردمان استان و این پروژه های ملی شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.