نخست وزیر عراق در دیدار با وزیر نیرو ایران درباره موضوع تامین برق عراق از سوی ایران و همکاری‌های مشترک گفت‌وگو کرد، همچنین کمبود منابع آب و اثرات فصول خشک و سهم آب در مسیرهای رودخانه‌های مشترک هم در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مذاکره عراق با ایران برای تامین برق شبکه سراسری عراق

به گزارش قدس آنلاین، علی اکبر محرابیان، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه وی که برای شرکت در سومین کنفرانسبین المللی آب بغداد به عراق سفر کرده‌اند، با نخست وزیر این کشور دیدار کردند.

دفتر اطلاع‌رسانی نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: محمد شیاع السودانی امروز میزبان وزیر نیروی ایران و هیات همراه وی بود.

در این بیانیه آمده است: در این دیدار در زمینه‌های همکاری مشترک و راه‌های تقویت تبادل و هماهنگی در خصوص چالش‌های پیش روی بخش انرژی منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و گفتگو شد.

بر اساس این بیانیه در دیدار مذکور موضوع برق مربوط به تامین برق شبکه سراسری عراق از جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر بحث کمبود منابع آب و اثرات فصول خشک و سهم آب در مسیرهای رودخانه‌های مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نخست وزیر عراق در این دیدار بر اهمیت تداوم گفت‌وگو و هماهنگی و سرمایه گذاری در فضای آرامش سیاسی در منطقه برای دستیابی به منافع و آرمان‌های همه ملت‌های برادر و دوست تاکید کرد.

 سومین کنفرانس بین المللی آب بغداد امروز در این شهر تحت شعار «کم آبی، تالاب های بین النهرین، محیط زیست شط العرب، مسئولیت همگان» آغاز بکار کرد.

این کنفرانس مذکور تحت نظر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق آغاز شد.

بغداد امروز شنبه و فردا یکشنبه میزبان این کنفرانس است که وزرای نیرو و منابع آبی کشورهای منطقه به آن دعوت شده‌اند.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق که کنفرانس آب بغدادتحت نظارت وی برگزار می‌شود طی سخنانی در ابتدای کنفرانس تاکید کرد که کمبود آب تهدیدی برای فرهنگ و تمدن عراق و تهدیدی برای رودخانه‌های دجله و فرات است که مهم ترین تمدن‌های جهان در اطراف آن ساخته شده اند.

وی افزود: تلاش ما باید بر حذف یا کاهش خطرات ( کم آبی) متمرکز شود تا به نسل‌هایمان محیط زیست خوبی بدهیم.

السودانی همچنین تاکید کرد که گفت‌وگوهای عراق با کشورهای همسایه بر زبان گفت‌وگوی سازنده و نتیجه بخش متمرکز است تا ضمن رسیدگی به این پرونده سهم عادلانه و برابر در مدیریت منابع آبی با کشورهای ساحلی به دست آید.

نخست وزیر عراق همچنین گفت: کاهش سطح آب رودخانه‌های دجله و فرات مستلزم مداخله فوری بین‌المللی است که در آن ما به تلاش همه دوستان برای کمک به عراق برای تضمین امنیت آبی و آینده نسل‌هایش نیاز داریم.

نخست وزیر عراق با بیان اینکه دولتش پرونده آب را در اولویت‌های خود قرار داده است، افزود: دولت عراق تصمیم گرفته به سمت شیرین سازی آب دریا پیش برود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.