ایالات متحده در تلاش است با هدف محافظت از آبراه‌های حیاتی برای تجارت جهانی و تجارت نفت، متحدانش در غرب آسیا را متقاعد کند ده‌ها روبات شناور را در اطراف شبه‌جزیره عربستان فعال کنند تا به این ترتیب بتوانند تهدیدات کشورهایی مانند ایران را بهتر

آمریکا ادعا کرده تجهیزاتی جدید در آب‌های منطقه مستقر کرده است / واشنگتن دست‌به‌دامن شناورهای روباتی

کارشناس ارشد مسائل دفاعی و امنیتی  ضمن گفت‌وگویی با قدس درباره اقدام آمریکا در استقرار روبات‌های شناور در خلیج فارس  اظهار کرد: در طول تاریخ آمریکایی‌ها هر وقت در هر منطقه‌ای ورود پیدا می‌کردند حضورشان با ناامنی و درگیری همراه بوده است.

دغدغه آمریکایی‌ها برای امنیت انرژی 
مهدی بختیاری ادامه داد: امروز آمریکایی‌ها در منطقه خلیج فارس  به‌خصوص برخی از کشورهای عربی دارای منافع نفت و انرژی هستند و می‌خواهند با تمام  توان نظامی از آن حراست کنند. وی تصریح کرد: امروز خلیج فارس یکی از مهم‌ترین نقاط تبادل انرژی در جهان  محسوب می شود و آمریکایی‌ها هم به دنبال تأمین نفت و انرژی خود از این منطقه  هستند. آنان با حضور و تسلط سیاسی و نظامی خود بر برخی ازکشورهای منطقه به نوعی بر  حوزه انرژی و نفت آن‌ها تسلط پیدا کرده‌اند.
او درباره دیدگاه آمریکایی‌ها نسبت به ایران در منطقه گفت: یکی از کشورهایی که آمریکایی‌ها با آن همواره خصومت و دشمنی دارند، جمهوری اسلامی ایران است، آن‌ها همواره به دنبال ایجاد پایگاه‌هایی در اطراف ایران برای ناامن کردن  آن هستند. این کارشناس ارشد مسائل دفاعی و امنیتی افزود: حضور برخی کشورها از جمله فرانسه، انگلستان و آمریکا در طول چند دهه گذشته نه تنها هیچ‌گونه دستاوردی برای منطقه غرب آسیا نداشته، بلکه منجر به ناامنی و بی‌ثباتی در بین ملت‌های منطقه  شده‌است.  
بختیاری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است امنیت منطقه فقط توسط همسایگان ایجاد می‌شود نه کشورهای فرامنطقه‌ای. ایران بارها تأکید کرده آماده ایجاد امنیت پایدار در خلیج فارس با همکاری کشورهای منطقه است. تمام همسایگان و کشورهای خلیج فارس به خوبی می‌دانند آمریکایی‌ها به دنبال تأمین و حفظ  امنیت  درمنطقه نیستند، آنان به دنبال حفظ منافع و پایگاه‌های خود هستند، حفظ منافع آمریکایی‌ها از ناامنی در منطقه به وجود می‌آید.

ایران‌هراسی  هدف اصلی آمریکا 
 بختیاری درباره ارتباط برخی از کشورهای منطقه با آمریکا گفت: ایالات متحده در طول سال‌های اخیر در راستای طرح ایران‌هراسی در منطقه با برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس قراردادهای امنیتی و دفاعی امضا و در همین راستا تجهیزات و سلاح‌های بسیاری را به این کشورها ارسال کرده است. فروش اسلحه به کشورهای عربی در راستای منافع ملی آمریکا صورت می‌گیرد، در واقع بودجه آمریکایی‌ها از فروش تسلیحات تأمین می شود. اگر کشورهای منطقه دارای قوه عاقله باشند، هیچ‌گاه اجازه این کار را به آمریکایی‌ها نخواهند داد؛ چراکه تاریخ نشان داده آمریکایی‌ها همواره به کشورهای عربی به چشم یک مشتری پولدار و به نوعی گاو شیرده نگاه می‌کنند. توافق اخیر تهران و ریاض نشان‌دهنده آن است که عربستان بیشتر به دنبال تعامل با همسایگان از جمله ایران است؛ چراکه امنیت منطقه تنها توسط کشورهای منطقه برقرار می‌شود.

ایجاد قدرت کاذب‌ با شناورهای بدون سرنشین 
دکتر غلامحسین یوسفی هم در پاسخ به این پرسش که اقدام آمریکایی‌ها در استقرار شناورهای بدون سرنشین چه پیامدهایی خواهد داشت، می‌گوید: «آمریکایی‌ها به‌تازگی اعلام کردند تعداد یکصد فروند قایق‌های بدون سرنشین را به دلیل ناامن بودن این آبراه بین المللی و مقابله با تهدیدهای ایران در منطقه خلیج فارس مستقر و به کارگیری خواهند کرد. قابلیت این شناورها در حوزه شناسایی و اطلاع‌رسانی است و در موارد عملیاتی و درگیری هیچ کاربردی ندارند». 
این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه تصریح می‌کند: «مسئله دیگری که آمریکا را مجبور به این اقدام کرده، حضور کشور چین در بین کشورهای عربی است. در واقع نگرانی آنان از جایگزینی چین به‌جای خود در بین متحدان دیروزشان است. تمام تلاش آمریکا این است که نگذارد چینی‌ها با کشورهای عربی قراردادهای نظامی منعقد کنند و به‌نوعی با ارسال این روبات‌ها به منطقه و فروش آنان به کشورهای عربی، نوعی مانع‌تراشی برای حضور قوی‌تر چینی‌ها باشد». 
وی با اشاره به استیصال آمریکا در منطقه در برابر قدرت ایران، می‌افزاید: «استفاده گسترده‌ ایران از پهپادهای کوچک و متوسط به منظور شناسایی و انجام عملیات، سبب شده برتری نظامی آمریکا در منطقه رو به زوال برود. باتوجه به این موضوع، به‌دلیل اینکه آمریکایی‌ها قدرت و توان مقابله با پهپادهای ایرانی را ندارند، به استفاده از روبات‌ها در منطقه خلیج فارس روی آورده‌اند. در واقع آنان با بزرگ‌نمایی روبات‌های شناور،‌ می‌خواهند قدرتی کاذب برای این نوع از شناورهای دریایی در منطقه به‌ویژه برای متحدان عربی خود ایجاد کنند».
یوسفی‌ در مورد اینکه آیا کشورهای عربی حاضر به همکاری با آمریکایی‌ها در طرح استقرار شناورهای بدون سرنشین هستند، تصریح می‌کند: «اگرچه رژیم صهیونیستی و آمریکا خواهان افزایش تنش بین ایران و کشورهای عرب‌ خلیج فارس هستند و به نوعی می‌خواهند از این تنش‌ها بیشترین بهره را برای خود ببرند، اما آنچه در چندماه گذشته شاهد بوده‌ایم این است که موضع کشورهای عربی به‌ویژه عربستان سعودی کاهش تنش با ایران است».

خبرنگار: حسینی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.