رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان گفت: در سال‌های اخیر روابط ۲ کشور ایران و ازبکستان در حال توسعه است و امیدوار هستیم در آینده نیز این روابط گسترش یابد.

روابط ۲ کشور ایران و ازبکستان در حال توسعه است

به گزارش قدس خراسان، نورالدین جان اسماعیل اف در دیدار با استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: گردشگری و روابط اقتصادی مکمل هم هستند و حضور گردشگران منجر به توسعه اقتصادی و همچنین حضور اقتصادی نیز منجر به افزایش گردشگر بین ۲ کشور ازبکستان و ایران خواهد شد.

رئیس مجلس ازبکستان افزود: در سال‌های اخیر روابط ۲ کشور ایران و ازبکستان در حال توسعه است و امیدوار هستیم در آینده نیز این روابط گسترش یابد.

وی ادامه داد: دولت‌های ازبکستان و ایران برنامه‌های همکاری در دست اقدام دارند و بر همین اساس همکاری و تماس بین وزارتخانه‌ها و فعالان اقتصادی منجر به اقدام و ارتباط بیشتر ۲ کشور می‌شود و حوزه‌های پارلمانی و از جمله گروه دوستی پارلمان‌های ۲ کشور در این موضوع نقش بسیار مهمی دارد.

اسماعیل اف با اشاره به این که روابط اقتصادی این کشور و ایران نیاز به گسترش بسیار دارد گفت: امید است روابط اقتصادی و تجاری ۲ کشور در سطح مناسبی قرار گیرد و سفر رئیس جمهور کشور ازبکستان در آینده نزدیک به ایران منجر به امضای اسنادی شود تا اقتصاد ۲ کشور توسعه بسیاری پیدا کند.

رئیس مجلس ازبکستان افزود: با سفر به استان‌های اصفهان و خراسان رضوی، توانستم با توانمندی‌های دیگر ایران آشنا شوم تا تصویر کامل‌تری از این کشور برای ما شکل گیرد.

استان و ولایتی در کشور ازبکستان متناظر با خراسان رضوی معرفی شود

در ادامه، یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار، وجود حرم مطهر امام رضا (ع) را از مهمترین افتخارات مشهد و خراسان رضوی دانست و با بیان ویژگی‌ها و مختصات جغرافیایی خراسان رضوی اظهار کرد: شهر مشهد سالانه میزبان حدود ۳۰ میلیون زائر است.

استاندار خراسان رضوی افزود: این استان دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی در حوزه دامداری و کشاورزی است و از مهمترین صنایع موجود در استان می‌توان به حوزه صنایع غذایی اشاره کرد و این در حالی است که سایر صنایع نیز در حال پیشرفت بسیار خوبی است.

وی ادامه داد: معادن از دیگر مزیت‌های این استان است که از آن جمله می‌توان به معدن سنگ آهن به عنوان یکی از شاخصه‌های این استان اشاره کرد که می‌تواند توسعه صنایع فولادی را در پی داشته باشد.

نظری گفت: وجود دانشگاه‌های بزرگی همچون دانشگاه فردوسی مشهد و علوم پزشکی مشهد از دیگر مزیت‌های علمی این استان به حساب می‌آید و سالانه شاهد حضور افراد بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی برای زیارت و درمان در شهر مشهد هستیم.

استاندار خراسان رضوی افزود: بعد از سفر رئیس جمهور ایران به ازبکستان رابطه بین ۲ کشور با امضای اسناد رو به گسترش نهاد و امیدواریم با سفر رئیس‌جمهور کشور ازبکستان به ایران، روابط بیشتر و بهتری بین ۲ کشور برقرار شود.

وی اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنیم استان و ولایتی در کشور ازبکستان متناظر با خراسان رضوی معرفی شود تا توسعه منطقه‌ای نیز پیشرفت داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.