استاندار خراسان رضوی گفت: حدود ۳۰ سال از روابط بین قرقیزستان و جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد که امیدواریم برگزاری نمایشگاه اختصاصی کالای ایران با محوریت خراسان رضوی در بیشکک، سرآغاز روابط بهتر و بیشتر بین دو کشور باشد.

برپایی نمایشگاه خراسان رضوی در بیشکک آغازگر توسعه روابط ایران و قرقیزستان

به گزارش قس آنلاین، یعقوبعلی نظری روز چهارشنبه در دیدار با سفیر قرقیزستان در ایران افزود: ما در خراسان رضوی بسیار علاقه مند هستیم تا با کشورهای آسیای مرکزی از جمله قرقیزستان روابط خوبی در همه زمینه ها، به ویژه حوزه اقتصادی و تجاری داشته باشیم.

وی با اشاره به ظرفیتها و مزیتهای خراسان رضوی در بخشهای صنعتی، معدنی، کشاورزی، گردشگری و سرمایه گذاری، گفت: زمینه جذب سرمایه گذاران قرقیزستانی در کشور ما فراهم است و آنان می توانند از مزیتهای گردشگری سلامت این منطقه نیز بهره مند شوند.

استاندار خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد که سفر سفیر قرقیزستان به مشهد، فرصت مناسبی را برای توسعه روابط دو کشور و جذب سرمایه گذاران در بخش های مختلف فراهم آورد.

نظری برقراری پرواز مستقیم بین مشهد و بیشکک را لازمه توسعه روابط بین دو کشور ایران و قرقیزستان دانست و گفت: با برقراری این پرواز، رفت و آمد تجار دو کشور بیشتر شده و ظرفیتها شناسایی می شود و سرمایه گذاران بیشتری جذب این ظرفیتها و مزیتها خواهند شد.

وی از مسوولان نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق و معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی خواست تا زمینه برقراری پرواز مستقیم بین مشهد – بیشکک را به صورت هفتگی فراهم کنند.

سفیر قرقیزستان در ایران نیز با تبریک آغاز سی سالگی روابط ایران و قرقیزستان، گفت: پوستر تبلیغاتی نمایشگاه اختصاصی کالای ایران با محوریت خراسان رضوی دیروز در نمایشگاه بین المللی مشهد رونمایی شد و ما آمادگی خود را برای مشارکت در برپایی این نمایشگاه اعلام کردیم.

تورداکن سی دیکف افزود: استاندار "اوش" قرقیزستان از استاندار خراسان رضوی دعوت رسمی خواهد کرد تا در آیین افتتاح این نمایشگاه حضور داشته باشد و انتظار داریم استاندار خراسان رضوی نیز در سفری به استان اوش، با مقامات کشورمان دیداری داشته باشد.

وی اظهار داشت: بر اساس توافق صورت گرفته با اتاق بازرگانی ایران، در کنار برپایی نمایشگاه مزبور، نشست مشترکی بین تجار و فعالان اقتصادی ایرانی و قرقیزستانی برگزار می شود تا با ظرفیتها و توانمندیهای یکدیگر آشنا شده و زمینه توسعه روابط بین آنان فراهم شود.

سی دیکف، برپایی نمایشگاه مزبور را آغازگر توسعه ارتباط بین ایران و قرقیزستان بعد از ۳۰ سال از طریق خراسان رضوی دانست و گفت: من در اولین سفرم به خارج از تهران، خراسان رضوی را انتخاب کردم، قرقیزستان نخستین کشوری است که بعد از استقلال خود به عضویت سازمان اکو درآمده و سند آن در سرخس موجود است.

وی بیان کرد: بین ایران و قرقیزستان هیچگاه اختلاف سیاسی وجود نداشته است و همیشه اولویت روابط آنها، مسائل اقتصادی و تجاری بوده است، هم اکنون نیز کشورم در همه زمینه های اقتصادی، کشاورزی، حمل و نقل، گردشگری، ترانزیت، تجاری، فرهنگی و اجتماعی آماده همکاری با ایران است و رییسان جمهور ۲ کشور نیز پشتیبان این موضوع هستند.

سفیر قرقیزستان در ایران گفت: پرواز بیشکک- مشهد از سال گذشته به صورت ماهانه و چارتری برقرار شده است اما بعد از پایان ماه مبارک رمضان، تلاش خواهیم کرد تا این پروازها هفتگی صورت گیرد.

سی دیکف با اشاره به بازدید خود از چند واحد صنعتی خراسان رضوی، ظرفیتهای تولیدی این استان را ممتاز و قابل توجه دانست و گفت: این استان ظرفیتهای قابل توجهی در حوزه صنعتی و ترانزیتی دارد.

وی خاطرنشان کرد: یک ماه پیش تفاهم نامه ای در بندر شهید رجایی، بین نمایندگان راه آهن ایران، ازبکستان و قرقیزستان منعقد شد تا نخستین قطار از مسیر ریلی قرقیزستان تا بندرعباس ایران به حرکت درآید که این مسیر، ویژه ترانزیت کالا از چین به قرقیزستان و سپس کشورهای اروپایی خواهد بود.

استاندار خراسان رضوی نیز در پایان آمادگی خود را برای هر نوع همکاری با کشور قرقیزستان در زمینه های اقتصادی، تجاری، صنعتی و گردشگری اعلام کرد.

برپایی نمایشگاه خراسان رضوی در بیشکک آغازگر توسعه روابط ایران و قرقیزستان

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.