مدرسه حج خادمین فرهنگی اهل سنت استان های فارس و بوشهر در شهرستان گله دار فارس افتتاح شد.

امام جمعه شیراز: حج تجلی گاه عزتمندی ایرانیان است/ لزوم تقویت شاخص های شعب ایرانی

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله لطف الله دژکام در مراسم افتتاح مدرسه خادمین حج در گله دار ضمن تقدیر از بانیان این حرکت ارزشمند علمی و فرهنگی در جنوب فارس و شهر گله دار اظهار داشت: بنده اهداف مدارس حج را که نگاه می کردم انصافا اهداف ارزشمندی است و از همه عزیزان دست اندرکار تشکر ویژه داریم و این همتی که مجموعه مدارس اهل سنت داشته اند و امروز نتیجه همکاری این دو مجموعه افتتاح این مدرسه است را به فال نیک می گیرم و امیدوارم همه عزیزان در اهداف خود موفق باشند. 

نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: با توجه به فرمایش قرآن کریم، همه ما شعب ایرانی هستیم. این شعب باید در بین همه امت اسلامی درخشش داشته باشد، وجه درخشش هم در قرآن کریم فرموده که " إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ "، همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شمایند. 

آیت الله دژکام با تاکید بر لزوم حفظ وحدت شعب ایرانی اعم از شیعه و اهل سنت بیان داشت: مدرسه حج تشکیل می شود تا وقتی شعب ایرانی در این مجمع عمومی و بین المللی امت اسلامی مشارکت می کند بگویند ایرانی ها اکرمین هستند به خاطر اینکه اتقا هستند، بنابراین باید ارتباط بین امت اسلامی را تقویت کنیم و رفت و آمد داشته باشیم اما در هر جا که برویم شعب ایرانی هستیم. 

وی اضافه کرد: هفته گذشته همایشی در رابطه با هویت ایرانیان در شیراز برگزار شد و در این همایش بحث این بود که ایرانی بودن ما به چیست؟ برخی می گویند هر کسی در این سرزمین باشد ایرانی است که این سرزمین در طول تاریخ بزرگ و کوچک شده است و ملاک این نیست که در کدام مرز سیاسی هستی و ملاک هایی از این عمیق تر و دقیق تر داریم.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: بنده از متن شاهنامه فردوسی استدلال کردم که ایرانی چهار ویژگی دارد و افتخار فردوسی و هر کسی که به موضوع ملیت ایرانی اشاره کرده به این ۴ مطلب است و این 4 مورد را اگر در مدرسه حج تقویت کنیم ببینید نتیجه چه می شود. اول خرد ورزی، به نام خداوند جان و خرد که از اول شاهنامه تا آخر بر موضوع خرد و خرد ورزی ایرانیان خیلی تاکید شده است. 

وی افزود: دوم معنویت، که در شاهنامه ذره ای بی اخلاقی رستم انجام داد و فر ایزدی از او گرفته شد و اخلاق مهم است.عزیزان ما ایرانی ها باید به خلق خوب و معنویت در حج که موسم اجتماع امت اسلامی است شناخته شویم.  سوم دین داری، مدرسه حج می گوید اگر یک نفر شافعی مذهب است و مشرف برای زیارت خانه خدا می شود از چهارچوب فقه شافعی خارج نمی شود.در زمان انجام اعمال حج با گستردگی احکامش باید در چارچوب فقه باشیم. 
دین داری ویژگی ایرانی است و این را از متن شاهنامه ثابت کرده ام که این گونه است. 

به گفته آیت الله دژکام، علم دوستی ویژگی چهارم ایرانی ها است.پیامبر گرامی اسلام فرموده که اگر علم در ثریا باشد مردانی از سرزمین فارس به آن دست پیدا خواهند کرد. 

نماینده ولی فقیه در پایان تاکید کرد: این ۴ ویژگی ربطی به شیعه و سنی ندارد و برای هر ایرانی است و زمانی که به حج می روید شعب ایرانی را عزت مند کنید و آبروی شعب ایرانی باید محفوظ بماند و امیدوارم این جهت را در مدرسه حج بیشتر تقویت کنید.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.