سخنگوی وزارت امور خارجه با مهم و راهبردی توصیف کردن نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران روسیه ترکیه و سوریه که چهارشنبه برگزار میشود گفت: انتظار داریم این نشست با اراده سیاسی همه طرفها به صلح و ثبات و تحکیم روند سیاسی این کشور کمک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به قدس: نشست چهارجانبه وزرای خارجه روند آستانه می‌تواند به تحکیم صلح و حل اختلافات سوریه و ترکیه کمک کند

قدس آنلاین: ناصر کنعانی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره محورهای نشست چهارجانبه وزرای خارجه کشورهای ضامن روند آستانه که چهارشنبه این هفته در مسکو برگزار می‌شود، همچنین موضع وزیر دفاع ترکیه در رد درخواست خروج نیروهای ارتش این کشور از جنوب سوریه، این رویداد را تحولی مهم توصیف کرد و با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه کشورمان در رأس هیئتی در این نشست شرکت خواهد کرد، اظهار داشت: پیش از این هم شاهد برگزاری نشست معاونین وزرای خارجه و نمایندگان ویژه این کشورها، همچنین اجلاس وزرای دفاع و مسئولان امنیتی روند آستانه در روسیه بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد در نشست وزرای خارجه که چهارشنبه در مسکو برگزار می شود جمهوری اسلامی ایران  بار دیگر بر حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک اختلافات به ویژه میان ترکیه و سوریه تأکید خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با یادآوری اینکه در نشست‌های پیش از این از جمله دیدار سران کش. رهای ضامن روند آستانه هم این سیاست و راهبرد را دنبال کرده ایم، گفت: ما همواره ضمن درک نگرانی‌های امنیتی ترکیه در سوریه معتقدیم این چالش‌ها و مسائل راهکار نظامی ندارد و باید از مسیرهای سیاسی و مذاکره حل و فصل شود.

کنعانی خاطرنشان کرد، در راستای این رویکرد، پیگیری های جمهوری اسلامی ایران در امتداد تحولات جدید در منطقه و مرتبط با روند تحولات سوریه موجب شد تا با تصمیم همه طرفها دولت سوریه به روند آستانه اضافه شده و نشست‌ها به شکل چهارجانبه برگزار شود که اجلاسیه چهارشنبه در امتداد این روند است.

وی اضافه کرد، این نشست می‌تواند با اراده سیاسی هر چهار کشور خروجی خوبی داشته باشد و به تحکیم صلح و ثبات و روند سیاسی در سوریه و حل و فصل اختلافات ترکیه و سوریه کمک کند.

اجازه نمی‌دهیم موضوعات ادعایی مانع همکاری ما و آژانس شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره صحت ادعای آژانس در خصوص نصب و فعالیت مجدد دوربین‌های برچیده شده این نهاد در تاسیسات اتمی ایران، با بیان اینکه سیاست جدی جمهوری اسلامی ایران حل و فصل اختلافات و سوتفاهم ها با آژانس است، اظهار داشت: در همین چهارچوب عزم ما بر آن است که اجازه ندهیم فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشور با طرح ادعاهای دروغین تبدیل به یک مانع در همکاری ما و آژانس بشود. به همین دلیل ما در مسیر اجرای توافق اسفند ماه با آژانس جلو می‌رویم و این مسیر در حال پیشرفت است.

استمرار حمایت ایران از محور مقاومت

وی درباره سفر رئیس جمهور به سوریه گفت: این سفر یکی از رخدادهای مهم در تحولات مرتبط با روابط دو کشور دوست و برادر و شریک ایران و سوریه است و بعد از پیروزی پرشکوه محور مقاومت در مقابل جبهه متحد تروریسم در سوریه حائز اهمیت بود. این سفر فرصت مغتنمی بود که ریل گذاری جدید روابط دو کشور در مرحله پساتروریسم صورت بگیرد. این سفر از بعد اقتصادی و تجاری حائز اهمیت بود و در مذاکرات صورت گرفته، مورد اهتمام مشترک دو رئیس جمهور، هیأت همراه و وزرای دو کشور بود و در این سفر اسناد مهمی امضا شد که از جمله سند همکاری‌های راهبردی و بلندمدت که به امضای روسای جمهور دو کشور رسید.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: انجام این سفر در این مقطع پیام و مفهوم خاص خود را دارد و عملا به عنوان جشن پیروزی مشترک محور مقاومت بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دیدارهای رئیس جمهور با رهبران مقاومت لبنان و فلسطین نیز گفت: این نشانگر استمرار حمایت ایران از محور مقاومت بود.

* بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

وی با اشاره به بازگشت مجدد سوریه به اتحادیه عرب هم گفت: با درک فضای جدید و تحولی که در سوریه رخ داد و اثبات ثبات و استقرار و حمایت مردمی از دولت سوریه شاهد این تحول جدید بودیم که اتحادیه عرب با فعالیت رسمی دولت سوریه در نشست‌های اتحادیه موافقت کردند.

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: امیدواریم شاهد همگرایی کشورهای منطقه باشیم.

روابط با کشورهای منطقه صعودی است

وی درباره روابط ایران با کشورهای عربی بعد از توافق ایران و عربستان نیز بیان کرد: جهش‌های خوبی را در حوزه تجاری و اقتصادی داشتیم و تبادل هیأت‌های ما با کشورهای حوزه عربی برقرار بوده است. اتفاق مثبتی که در روند مناسبات دوجانبه ایران و عربستان، ایران و امارات و ایران و کویت رخ داد، این نشانگر آن است که روابط ایران و کشورهای منطقه در روند صعودی جدید قرار گرفته است. در هر جا فرصتی ببینیم که منافع مشترک ایران و کشورهای مقابل و منافع دسته جمعی کشورهای منطقه قابل تأمین باشد، اقدام خواهیم کرد.

کنعانی گفت: اصل و اولویت در استفاده از دیپلماسی برای پیشبرد اهداف مشترک و رفع سوءتفاهم‌هاست.

امکان سفر تجار به عربستان

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره امکان صدور روادید سفر به عربستان برای تجار ایرانی در پی از سرگیری روابط هم با بیان اینکه در مذاکرات و توافق زرای خارجه و بیانیه مشترک ایران و عربستان عملا محدودیتی برای سفر اتباع و شهروندان دو کشور به ویژه تجار و فعالان اقتصادی وجود ندارد، گفت: و امکان صدور روادید را با وضع فعلی داریم، هیأت‌های دو کشور از کانال‌های دیپلماتیک روادید را دریافت و سفر کردند. محدودیتی برای انجام این‌گونه هیأت‌ها وجود ندارد.

پاسخ مثبت تهران به درخواست آلبانی

سخنگوی وزارت خارجه درمورد اخبار منتشرشده مبنی بر موافقت تهران برای ایجاد دفتر حافظ منافع در آلبانی توسط ترکیه نیز گفت: طرف ترکیه با  توجه به مناسبات خوبی که با  ایران دارد و  همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای دو کشور، برای این اقدام اعلام آمادگی کرده است و ایران نیز  مبتنی بر دیدگاه اصولی خود که باید فرصت را به دیپلماسی دهد و از مسیرهای دیپلماتیک برای عبور از شرایط نامناسب استفاده کند، از این پیشنهاد دولت ترکیه استقبال کرده.  امیدواریم کار در این زمینه در مسیر درست پیش برود.

هنوز برای برجام وقت هست

کنعانی در پاسخ به این سؤال که بعد از گذشت پنج سال، آیا احیای برجام از نظر فنی امکان پذیر است؟، گفت: از نظر فنی و دیپلماتیک هر دو امکان پذیر است و با همین نگاه است که مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های توافق برجام صورت گرفته است و توافق‌های خوبی هم انجام شد که طرفین می‌توانند به مرحله جمع‌بندی مذاکرات و اجرای آن برگرداند اما طرف‌های مقابل و مشخصاً دولت آمریکا در این زمینه تعلل‌هایی انجام داد.

وی تاکید کرد: هم اکنون گفت‌وگو و تبادل پیام‌ها از طریق کانال‌های متنوع ارتباطی برقرار است بنابراین نفس استمرار گفت‌وگوها و پیام‌ها از طریق واسطه و طرف‌های موثر به این معناست که همه طرف‌ها از منظر فنی بازگشت طرف‌ها به توافق را امکان پذیر می‌دانند. امیدوار هستیم اراده سیاسی هم به این امکان فنی ملحق شود و شاهد بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها مشخصا دولت آمریکا به روند اجرای برجام باشیم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه همچنین با تایید اخاج چهار د یپلمات آذربایجان در اقدامی متقابل، در واکنش به اظهارات اخیر الهام علی اف رئیس جمهور این کشور خاطرنشان کرد: در ارتباط با موضوعات اختلافی که میان دو کشور وجود دارد به ویژه در بحث مربوط به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و اتفاقی که رخ داد، همچنان مایل هستیم فرصت را در اختیار دیپلماسی قرار دهیم تا موضوعات را حل و فصل کنیم و با بستن صفحات تلخ گذشته به سمت جلو و آینده حرکت کنیم.

کنعانی بیان کرد: روایت های یک طرفه و غیر دقیق از پشت و میکروفون‌ها و تریبون‌ها نشانه درستی و صحت آنها نیست باید اجازه بدهیم در قالب نقشه راهی و چهارچوب‌های تعریف شده گفت‌وگوها صورت بگیرد و طرفین بتوانند مشکلات را حل و فصل کنند و گام‌هایی به سمت جلو بردارند.

اسرائیل را پشیمان می‌کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات جیک سالیوان مشاور امینت ملی کاخ سفید مبنی بر بازگذاشتن دست اسرائیل برای حمله به تاسیسات اتمی ایران نیز تصریح کرد: این اظهارات و اعتراف، دلیل دیگری است که  متاسفانه دولت آمریکا مسئولیت ناشی از اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه و به طور مشخص در ارتباط با ایران را به نحو مستقیم و غیرمستقیم تقبل می‌کند.  

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با هیچ گونه تعرضی نسبت به امنیت منافع و ‌های خودش مسامحه نخواهد کرد؛ ضمن تاکید بر حقوق مسلم فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود در قبال هرگونه اقدام متجاوزانه به طور قاطع پشیمان کننده اقدام می‌کند و پاسخ می‌دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.