یک کارشناس بورس گفت: بازارساز با ورود و دخالت و توصیه به سهامداران عمده برای تقویت سمت عرضه از آنها خواست که از ماندن تقاضاهای پاسخ داده نشده در صف خرید جلوگیری کنند. این توصیه باعث شد که عرضه در روزهای اخیر تقویت شود.

چرا بورس عقب نشست؟/ پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه تا پایان هفته

به گزارش قدس آنلاین، بازار سهام با تابلویی تمام قرمز و در شرایطی که بیش از ۹۵ درصد از سهام، قفل در صف فروش بودند به کار خود در روز جاری پایان داد. با توجه به اینکه خیلی از سهام داران دلخوش بودند بازار امروز روندی به عکس دیروز در پیش بگیرد، امروز با یک شوک تکان دهنده دیگر روبرو شدند.

شاخص کل بورس امروز با کاهش ۱۲۵ هزار و ۷۶۱ واحدی معادل ۵.۱ درصد منفی به رقم دو میلیون و ۳۱۴ هزار واحد رسید. این میزان کاهش را می توان در روندهای ریزشی بازار سرمایه بی سابقه دانست. ارزش روز بازار به بیش از هشت میلیون و ۵۵۶ هزار میلیارد تومان رسید.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با کاهش ۱۳۴۳ واحد به رقم ۲۹ هزار و ۴۴۷ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و ۶۳۸ هزار میلیارد تومان رسید، ارزش بازار پایه فرابورس هم به ۴۹۸ هزار میلیارد تومان بالغ شد.

احساس رضاپور، کارشناس بورس در خصوص روند امروز بازار، اظهار کرد: تغییری در مولفه های بنیادی بازار سرمایه رخ نداده است، ولی شنیده ها حاکی از این است که ورود و دخالت بازارساز برای جلوگیری از هیجانی شدن بازار و تکرار اتفاقاتی شبیه سال ۹۹ بود. در آن سال شرایط سهام شرکت ها فارغ از فعالیت شان و وضعیت سود و زیان‌شان و اینکه اساسا ارزشمند هستند یا نه، مورد اقبال سرمایه گذاران قرار گرفت و رشدهای پرشتابی را تجربه کردند.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر بازارساز با ورود و دخالت و توصیه به سهامداران عمده برای تقویت سمت عرضه سهام شرکت ها برای جلوگیری از ورود تقاضاهای پاسخ داده نشده به شکل صف های خرید، موجب شد تا سمت عرضه به شدت تقویت شود که به نظرم با کمی زیاده روی مواجه شد. واقعیت این است که ضرورتی به اصلاحات این چنینی و وارد کردن شوک های این چنینی به بازار سرمایه نیست، چراکه اعتماد سرمایه گذاران به بازار سرمایه تازه در حال ترمیم بود و وارد شدن شوک های این چنینی بدون دلایل و پشتوانه های بنیادی و تحمیل کردن ریزش های پرشتاب این چنینی به بازار سرمایه طبیعتا گروهی از سرمایه گذاران را برای ورود به بازار سرمایه دلسرد می کند و آنها را مجددا ترغیب می کند که به سمت بازارهای دیگر گرایش پیدا کنند. به نظرم من در این خصوص کمی زیاده روی شد.

رضاپور افزود: این زیاده روی تا حدی جو بازار را ملتهب کرد و باعث ترس سرمایه گذاران شد. از آنجایی که متغیرهای بنیادی ما شباهتی با سال ۹۹ ندارد و گروه زیادی از سهام شرکت ها در محدوده های ارزنده ای به سر می برند و بازار سرمایه نیز از پتانسیل های خوبی نسبت به بازارهای رقیب خودش برخوردار است فکر می‌کنم با نزدیک شدن به روزهای آخر هفته ما شاهد کاهش التهاب و جو منفی به وجود آمده در بازار باشیم و با افت قیمت ها شاهد این باشیم که تقاضاهای جدیدی به واسطه ارزندگی که وجود دارد وارد بازار سهام شود که این موضوع می تواند به تعادل بازار و تقویت مجدد آن از هفته آینده منجر شود.

به واسطه شرایط هیجانی که در بازار حاکم شده است، به نظر فرصت خوبی برای خرید برخی نمادها به وجود آمده است. کارشناس بازارسرمایه با بیان این موضوع گفت: سرمایه گذاران فارغ از اینکه هر شرکت چه مزیت بنیادی دارد نسبت به فروش سهام اقدام می کنند که این فضا فرصت خرید برای برخی از سهام های ارزنده تر را به وجود آورده است، بنابراین سرمایه گذاران می توانند در روزهای آینده از این فرصت همزمان با اطمینان از صف های فروش و تقویت سمت تقاضا استفاده کنند.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص تصمیم های هیجانی نیز گفت: همان‌طور که خرید هر سهمی در هر قیمتی در روندهای صعودی بازار که بازار هیجانات مثبت دارد توصیه نمی شود، این موضوع در روند نزولی هم معنادار است؛ طبیعتا سهامدارانی که سهام خوبی را در پرتفوی خود دارند و P/E های تحلیلی و آینده نگر زیر هفت دارند نباید نگرانی برای نگهداری سهام شان و حتی اضافه کردن سهام ارزنده به پرتفوی خودشان داشته باشند تا به واسطه این جو هیجانی و منفی که به بازار حاکم شده است بخواهند در نقش فروشنده در هر نمادی ظاهر شوند، بلکه باید از این فرصت برای خرید و اضافه کردن سهامی که شاید خریدن آنها در فضای مثبت قبلی امکان پذیر نبود استفاده کنند و نسبت به اصلاح پرتفوی و خریدن سهم های ارزنده تر و یا جایگزین کردن آن با سهم های ارزنده تر هم می شود اقدام کرد.

رضاپور وضعیت بورس تا پایان سال را اینگونه پیش بینی کرد؛ وضعیت بازار را با اخبار و شرایط فعلی که با آن مواجه هستیم از نظر بنیادی مثبت می دانم و احساس می کنم می تواند روند صعودی بر بازار سرمایه ما حاکم باشد؛ اما طبیعتا به واسطه ذاتی که بازارهای مالی دارد، با اخبار و رخدادهای مختلف می تواند شرایط نوسانی به خودش بگیرد و طبیعتا برخی از سرمایه گذاران با استفاده کردن از این نوسانات می توانند منافع بیشتری برای خود ایجاد کنند. اگر چه گروه دیگری هم که فعالیت کمتری داشته باشند و منابع خود را به صندوق های سرمایه گذاری سپرده باشند می توانند بازدهی خوبی در سال ۱۴۰۲ از بازار سرمایه داشته باشند.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.