عضو هیات مدیره اتحادیه پوشاک مشهد گفت: صنعت پوشاک متولی دقیق ندارد و توسط اصناف راهبری می شود و اتحادیه های صنفی پوشاک استان و کشور از نظر نگاه به این صنعت، نگاه سنتی و دورافتاده ای نسبت به اتفاقات پوشاک دنیا دارند.

نگاه سنتی و عقب‌مانده به صنعت پوشاک خراسان رضوی

جواد حسین‌پور حجار در گفتگو با قدس خراسان با اشاره به نبود اشکالات اساسی در این حوزه اظهار کرد: از صادرات پوشاک صحبت می‌شود اما صنعت پوشاک استان و حتی ایران در شرایطی نیست که ما بتوانیم صادرات کنیم، چون حدود ۳۰درصد کمبود تولید داریم و بر اساس آخرین آمار برای تأمین پوشاک ایرانی‌ها باید به همین میزان واردات داشته باشیم. از طرف دیگر بیشتر از ۳۰درصد واحدهای تولیدی ما خالی است که برای صادرات تناقض ایجاد می‌کند و برنامه‌ریزی کلانی در این خصوص وجود ندارد. 

عضو هیات مدیره اتحادیه پوشاک مشهد افزود: چشم‌انداز صادرات پوشاک ایران رسیدن به عدد ۱۰۰میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ است در صورتی که ترکیه عدد ۲۲ میلیارد دلار صادرات را رد کرده است. 

وی ضمن اشاره به نبود هم‌افزایی بین اتحادیه‌ها تصریح کرد: مشهد دومین قطب تولید پوشاک کشور محسوب می‌شود و مانند شهرهای دیگر در مشهد نیز تعدد و تنوع اتحادیه‌های صنفی را داریم که تعداد آن‌ها سه اتحادیه است. تعداد و تنوع اتحادیه‌ها در ایران تعریف نشده است و نخستین کاری که متولی پوشاک و نساجی ایران باید انجام بدهد ارائه تعریف برای این امر است که شاید به مذاق بدنه سنتی بازار خوش نیاید. آخرین باری که این اتحادیه‌های حوزه پوشاک مشهد با هم به گفت‌وگو نشسته‌اند دست‌کم مربوط به پنج سال پیش است. 

حسین‌پور در ادامه عنوان کرد: اتحادیه‌های ما حتی یک سفر کاری و تخصصی به کشورهایی مانند ترکیه و بنگلادش نداشته‌اند تا این کشورهای صاحب سبک را فقط ببینند و در مورد به‌روزآوری پوشاک صنعتی اقدامی داشته باشند.هیچ جلسه مشترکی بین اتحادیه‌های صنفی و دانشگاه‌های مرتبط با حوزه پوشاک نداریم و کار علمی در مشهد و استان به ندرت اتفاق می‌افتد و بانوان با توجه به جمعیت سهم اندکی در این اتحادیه‌ها دارند. 

نگاه سنتی و عقب‌مانده به صنعت پوشاک خراسان رضوی

صنعت پوشاک متولی ندارد

عضو هیئت مدیره اتحادیه پوشاک خاطرنشان کرد: زمانی که شفافیت مالی در درآمدها و هزینه‌های اتحادیه‌های صنفی نباشد نتیجه‌اش می‌شود اتحادیه‌ای که نمی‌تواند کار اثرگذار داشته باشد و وقتی می‌گوییم صنعت پوشاک متولی ندارد یعنی اینکه این صنعت؛ مطالبه‌گر، پرسشگر و پاسخگو ندارد و اگر این سه رکن در اتحادیه‌های صنفی ما نباشد که نیست به مشکل می‌خوریم که در حال حاضر این مشکلات وجود دارد.

وی به وظایف نهادهای متولی اشاره کرد و گفت: وظیفه سازمان صمت است که از اتحادیه‌ها نسبت به عملکردی که دارند گزارش روزانه، ماهانه و سالیانه بخواهد و با در نظر گرفتن یک برنامه و هدف‌گذاری کلان به فعالیت‌های این صنعت در استان جهت داده شود.

حسین‌پور در پایان افزود: ما در مشهد تعداد زیادی جوان خلاق در حوزه طراحی، تولید و فروش پوشاک داریم اما آمار دقیقی از افراد فعال در حوزه‌های مرتبط با پوشاک نداریم و چون این آمار وجود ندارد، برای اشتغال‌زایی و صنعت در این زمینه نمی‌توان ارزیابی و برنامه‌ریزی کرد. شرایط طوری است که حتی اگر شخص یا گروهی در حال فعالیت دانش‌بنیان و علمی در حوزه پوشاک در مشهد یا استان باشد، اطلاعات آن وجود ندارد چون تشکل پویایی نیست تا این بستر را فراهم کند.

گفتگو: طاهره فجرداوودلی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.