رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ازبکستان با بیان اینکه سطح همکاری‌های دو کشور بالا رفته است گفت: ازبک ها علاقه‌مند به همکاری با جمهوری اسلامی ایران هستند و قرار است رئیس جمهور این کشور اواخر خردادماه به ایران سفر کند.

رئیس جمهور ازبکستان اواخر خردادماه به ایران سفر می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، غلامرضا نوری قزلجه روز سه شنبه در نشست خبری با اشاره به سفر رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان به ایران عنوان کرد: سطح همکاری‌های ایران و ازبکستان رو به افزایش است و از زمان اجلاس سمرقند در سال گذشته که با حضور رئیس جمهور برگزار شد و ایران به عضویت رسمی سازمان همکاری شانگهای درآمد، قطعاً موجب رشد همکاری‌ها با کشورهای عضو از جمله ازبکستان می‌شود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ازبکستان با بیان اینکه موافقتنامه‌های زیادی بین دو دولت ایران و ازبکستان امضا شده است، افزود: سفر رئیس مجلس ازبکستان به دعوت قالیباف و به دنبال سفر اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی به ازبکستان انجام شد.

نماینده مردم بستان آباد بیان داشت: طرف‌های ازبکستانی علاقه‌مند هستند از تجارب ۱۱۷ ساله قانونگذاری در ایران استفاده کنند، در این دیدارها مقرر شد همکاری‌های پارلمانی در سطوح مختلف به خصوص موضوع انتقال تجارب انجام شود.

وی درباره سفر رئیس مجلس ازبکستان گفت: رئیس مجلس ازبکستان در سفر به ایران دیداری با رئیس جمهور داشت و همچنین به دو استان اصفهان و خراسان رضوی سفر کرد و دیدارهایی با استانداران صورت داشت و توافقاتی به ویژه در حوزه گردشگری با استان‌ها انجام شد.

نوری اضافه کرد: طرف ازبکستانی برای همکاری بیشتر و نزدیکتر با استان‌ها به خصوص در حوزه گردشگری با اصفهان علاقه‌مند بوده و برای همکاری به دنبال تبادل راهنمایان گردشگری برای معرفی آثار دو کشور است. ازبکستان نیز از آثار تاریخی و غنی برخوردار است که علاقه دارند در مرمت آثارشان، هنرمندان ایرانی به آنها کمک کنند.

نوری با اشاره به سفر هیات پارلمانی ازبکستان به مشهد، گفت: در این سفر علاوه بر زیارت حرم امام رضا(ع) از چند واحد تولیدی دانش بنیان و پارک علم و فناوری بازدید شد و دو کشور علاقه‌مند به بهره مندی از تجهیزات پزشکی دانش بنیان در ایران هستند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ازبکستان با بیان اینکه رئیس جمهور ازبکستان اواخر خرداد سفری به کشورمان دارد، افزود: در جریان این سفر ضمن پیگیری توافق‌های گذشته، توافقات جدیدی صورت می‌گیرد.

این نماینده مجلس سطح همکاری‌های دو کشور را رو به افزایش دانست و ادامه داد: ازبکستان به همکاری با جمهوری اسلامی علاقه‌مند هستند و امیدواریم در جریان این سفر زیرساخت‌های لازم برای انجام سفر بین شهروندان دو کشور تسهیل شود.

وی با اشاره به برگزاری رفراندوم تغییر قانون اساسی در ازبکستان اظهار داشت: در این همه پرسی که دهم اردیبهشت برگزار شد، در کنار ناظران بین المللی به عنوان ناظر از ایران حضور داشتم که در نتیحه آن ۸۴.۵ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند و ۹۲ درصد به تغییرات قانون اساسی رأی مثبت دادند.

نوری یادآور شد: در قانون اساسی جدید ازبکستان، نوع حکومت به صورت رسمی اعلام و قواعد حقوق بشری بین المللی، بر قوانین داخلی اولی برشمرده شده و همچنین شرایط برای فعالیت آزادانه تر احزاب باز شده است.

به گفته او، در تغییرات انجام شده، دوره ریاست جمهوری در ازبکستان از ۵ به ۷ سال افزایش یافت اما رئیس جمهور و سایر مقامات رسمی بیش از ۲ دوره نمی‌تواند در مسند قدرت بمانند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.