رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افزون بر ۶۰ نفر از سال گذشته تاکنون در مکانهای آبی پرخطر مانند استخرهای کشاورزی محدوده زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی بر اثر غرق‌شدگی جان باختند.

غرق‌شدگی جان ۶۰ نفر در خراسان رضوی را گرفت

به گزارش قدس خراسان، علی یزدانی اظهار کرد: با شروع فصل گرما و حضور هموطنان و همشهریان در مناطق ییلاقی و باغ و زمین‌های کشاورزی، غرق شدن افرادی که برای شنا به استخرهای ذخیره آب کشاورزی، رودخانه‌های فصلی و یا سدهای آبی رفته‌اند، یکی از خبرهای ناگوار این فصل است.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: استخرهای کشاورزی هر چند برای ذخیره‌سازی آب نقش مفیدی دارند، اما محلی خطر آفرین برای جان افرادی هستند که برای شنا و ماهیگیری به آنجا می‌روند و بیشتر قربانیان این حوادث کودکان و نوجوانان هستند.

وی گفت: نکته قابل تامل این است که بیشتر این استخرها ایمن‌سازی نشده‌اند و باعث بروز حادثه می‌شوند زیرا در استخرهای کشاورزی برای جلوگیری از هدر رفت آب از مواد نانویی به نام "ژئو ممبران" استفاده می‌کنند که اگر فردی در این استخرها بیفتد،حتی اگر شناگر خوبی هم باشد، هیچ راهی وجود ندارد و تنها راهکار این است که یک نفر از بیرون استخر طناب بیندازد و فرد را بیرون بکشد.

یزدانی با بیان اینکه بسیاری از رودخانه‌ها با وجود ظاهری آرام، بسیار خطرناک و عمیق هستند، ادامه داد: افراد با تکیه بر ظاهری آرام رودخانه بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن شده و گرفتار گرداب می شوند، بنابراین توصیه می‌شود بدون اطلاع از وضعیت رودخانه و یا مناطق ذخیره آب و سدها برای شنا در آن اقدام نکنید.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: کودکان یک تا چهار سال در معرض خطر غرق شدگی در حوض و استخر هستند، چراکه آنها به دلیل کنجکاوی، عدم درک خطر و غفلت والدین دچار غرق شدگی می شوند و خانواده در این خصوص باید مراقب کودکان باشند و آنها را در ساحل دریا و رودخانه، در نزدیکی مکان های آبی پرخطر، وان حمام، حوض و استخر تنها رها نکنند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین توصیه می شود هموطنان و شهروندان تنها در مناطق تحت حفاظت و طرح‌های سالم‌سازی و استاندارد با حضور نجات غریق، مبادرت به شنا کنند.

یزدانی با اشاره به اینکه سدهای آبی محل مناسبی برای شنا نیست و بسیار خطرناک است، افزود: همه ساله شاهد اتفاقات ناگوار و داغدار شدن خانواده‌ها در این زمینه هستیم و امیدواریم با افزایش آگاهی و اطلاع رسانی در این زمینه و همکاری و همراهی مردم به خصوص جوانان و نصب تابلوی هشدار و فنس کشی و تعبیه طناب و پله و سایر نکات حفاظتی در استخرها شاهد اتفاقات تلخ این چنینی نباشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.