وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ارزیابی مثبتی از نشست چهارجانبه مسکو دارد، گفت: در این نشست، در راستای نزدیک کردن دیدگاه های ترکیه و سوریه گامی به جلو برداشته شد.

امیرعبداللهیان: نشست چهارجانبه مسکو گامی رو به جلو بود

به گزارش قدس آنلاین، دکتر حسین امیرعبداللهیان شامگاه چهارشنبه قبل از ترک مسکو به خبرنگاران گفت: با استفاده از فرصت حضور در نشست چهارجانبه مسکو، دیدارهای جداگانه ای با وزیران امور خارجه روسیه، سوریه و ترکیه انجام و درباره توسعه مناسبات دوجانبه و به ویژه پیگیری همکاری های اقتصادی و تجاری رایزنی شد.
وی ادامه داد: در این دیدارها، اجرایی شدن توافقاتی که در دیدارهای جداگانه رئیس جمهوری اسلامی ایران با روسای جمهوری فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه صورت گرفته است، پیگیری شد.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: پیشرفت های بسیار خوبی در مناسبات ایران و ترکیه و همچنین روابط تهران و مسکو در یکسال گذشته صورت گرفته است و حجم مناسبات تجاری ایران با این دو کشور وضعیت افزایشی و خوشبینانه ای را نشان می دهد.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: تحول در روابط روسیه نتیجه تلاش سفارتخانه های دو کشور و دستگاه های زیربط دو کشور است، بخش خصوصی بسیار فعال شده است و بسترهای خوبی برای فعالیت بخش خصوصی دو کشور ایجاد شده است که از این فرصت حداکثر فرصت استفاده را می توانند داشته باشند، همین وضعیت را در ارتباط با ترکیه شاهد هستیم.
وزیر امور خارجه با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به سوریه نیز گفت: در دمشق، طراحی و ریل گذاری برای فعالیت گسترده بخش خصوصی ایران و سوریه را در دو کشور شاهد خواهیم بود.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که دقایق پایانی شامگاه سه شنبه به وقت محلی وارد مسکو شده بود، شامگاه چهارشنبه پس از یک روز کاری فشرده و حضور در نشست چهارجانبه وزیران امور خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه درباره مسائل سوریه و دیدار جداگانه با همتایان خود در این کشورها، راهی تهران شد.
وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در پایان مذاکرات روز چهارشنبه در بیانیه‌ای مشترک بر تعهد خود به تمامیت ارضی سوریه، عدم دخالت در امور داخلی و مبارزه با تمام اشکال تروریسم و همچنین بر اهمیت افزایش کمک‌های بین‌المللی به سوریه تأکید کردند.
در بیانیه مشترک نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه در مسکو آمده است: با نظر به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل و بیانیه‌های رسمی در روند آستانه، شرکت کنندگان بر تعهد خود نسبت به تمامیت ارضی سوریه، عدم دخالت در امور داخلی و مبارزه با تمام اشکال تروریسم، تجزیه‌طلبی و افراط‌گرایی در این کشور و لزوم اعمال حاکمیت ملی جمهوری عربی سوریه بر سرتاسر خاک این کشور تأکید کردند و آمادگی خود را جهت رفع موانع موجود برای تحقق این اصول اعلام کردند.
در این بیانیه آمده است: شرکت کنندگان همچنین توافق کردند معاونین وزرای خارجه وظیفه طراحی نقشه راهی برای پیشبرد روابط میان ترکیه و سوریه با هماهنگی وزارتخانه‌های دفاع و روسای اطلاعاتی چهارکشور را بر عهده بگیرند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.