۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
کد خبر: 871713

مسئله زمین در طرح نهضت ملی مسکن

سیدمحمود فاطمی عقدا

طرح جهش تولید و نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های مناسب و خوبی است که در دولت سیزدهم برای تأمین مسکن در نظر گرفته شده است.

به گزارش قدس آنلاین، طرح جهش تولید و نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های مناسب و خوبی است که در دولت سیزدهم برای تأمین مسکن در نظر گرفته شده است.

​​​​​​​در این طرح زمین‌های ارزان‌قیمت به قیمت صفر به مردم واگذار می‌شود و مردم نیز با آورده خود با ساخت این منازل صاحب مسکن می‌شوند. این یکی از مزیت‌های این طرح است؛ اما مشکلی که در مورد این اقدام وجود دارد این است که در شهرهای بزرگ دولت با مشکل زمین مواجه است؛ چراکه زمین در دست مراکز غیردولتی بیشتر از دولتی است و به نوعی الحاق زمین در خارج از شهرهای بزرگ وجود ندارد و دولت با سختی در فراهم کردن زمین مواجه است و همین امر منجر به تأخیر اجرای طرح نهضت ملی مسکن شده است، اما در شهرهای کوچک این مشکل وجود ندارد و زمین لازم در اختیار دولت قرار دارد.

البته بحث کندی الحاق یک بحث دیگری است؛ چراکه تصویب این فرایند زمانبر است، ابتدا باید در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور مطرح شود، بعد در مرحله اجرا قرار می‌گیرد. همچنین افزایش اختیارات به استان‌ها و استانداران غیرممکن است؛ چرا که در بحث مسکن و شهرسازی محدودیت‌هایی وجود دارد که باید طبق قانون به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی برسد.

با شروع دولت سیزدهم بحث نهضت ملی مسکن در کشور مطرح شد و در دستور کار وزارت مسکن و شهرسازی قرار گرفت، اما متأسفانه به دلایلی در ابتدای دولت این کار صورت نگرفت، در حالی ‌که سازوکار اجرایی آن وجود داشت و دولت می‌توانست با حمایتی که از مردم، انبوه‌سازان و جامعه مهندسی داشت، این طرح بزرگ را اجرا کند، اما با وجود اقدام‌های اولیه وزارت راه و شهرسازی نتوانست انجام شود و زمان از دست متولیان این امر خارج شد.

اگر این کار در کشور انجام شود به چرخه اقتصادی کشور کمک خواهد شد، البته زمانبر است، اما شاهد شکوفایی در اقتصاد کشور خواهیم بود. دولت سیزدهم بایستی از تجربیات مسکن مهر به عنوان پایه کار ساخت و ساز مسکن استفاده کند و می‌توان این طرح را یک مدل کارآمد در کشور دانست. برای اجرای این طرح بایستی تمام دستگاه‌های متولی امر از جمله بانک‌ها پای کار باشند و با دادن تسهیلات از این طرح استقبال کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.