معاون نمایشگاهی نمایشگاه بین‌المللی مشهد گفت: در بحث قیمت‌گذاری کالا، نمایشگاه دخل و تصرفی ندارد و رسالت ما فقط واگذاری فضای نمایشگاهی است و رضایت بازدیدکننده و غرفه‌دار تا حدودی که در شرح وظایف ماست، پیگیری می‌شود.

بُرد با خوراکی ارزان است! 

به گزارش قدس خراسان، اگر کسی مشتاق بازدید نمایشگاه گل و گیاه هر ساله باشد و امسال هم سری به نمایشگاه بزند، تفاوت نمایشگاه امسال را در استقبال کم تولیدکنندگان گل و گیاه به راحتی می‌تواند لمس کند.

سالن فردوسی نمایشگاه بین‌المللی مشهد در لابه‌لای غرفه‌های گل و گیاه، غرفه‌هایی که رنگ و بویی از گل و گیاه ندارند، خودنمایی می‌کند. 

غرفه‌دارانی که اقلامی نظیر لباس، نوشت‌افزار، کتاب و به ویژه مواد غذایی را در جمع تولیدکنندگان گل و گیاه عرضه کرده‌اند، امسال حضور پررنگ‌تری دارند و این متفاوت‌ترین بخش نمایشگاه امسال به نظر می‌رسد.  

در پاسخ به این سؤال که چرا غرفه‌های بی‌ارتباط به نام نمایشگاه وجود دارد، به نظارت سازمان‌های متولی می‌رسیم و این مطالبه پررنگ می‌شود که چرا واگذاری‌ها بر اساس دستورالعمل مشخص انجام نمی‌شود و ارائه مدارک و مجوز در اجاره غرفه‌های نمایشگاهی چه جایگاهی دارد؟

در همهمه جاری در سالن فردوسی، صاحب یکی از غرفه‌ها که تست دمنوش گیاهی به دست مراجعه‌کنندگان می‌داد، درباره سود حضور در نمایشگاه گفت: کالایی مانند عسل، گران است و همه نمی‌توانند بخرند؛ اما برد را غرفه‌هایی کرده‌اند که کالایی مانند پفک ارائه می‌کنند و این خوراکی در دست افراد زیادی مشاهده می‌شود. برد با خوراکی‌ارزان است.

وی در ادامه درباره اینکه هنگام واگذاری غرفه چه مدارکی ارائه داده یا اعلام قیمتی کرده، عنوان کرد: وقتی بخواهیم در نمایشگاه بهاره یا پاییزه شرکت کنیم، حتماً باید از صنف یا اتحادیه مجوز داشته باشیم؛ اما برای شرکت در نمایشگاه گل و گیاه مجوزی از ما نخواستند.

در غرفه دیگری از استان گیلان، انواع شیرینی و شکلات را روی میزها چیده‌اند و چند جوان به لهجه شمالی شیرینی تعارف می‌کنند. غرفه‌دار در بین شلوغی پاسخ‌گویی به مشتریان گفت: ما برای شرکت در این نمایشگاه جواز کسب ارائه کردیم و هزینه غرفه را دادیم. مدرک دیگری نخواستند. در همین هنگام به مشتری درباره محصول روی میزش توضیح داد: «شیرینی کیلویی ۱۸۰تومان... با عسل و نشاسته درست شده و درمان گلو درد است». این مسئله را که واقعاً شیرینی‌های ریخته شده در سینی‌های روباز از عسل و نشاسته درست شده باشد و از نظر کیفیت به همین قیمت بیرزد، چه کسی در این نمایشگاه نظارت می‌کند؟ محصولاتی که هیچ نشانی از بررسی و استاندارد ندارند.

ما را می‌شناسند و مجوز نمی‌خواهند

چند غرفه پایین‌تر، جوانی که روی میزش بسته‌های شکیل ترشی چیده شده و چند خانم سرگرم پاسخ به مشتریانش هستند، با خاطری آسوده تأکید کرد: ما چند سال است مشتری ثابت نمایشگاه‌ها هستیم و تقریباً در همه نمایشگاه‌ها غرفه داریم و چون ثابتیم، ما را می‌شناسند و مجوزی از ما نمی‌خواهند. حضور در نمایشگاه‌ها سود خودش را دارد هرچند از نظر قیمتی تفاوت چندانی وجود ندارد.

عرضه محصولات شوینده و پاک‌کننده در نمایشگاه گل و گیاه بیشتر از هر کالای دیگری بی‌مناسبت است. مدیر فروش غرفه با اشاره به مسائل متعدد در نمایشگاه عنوان کرد: از روزی که در اینجا غرفه زده‌ایم، یک نفر برای بررسی قیمت‌ها یا کیفیت کالای ما نیامده و در کنار کالای ما، کالایی ارائه شده که گران‌تر است و کیفیت پایین‌تری دارد و به نحوی موجب کاهش اعتماد مشتری به برندهای داخل استان می‌شود. حتی غرفه‌دارانی را می‌بینیم که محصول فله از برند دیگر می‌خرند و در بسته‌بندی برند خود به دست مشتری می‌دهند. این‌ها بازار را خراب می‌کنند. وظیفه مسئولان است که بررسی کنند تا در نمایشگاه‌ها هر محصولی به مشتری داده نشود.

نمایشگاه محل عرضه است نه فروش!

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان خراسان رضوی درباره قیمت‌گذاری کالاها در نمایشگاه گل و گیاه مشهد گفت: قیمت‌گذاری و نظارت بر گل و گیاه و محصولاتی که از پایه کشاورزی هستند و شامل فرایند تولید، توزیع و نظارت هستند و از مزرعه تا سفره را شامل می‌شوند، در حوزه جهاد کشاورزی است.

بخشعلی بیاتی ادامه داد: فلسفه وجودی نمایشگاه، محل نمایش دادن کالا در آن است و عرضه در آن معنا ندارد به ویژه وقتی نمایشگاه، تخصصی است.

وی ضمن یادآوری عنوان نمایشگاه تصریح کرد: تبلیغات در سطح شهر با عنوان نمایشگاه تخصصی گل و گیاه و نمایشگاه سوغات است که در بحث سوغات هم باید معرفی محصولات باشد و نباید فروش انجام شود، مگر اینکه نمایشگاه عرضه مستقیم کالا باشد که این نمایشگاه‌ها در ایام پایانی سال و زمان بازگشایی مدارس برگزار می‌شوند.

عرضه محصولات نامرتبط اشکالی ندارد

معاون نمایشگاهی نمایشگاه بین‌المللی مشهد درباره واگذاری غرفه‌های نامرتبط با نمایشگاه گل و گیاه گفت: در مورد نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شود این نکته قابل اهمیت است که ظرفیت نمایشگاه با توجه به شرایط نور، تهویه و سایر تجهیزات مورد استفاده قرار بگیرد و اگر در کنار گل و گیاه، نمایشگاه نامرتبطی مانند نمایشگاه برق برگزار شود، ایرادی ندارد و در دیگر نمایشگاه‌های کشور مانند نمایشگاه بین‌المللی تهران هم این نکته وجود دارد.

علی جلوه تصریح کرد: تعدادی از غرفه‌های سالن فردوسی مرتبط با سالن عطار است که در کنار ۱۵۱غرفه در سالن عطار حدود ۲۰غرفه هم در سالن فردوسی وجود دارد که غرفه‌داران متقاضی بودند به جای فضای باز، در سالن مسقف جانمایی شوند که از سرریز سالن عطار در سالن فرودسی‌جا گرفتند.

وی افزود: مرکز بهداشت که در منطقه نمایشگاه است، بازدیدهای دوره‌ای را همیشه دارد و طبق تقویم نمایشگاهی می‌داند در چه تاریخی چه عناوین نمایشگاهی در حال برگزاری است و در عناوین مشخص مثل سوغات و هدایا حتماً مواد غذایی در آن وجود دارد و بازرسان، این موارد را بررسی می‌کنند و اگر موضوعی باشد، پیگیری می‌شود.

جلوه به شرح وظایف نمایشگاه بین‌المللی مشهد اشاره کرد و گفت: در بحث قیمت‌گذاری کالا، نمایشگاه دخل و تصرفی ندارد و رسالت ما فقط واگذاری فضای نمایشگاهی است و رضایت بازدیدکننده و غرفه‌دار تا حدودی که در شرح وظایف ماست، پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر گران‌فروشی یا ارائه کالای تقلبی اتفاق بیفتد، به برگزارکننده نمایشگاه معرفی می‌شود و برگزارکننده تا حصول نتیجه، مورد را دنبال می‌کند و حصول نتیجه می‌تواند پرداخت خسارت یا ارائه کالای باکیفیت باشد.

معاون نمایشگاهی نمایشگاه بین‌المللی مشهد یادآور شد: در مواد غذایی و قیمت‌گذاری دخل و تصرفی نداریم؛ چون شناخت و اطلاعات ما در این زمینه کامل نیست و از طریق بازرسی اصناف در نمایشگاه‌هایی که فروش داریم؛ مثل فروش بهاره، نظارت انجام می‌شود و بازرسان تعزیرات، اصناف و صمت در هر نمایشگاهی و هر زمان که بخواهند می‌توانند نظارت لازم را داشته باشند.

نمایشگاه‌ها فضای عرضه کالاست و بازدیدکنندگان بی‌شک از این فضا دست خالی برنمی‌گردند. تفاوت این نمایشگاه‌ها با عرضه آزاد محصولات در سطح شهر، شأنی است که یک محصول با عرضه در این مکان بدست می‌آورد و اعتماد مردم به برگزار شدن نمایشگاهی با متولیان حاکمیتی به آن‌ها این اطمینان را می‌دهد که با خیالی راحت‌تر بدون وسواس درباره بهداشت، قیمت و کیفیت محصولات، آن‎‎ها را خریداری کنند.

در کنار هزینه بالای ورودی یعنی مبلغ ۸ هزار و ۴۰۰ تومان برای بازدید هر نفر از نمایشگاه، هزینه اجاره غرفه‌ها نیز قابل توجه بوده و ضعف نظارتی از ابتدای واگذاری غرفه‌ها تا انتهای ارائه و خرید محصول توسط مشتری بسیار پررنگ است و بی‌توجهی به نظارت، اعتماد مردم را به این قبیل نمایشگاه‌ها کاهش می‌دهد. در نمایشگاهی که سازمان صمت می‌گوید غرفه‌ها نباید فروش داشته باشند و فقط برای معرفی محصولات است؛ ولی متولیان نمایشگاه، صمت را ناظر بر فروش می‌دانند!

خبرنگار: طاهره فجرداودلی   

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.