خانم سالک گفت: برخی از مسئولین به حجاب و عفاف اعتقادی ندارند و باید با جهاد تبین آنها را به رعایت و اجرای قانون حجاب و عفاف ترغیب کرد.

جهاد تبین از مسئولین شروع شود

طرح های خوبی که در زمینه عفاف و حجاب تصویب شده است نیاز به طرح های بیشتر را برطرف می کند اما آنچه که جای تعجب دارد، اجرا نشدن این قوانین و طرح ها در میدان جامعه است، بررسی ها نشان می دهد که برخی مسئولین نسبت به حجاب و عفاف اعتقاد ندارند، بنابراین باید جهاد تبین در مرحله اول، برای برخی مسئولین صورت گیرد، تذکر لسانی به عنوان ابزاری تاثیرگذار همیشه نقشی اساسی در جهاد تبین داشته و لازم است با احترام به همدیگر تذکر لسانی داده شود.

در همین راستا نشستی با عنوان "تبیین مسئله حجاب با تاکید بر آسیب شناسی و ارائه راهکار در آستانه رسانه" در خبرگزاری رسا برگزار شد. در این نشست خانم سالک استاد حوزه علمیه خواهران نظرات، پیشنهادها و راهکاره‌ای خود را ارائه کرد که در ادامه به آن اشاره می شود:

جهاد تبین از مسئولین شروع شود

خانم سالک در ابتدای صحبت از خبرگزاری رسا برای پرداختن به موضوع مهم حجاب و عفاف تشکر کرد و گفت:  پیش بینی می‌شد که در بحث عفاف و حجاب طرح هایی که تصویب می‌شود با اتفاقاتی در جامعه همراه باشد.

استاد حوزه علمیه خواهران ضمن تاکید بر آنکه طرح های جامع و خوبی در مجلس تصویب شده است، خاطرنشان کرد: برای اجرای دقیق این طرح‌ها لازم است که دستگاه‌های متولی عفاف و حجاب  وظایف معینی داشته باشند.

خانم سالک اجرا نشدن قانون های خوبی که در زمینه حجاب نوشته شده است را قابل تأمل دانست و مطرح کرد: با وجود اینکه پژوهش های خوبی در مورد علت بی‌حجابی صورت گرفته اما این پژوهش ها کافی نیست، باید پژوهش هایی در میدان جامعه صورت گرفته شود تا راهکارهای عملیاتی بدست آید.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه ابتدا باید بحث عفاف و حجاب در بین نخبگان مطرح شود، عنوان کرد: جهاد تبین عموم مردم را در مرحله دوم  می گیرد و تا این مسئله برای جامعه نخبگان حل نشود، حجاب در جامعه فراگیر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مد و لباس از مراکز خاصی در تهران شروع و بعد به سایر نقاط کشور سرازیر می‌شود، اظهار داشت:  متأسفانه شاهد هستیم که مدیریت برخی از مراکز ترویج مد و لباس را نهادهای دولتی برعهده دارند.

خانم سالک ضمن تاکید براینکه ما از نظر پژوهش و طرح‌ها در رابطه باحجاب به حد اشباع رسیده ایم، ابراز کرد: برخی از مسئولین به حجاب و عفاف اعتقادی ندارند و باید با جهاد تبین آنها را به رعایت و اجرای قانون حجاب و عفاف ترغیب کرد.

جهاد تبین از مسئولین شروع شود

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه چالش های بزرگی همچون همجنس گرایی و جنسیت زدایی وجود دارد و نظام سرمایه داری با بحث های مانند پست‌مدرن و اومانیسم از زنان به نفع منافع خود سوءاستفاده می کند، عنوان کرد: بدنه حاکمیتی باید توجه کند که در کجای کار قرار دارد تا بتواند طرح ها و برنامه های بر زمین مانده حجاب را اجرا کند.

سالک با اشاره به اینکه برای کنشگری با گروه‌های هدف، باید زبان مشترکی در نظر گرفت عنوان کرد: باید به وسیله ایده‌های روانشناسی و رفتاری با مخاطب مفاهمه صورت گیرد تا نتیجه مطلوب از کنشگری اجتماعی حاصل شود.

استاد حوزه علمیه ضمن تاکید براینکه در جهاد تبین و تذکر لسانی اختلاف نظر جدی وجود دارد، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می شود کار پژوهشی بر روی نحوه اثربخشی تذکر لسانی صورت گیرد تا کار بدون پشتوانه علمی صورت نباشد.

خانم سالک با اشاره به اینکه کارهای جهاد تبینی در پارک ها و جاهای دیگر انرژی بر است، تصریح کرد: باید توجه شود اگر اثر لازم در این فعالیت ها وجود نداشته باشد باید تجدید نظر صورت گیرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مواجه مستقیم با گروه های هدف نیاز به کار پژوهشی دارد، گفت: کسی که می خواهد طرحی را برای جامعه بنویسد باید ابتدا در میدان تجربه کند و بازخورد را مشاهده کند.

خانم سالک در پایان با اشاره به اینکه ادبیات محترمانه اثرگذاری بیشتری در کنشگری اجتماعی دارد، اظهار داشت: آموزش و پژوهش می تواند مکان مناسبی برای جهاد تبین باشد.

منبع: خبرگزاری رسا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.