امام جمعه خمین گفت: عوامل فرهنگی و پیروی از سبک زندگی برخی از چهره‌های شاخص اجتماعی، از مهمرین دلایل کاهش فرزندآوری در سطح جامعه است.

امام جمعه خمین: عوامل فرهنگی مهمترین علت کاهش فرزندآوری است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام سید«قاسم میرصادقی» روز یکشنبه در همایش آسیب‌های‌های تک فرزندی همزمان با هفته ملی جمعیت در سالن اجتماعات بیت تاریخی امام خمینی(ره)، افزود: جایگاه انسان زمانی مشخص می‌شود که در افق انسانیت قرار گیرد.

وی بیان کرد: آگاهی نداشتن از نقش فرزند در هویت‌سازی و بعد فرهنگی و راحت طلبی یکی از عوامل مهم تمایل نداشتن به فرزندآوری است.

امام جمعه خمین ادامه داد: ژاپن به عنوان یک کشور اقتصادی، بیشترین جمعیت را دارد و عوامل اقتصادی نمی‌تواند تنها دلیل تمایل نداشتن خانواده‌ها به فرزندآوری باشد.

حجت‌الاسلام میرصادقی بیان کرد: تربیت و نگهداری فرزند در شرایط سخت امروز از اهمیت بالایی برخوردار است و نزد خداوند دارای جایگاه ویژه‌ای است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین نیز در این همایش گفت: برگزاری نشست‌های مختلف با هدف حل چالش تک فرزندی و سالمندی از سوی این نهاد به عنوان یکی از دستگاه‌های اجرا کننده قانون تعالی خانواده و جوانی جمعیت، در دستور کار است.

دکتر «سجاد رحیمی» افزود: نرخ رشد جمعیت فعلی کشور نگران کننده است و باید نسبت به این موضوع در جامعه حساسیت‌های لازم ایجاد شود.

وی یادآور شد: استان مرکزی جزو سه استان انتهای جدول جمعیتی کشور قرار دارد و پس از استان‌های پیر گیلان و مازندان است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین، افزایش جمعیت شهرنشینی، بیکاری و افزایش تحصیلات را از عوامل کاهش جمعیت بیان کرد و گفت: نیاز است تدابیر لازم برای جلوگیری از چالش‌های پیش روی جمعیتی اندیشیده شود.

دکتر رحیمی اظهار کرد: افزایش سن ازدواج نگران کننده است و یکی از دلایل ناباروری همین امر است، جوانان باید بدانند که ازدواج یک مقوله مقدس است و به آن توجه جدی داشته باشند.

وی، با اشاره به قانون جوانی جمعیت بیان کرد: برخی دستگاه‌های اجرایی خود را موظف به اجرای این قانون نمی‌دانند که امید است مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین افزود: امید به زندگی در کشور افزایش یافته و نرخ مرگ و میر نیز روبه کاهش است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم در این همایش، مهم‌ترین چالش جمعیتی را، کاهش سطح باروی و پیری جمعیت عنوان کرد و گفت: نرخ باروری با روند کاهشی همراه است و در صورتیکه این روند ادامه یابد، کشور با بحران مواجه می‌شود.

دکتر «حسین گل رخی» افزود: باید با استفاده از فرصت‌ها و مدیریت صحیح امکانات بالقوه جمعیت و برنامه‌ریزی درست، مسیر را برای فرزندآوری هموار کرد.

وی با اشاره به آسیب‌های روانی خانواده‌های تک فرزندی بیان کرد: جامعه به آسیب‌های تک فرزندی در بزرگسالی که موجب بروز مشکلات عدیده‌ای می‌شود، کمتر توجه کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: آسیب‌های روانی خانواده‌های تک فرزند بیشتر از آنکه جسمی باشد، جنبه‌های روانی دارد که اولین آسیب آن آموزش و تربیت بسیار پیچیده است، چرا که فرزندان خانواده‌های تک فرزند فرصت یادگیری مشاهده‌ای از برادر و خواهر و کسب تجربه با آنها را ندارند.

در پایان این همایش از فعالان در عرصه جوانی جمعیت شهرستان خمین با اهدای لوح و جایزه تقدیر شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.