سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان گفت: وقتی که تعداد فرزندان کاهش پیدا کند؛ نیروی مولد جامعه به سمت پیری می رود و توان تولید جامعه پایین می آید و به دنبال آن اقتصاد یک کشور تحت شعاع قرار می گیرد و می تواند باعث فقر در جامعه شود.

جامعه پیر فقیر می شود/آسیب های تک فرزندی برای خانواده ها

به گزارش قدس آنلاین، دکتر غلامعلی جاودان در اجتماع بزرگ خانواده دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، افزود: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت فرزند آوری و جوانی جمعیت، لازم است به فکر حمایت از خانواده و جوانی جمعیت خانواده باشیم.

وی با بیان اینکه معمولا خانواده هایی که فرزند ندارند یا تعداد فرزندانشان کم است طبیعتا از این لذت بی بهره اند در سالهای قبل که بحث کنترل جمعیت مطرح بود بسیاری از افراد جامعه به دلایل مختلف به بحث کنترل عمل نکردند، اظهار کرد: نشاطی که کودک یک نوجوان و یا یک جوان در خانواده می تواند ایجاد کند بسیاری از خانواده های تک فرزند تجربه نمی کنند به دلیل اینکه این خانواده ها تعداد فرزندشان اندک بوده و به هر دلیلی که این فرزند از خانواده جدا می شد طبیعتا پدر و مادر را دچار ناراحتی و دوگانگی روحی و روانی و افسردگی و غمزدگی می کند.

جاودان اضافه کرد: به هر حال به دلیل این مسائل ، مشکلات روحی و روانی که پدر و مادرها به علت نداشتن فرزند یا تعداد کم فرزند پیدا می کنند وجود دارد. از سوی دیگر نیرو و جمعیت جوان می تواند در راستای اقتدار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی یک کشور موثر باشد و عملا می توان گفت جوانان نیروی مولد یک کشور هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد: وقتی که تعداد فرزندان کاهش پیدا کند؛ نیروی مولد جامعه به سمت پیری می رود و توان تولید جامعه پایین می آید و به دنبال آن اقتصاد یک کشور تحت شعاع قرار می گیرد و می تواند باعث فقر در جامعه شود.

جاودان تصریح کرد: کشورهای توسعه یافته به همین دلیل شرایط ویژه ای را برای فرزند آوری و افزایش جمعیت قرار داده اند و حمایت های ویژه ای از خانواده هایی که فرزند آوری دارند، می کنند.

وی عنوان کرد: در این راستا کشور ما هم برنامه ریزی هایی در ارتباط با موضوع فرزند آوری و جوانی و افزایش جمعیت در دستور کار قرار داده و برنامه هایی را آغاز کرده است. دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بعنوان دبیرخانه جوانی جمعیت موظف است برنامه ریزی، پیگیری و ارزیابی لازم را به انجام رساند.

دکتر جاودان خاطرنشان کرد: با ترویج فرزندآوری به خانواده ها بگوییم که کاهش رشد جمعیت و تعداد کم فرزندان چه پیامدهایی هم به خود خانواده و به جامعه دارد.

رئیس دانشگاه بیان کرد: باید خانواده ها را تشویق به فرزند آوری کرد؛ سیاستمداران و دولتمداران باید بدانند و آگاه باشند که ادامه روند تک فرزندی زنگ خطری است برای جامعه و باید به فکر حمایت ازخانواده و جوانی جمعیت باشند و از خانواده هایی که زاد و ولد می کنند حمایت کنند.

وی با بیان اینکه تک فرزندی در خانواده آسیب های زیادی به همراه دارد اما در خانواده های سه فرزندی به بالا آسیب های مشخصی تعریف نشده است، اضافه کرد: یکی از چالش های خانواده های تک فرزند این است که آموزش و تربیت در این خانواده ها بسیار سخت تر و پیچیده تر است.

جاودان با اشاره به اینکه احساس تنهایی، پرخاشگری و ضعف در مهارت‌های ارتباطی از مشکلات تک فرزندی است، تصریح کرد: چند ضعف در مهارت های ارتباطی وجود دارد؛ نکته اول هیچ وقت پیشگام در رابطه نمی شود، پافشاری بر ارتباط حداقلی و همچنین ضعف در مهارت‌های عاطفی دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.