مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: ۲۴ درصد خانوارهای ساکن در این استان دارای تک فرزند هستند که این میانگین در کشور متفاوت است.

۲۴ درصد خانوارهای اردبیلی تک فرزند هستند

به گزارش قدس آنلاین، لیلا مسعودی  اظهار کرد: اگر زمانی شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» در این کشور داده می‌شد امروز با توجه به کاهش جمعیت و بحران سالخوردگی شعار وزارت بهداشت و مسئولان تغییر یافته و به «فرزند بیشتر زندگی بهتر» مردم ترغیب و تشویق می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: به دلایل متعدد خانوارها تمایلی به فرزندآوری ندارند و این امر به کاهش جمعیت کشور به ویژه جمعیت مولد منجر شده است.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در سطح کشور ۳۳ درصد خانوارها تک فرزند هستند که این رقم در استان اردبیل به نسبت آمار پایین‌تری است و ۲۴ درصد خانوارهای استان اردبیل تک فرزندی را انتخاب کرده اند.

مسعودی مساله فرزندآوری را به عنوان یکی از توصیه‌های مهم مقام معظم رهبری یادآور شد و بیان کرد: مقام معظم رهبری به مساله نسل‌ها و موضوع فرزندآوری بسیار تاکید دارد چرا که اگر خانواده‌ها به این موضوع بی تفاوت باشند در آینده کشور ما بحران نیروی انسانی جوان و مولد روبرو می‌شود.

وی دلایل فرزندآوری کم خانوارها را معیشت نامناسب و هزینه‌های سنگین فرزندآوری اعلام و تصریح کرد: در کنار هزینه‌های سنگینی که تولد فرزندان جدید برای خانواده‌ها تحمیل می‌کند برخی بانوان به دلیل راحتی و آسایش خود از فرزندآوری استقبال نمی‌کنند که امیدواریم با برنامه ریزی مسئولان و حمایت‌ها و مشوق‌های اعمال شده این عارضه را کمتر شاهد باشیم.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به آثار و تبعات تک فرزندی نیز اشاره کرد و گفت: تک فرزندی در خانواده‌ها آسیب‌های جدی به همراه دارد چرا که افسردگی تک فرزند به همراه نبود همبازی هم سن و سال مشکلات و دغدغه‌های جدی را در این حوزه رقم زده است.

مسعودی اظهار کرد: با فرزندآوری مناسب می‌توان گره‌ها و دغدغه‌ها را در حوزه افزایش جمعیت برطرف کرد تا ما در سال‌های آینده گرفتار بحران سالمندی در کشور نباشیم.

وی اصلاح زیرساخت‌ها در کمک به افزایش رفاه و بهبود معیشت خانوارها را عمل محرک و ترغیب کننده در این زمینه دانست و خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود مسئولان امر بیشتر از وضعیت کنونی در این باب کمر همت بسته و به اشکال مختلف به افزایش جمعیت کشور و استان اردبیل کمک کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.