۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
کد خبر: 872792

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از اجرای طرح هوشمند سازی گلخانه ها در این استان خبرداد و گفت: در گلخانه های بزرگ مقیاس استان اجرای این طرح آغاز شده است.

گلخانه‌های زنجان هوشمند می‌شود

به گزارش قدس انلاین، روح الله حسنی با بیان اینکه هوشمند سازی گلخانه ها یکی از مهمترین برنامه ها در بخش کشاورزی است، افزود: این طرح در ۲ مقیاس گلخانه های کوچک و بزرگ در استان در دست اجرا است.

وی ادامه داد: مقیاس بزرگ مربوط به گلخانه های با وسعت بالا است که در این راستا هوشمند سازی یک گلخانه ۳۷ هکتاری واقع در شهر هیدج شهرستان ابهر دست اجرا است.

حسنی اظهار کرد: اجرای این طرح در یک گلخانه ۱۳ هکتاری در خمارک شهرستان خدابنده و نیز ۲ مجتمع گلخانه ای دیگر واقع در شهرستان زنجان نیز در حال آغاز است.

وی گفت: در خصوص هوشمند سازی گلخانه های کوچک مقیاس نیز که با همکاری پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور(فاوا) انجام می شود، در حال بررسی موارد مشمول اجرای طرح در استان هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه مدیریت بهینه مصرف انرژی و منابع و افزایش تولید از اهداف هوشمند سازی گلخانه ها است، گفت: گلخانه ها در تولید محصولات و ایجاد اشتغال در این بخش سهم بالایی دارند و هوشمندسازی آنها گام مهمی در افزایش تولید است.

در گلخانه های هوشمند، تمامی فرایندهای مربوطه از جمله آبیاری، تنظیم دما، تنظیم رطوبت، کوددهی، بازگشت آب پسماند به چرخه آبیاری، تشخیص آفت به صورت کامل از طریق یک سامانه هوشمند با فناوری آی. او. تی انجام می شود.

در مقایسـه با دیگر گلخانه های معمولی، در گلخانه آی. او. تی حدود ۵۰ درصد کمتر آب مصرف می شود، اما از افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی در بازدهی محصول برخوردار است و حتی می توان با رعایت کامل پارامترها، مصرف آب را کمتر و بازدهی را نیز افزایش داد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.