عضو شورای سیاستگذاری جشنواره شکوه شاهنامه گفت: اساتید بزرگ خوشنویسی که در هیچ جشنواره‌ای تا به حال حضور نداشتند، مشتاقانه برای این جشنواره اثر ارسال کردند.

حضور بزرگان خوشنویسی کشور برای اولین بار در جشنواره شکوه شاهنامه

به گزارش قدس خراسان، حسین صالحی ظهر دوشنبه ۲۵ اردیبهشت در نشست خبری نخستین جشنواره ملی خوشنویسی با عنوان شکوه شاهنامه در مشهد اظهار کرد: جشنواره ملی خوشنویسی به صورت فراخوان ملی و صرفا در حوزه خط نستعلیق با محوریت اشعار شاهنامه برگزار می‌شود.

بیش از ۷۰۰ اثر در مرحله اول به جشنواره ارسال شد

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره شکوه شاهنامه افزود: جشنواره شکوه شاهنامه با هدف پیوند زدن بین ادبیات فارسی و هنر پارسی اقدام به انتشار فراخوان کرد. از بین خطوط رایج، خط نستعلیق را که به عنوان شناسه هنر ایران می‌شناسند انتخاب کردیم. معمول هست که در این‌گونه جشنواره‌ها نسخه مشخص و واحدی از ابیات  در نظر گرفته می‌شود اما ما این  محدودیت را برای شرکت کنندگان قائل نشدیم. البته با کمک بزرگان و هنرمندانی مثل محمدرضا فرزین، محمدجعفر یاحقی، علیرضا قیامتی و... ابیاتی را پیشنهاد دادیم اما رویکرد ما این هست که هنرمندان صاحب شناخت هستند و می‌توانند ابیات خوبی را انتخاب کنند. ما در این جشنواره رویکرد ادبی و هنری داشتیم نه صرفا هنری.

وی افزود: تصویر بیش از ۷۰۰ اثر را به صورت دیجیتال  در مدت زمان کوتاه این فراخوان دریافت کردیم. هیئت داوران جشنواره متشکل از اساتید بزرگی چون غلامحسین امیرخانی، میرحیدر موسوی و علی شیرازی این اثار را ارزیابی کردند و از این میان ۱۵۰ اثر برای مرحله نهایی انتخاب شده است. یکشنبه ۳۱ اردیبهشت در مراسمی در موسسه خیریه همدم نتایح نهایی بخش رقابتی اعلام خواهد شد و مراسم اعتای جوایز و افتتاح نمایشگاه برگزیده آثار را هم خواهیم داشت.

بخش ویژه جشنواره برای هنرمندان زیر ۲۰ سال

صالحی در خصوص جوایز نفرات برگزیده نیز بیان کرد: به رتبه‌های اول تا سوم به ترتیب ۳۰، ۲۰ و ۱۰ میلیون تومان اهدا خواهد شد. به ۱۰ نفر از منتخبین نیز به عنوان برگزیدگان جشنواره بدون ذکر رتبه جایزه نقدی اهدا خواهد شد. بخش ویژه این جشنواره، بخش شرکت کنندگان زیر ۲۰ سال است که به ۵ برگزیده از میان شرکت کنندگان جایزه نقدی تقدیم خواهد شد. این بخش نیز خیلی مورد استقبال قرار گرفته است و کیفیت برخی اثار بسیار بالا بود تا جایی که ممکن است در رقابت نهایی هم شرکت داده شوند.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره شکوه شاهنامه درمورد معیار ارزیابی اثار بیان کرد: اصالت اثار برای ما خیلی مهم است. ما انتظار داریم هنر نستعلیق را با همان اعتلا و جایگاه واقعی آن که به جهان معرفی شده در میان اثار ببینیم. یکی از دلایل استقبال از این جشنواره، حضور اساتیدی هست که در هیچ جشنواره‌ای تا به حال حضور نداشتند مثل استاد شریعتمداری تهرانی که تا به حال در هیچ جشنواره شرکت نداشتند و مشتاقانه برای جشنواره اثر ارسال کردند.

وی افزود: یکی از خروجی‌های فرهنگی جشنواره تمیز دادن بین ابیات سروده خود فردوسی و ابیات الحاقی به شاهنامه است. این شاخصه بزرگی است که در بحث انتخاب ابیات توسط شرکت‌ کنندگان به آن توجه می‌کنیم و تنها ابیاتی را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم که بلاشک متعلق به فردوسی باشد.

صالحی افزود: در اختتامیه از مقام رسول مرادی، از هنرمندان بزرگ معاصر که نفیس‌ترین شاهنامه موجود به خط ایشان چاپ شده است نیز تجلیل خواهیم کرد.

حضور اساتید بزرگ خوشنویسی در کنار هنرمندان

هادی سیدخوانی، دبیر جشنواره گفت: جشنواره در دو بخش اساتید و غیراساتید برگزار می‌شود. حدود ۱۰۰ اثر از بخش غیراساتید و ۳۰ تا ۵۰ اثر نیز از بخش اساتید مستقیما وارد مرحله نهایی ارزیابی می‌شوند. هنرمندان زیر ۲۰ سال حاضر در جشنواره نیز علاوه بر اعتباری که از شرکت در جشنواره بدست می‌آورند، مورد حمایت‌های انجمن نیز خواهند بود و برای رشد آن‌ها برنامه ریزی صورت می‌گیرد. اعتباری که در این جشنواره صورت می‌گیرد.

جشنواره‌ ظرفیت بین‌المللی شدن را دارد

محمدتقی ابراهیمی نیا، استاد خوشنویسی و مدرس انجمن خوشنویسی در خصوص این جشنواره بیان کرد:این اتفاق برای اولین بار در کشور رقم خورده و افراد بسیار خوب و بزرگی در این عرصه وارد رقابت شدند. من کشورهای مختلفی رفتم و با بزرگان این هنر آشنا شدم. به ازعان همه این هنرمندان در کشورهای اسیای میانه و خاورمیانه، خوشنویسی نستعلیق هیچ‌کجا به پای ایران نمی‌رسد. پیشنهاد و آرزوی من این است که روزی این جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.