وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا دستور کار اصلی دومین مجمع این اتحادیه را که اوایل خرداد در مسکو برگزار می شود، افزایش کاربرد ارزهای ملی در تجارت بین کشورهای عضو اعلام کرد.

استفاده ببیشتر از ارزهای ملی دستور کار دومین مجمع اقتصادی اوراسیا

به گزارش قدس آنلاین، آندری اسلپنف در نشستی توجیهی مهمترین محور دومین مجمع اقتصادی اوراسیا را استفاده بیشتر از ارزهای ملی و بحث در مورد دارایی های دیجیتال و هوش مصنوعی عنوان کرد.

وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا، گفت که افزایش تسویه حساب های تجاری با ارزهای ملی در دومین مجمع اقتصادی اوراسیا مورد بحث جدی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: یکی از موضوعات کلیدی دومین مجمع اقتصادی اوراسیا که در ۲۴ تا ۲۵ می ( ۳ و ۴ خرداد) در مسکو برگزار می شود، بحث درباره راهبردهای آینده اتحادیه با عنوان «EAEU - ۲۰۳۰+» با حضور معاونان نخست وزیر کشورهای اتحادیه خواهد بود.

هدف از این مجمع بهبود روابط همکاری در فضای اوراسیا است. این رویداد با شعار "ادغام اوراسیا در جهان چند قطبی" برگزار می شود.

وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا همچنین در باره وضعیت توافق های این اتحادیه با ایران گفت که احتمال ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)و ایران تا پایان سال جاری میلادی بسیار زیاد است.

آندری اسلپنف تصریح کرد : «ما یک بحث اساسی در مورد تمام مفاد توافق با ایران را تکمیل و اکنون در حال تنظیم دقیق هستیم و امیدواریم در ماه جاری آن را کامل کنیم. قصد داریم در ابتدا نتایج را به نخست وزیران اتحادیه در نشست سوچی گزارش کنیم. پس از آن مراحل رسمی انجام خواهد شد.»

وی درباره آثار ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران خاطرنشان کرد: ایران یک شریک بسیار جدی، یک کشور بزرگ با ظرفیت های تجاری و اقتصادی قابل توجه است.

اسلپنف اظهار داشت: شرایط بی سابقه ای را برای دسترسی به بازار آنها (ایران) فراهم می کنیم که البته باید از آنها استفاده کرد. حتی توافق موقت این ظرفیت و امکان را دارد که تجارت را تقریباً دو برابر افزایش دهد. ما انتظار داریم که پس از امضای توافقنامه جدید، تجارت ما از ۶ میلیارد دلار فعلی در میان مدت ۵ تا ۷ ساله به ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

تجارت بین اوراسیا و ایران در سال ۲۰۲۱میلادی ۷۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و از ۵ میلیارد دلار گذشت، در حالی که صادرات کشورهای عضو اوراسیا بیش از دو برابر (از ۱.۶۵ میلیارد دلار به ۳.۴۲ میلیارد دلار) و واردات ۲۹ درصد (از ۱.۲۵ میلیارد دلار به ۱.۶ میلیارد دلار) افزایش یافت.

پیش‌نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد. در سال ۲۰۱۸ توافقنامه موقت (برای مدت سه سال) در خصوص مشارکت این کشور با اوراسیا منعقد شد و از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مذاکرات برای انعقاد یک توافق نامه تمام عیار بین ایران و اتحادیه اقتصائی اوراسیا در حال انجام است.

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.