استاندار خراسان رضوی گفت: بعد از سفر رئیس‌جمهور به تاجیکستان و سفر رئیس‌جمهور آن کشور به ایران فضای خوبی میان ۲ حاکمیت فراهم شده و باید از این فرصت‌ها استفاده شود.

تعاملات اقتصادی میان خراسان رضوی و استان ختلان تاجیکستان توسعه یابد

به گزارش قدس خراسان، یعقوبعلی نظری امروز، ۲۷ اردیبهشت ماه، در سومین اجلاس شورای مشترک کارآفرینان ایران و تاجیکستان که در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: به جریان اقتصادی استان معتقد هستیم و باید فعالیت اجزا در این جریان در یک مسیر معین باشد؛ لذا هماهنگی مردمی و فعالیت اتاق بازرگانی استان در اجزای اقتصادی استان حائز اهمیت است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در استان بیان کرد: وجود بارگاه امام رضا(ع) ظرفیت استثنایی برای استان ما به‌شمار می‌رود که مورد توجه کشورهای همسایه است. همچنین شخصیت‌های فرهنگی مشترکی بین ۲ استان وجود دارد. نزدیکی خراسان رضوی به تاجیکستان و وجود مرز مشترک، وجود ظرفیت‌های کشاورزی، ظرفیت‌های ترانزیت و... از جمله مزیت‌های استان است که می‌توانیم در اختیار تاجیکستان قرار دهیم.

نظری افزود: بخش دولتی محل اتصال و زمینه ساز برای ارتباط ۲ کشور بوده و بخش‌های خصوصی هر ۲ کشور باید تعملات فی‌مابین را اجرایی کنند. امیدواریم در همه موضوعات از جمله کشاورزی، صنعت، درمان و... توافق‌نامه‌های خوبی میان ۲ استان امضا شود.

دولتعلی سعید، استاندار ولایت ختلان تاجیکستان، نیز در این نشست با تاکید بر لزوم تقویت همکاری‌های اقتصادی تاجیکستان با سایر کشورها افزود: ایجاد فضای سرمایه گذاری برای تاجیکستان بسیار مهم است. سیاست‌ خارجی تاجیکستان به ما این امکان را داده تا با دولت‌های همسایه و جهان روابط دوستانه داشته باشیم و اقتصاد کشورمان روزبه‌روز رشد کند.

وی با اشاره به اینکه تاجیکستان و استان ختلان فضای مساعدی برای فعالان اقتصادی فراهم کرده بیان کرد: همچنین تاجیکستان برای حل مشکلات بخش خصوصی شورای مشورت ایجاد کرده است. این شورا بین دولت و بخش خصوصی تاسیس شده و در جلسات آن مشکلات بخش خصوصی بررسی می‌شود.

سعید درباره امکانات استان ختلان نیز بیان کرد: استان ختلان و تاجیکستان منابع آبی بسیار خوب و بزرگی دارد و کشاورزی در آن از شرایط مناسبی برخوردار خواهد بود.

استاندار ولایت ختلان تاجیکستان با اشاره به بازدید هیات اقتصادی این کشور از کارخانه‌ها و بخش کشاورزی خراسان رضوی گفت: اگر در ختلان از فناوری‌های بخش کشاورزی خراسان رضوی استفاده کنیم، تولید کشاورزی‌مان افزایش خواهد یافت. امروز محصولات کشاورزی تاجیکستان خصوصا محصولات ارگانیک آن در بازارهای بزرگ دنیا به فروش می‌رسد. محصولات ارگانیک ما به بازهای عربی و... صادر می‌شود. همچنین مواد خام زیادی از این استان صادر می‌شود که تصمیم داریم این صادارت را کاهش دهیم و ارزش افزوده ایجاد کنیم. وقت آن رسیده که نقشه راهی اقتصادی بین ۲ استان ایجاد و عملی شود. تمدن، فرهنگ، ادبیات ما و شما یکی است و اگر من و شما با هم باشیم، به نفر سوم و مترجم نیاز نیست.

در پایان این اجلاس تفاهم‌نامه‌ای در حوزه اقتصادی و بازرگانی توسط استاندارن ۲ استان خراسان رضوی و ختلان تاجیکستان به امضا رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.