در اجلاس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان مطرح شد. ٢٠٧سند همکاری بین ایران و تاجیکستان وجود دارد که ۶٧سند در سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران امضا شد. 

وجود ٢٠٧سند همکاری بین ایران و تاجیکستان 

به گزارش قدس خراسان آنلاین، نشست شورای مشترک کارآفرینان ایران و تاجیکستان در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد و محمد حسین روشنک، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان به عنوان سخنران اول در این مراسم اظهار کرد: ما با تاجیکستان یک فرهنگ و یک زبان را داریم و به این افتخار می کنیم که مردم کنار هم با هم زندگی می کنند. در سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران توافقنامه ای بین اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران و اتاق بازرگانی و صنعت تاجیکستان در حضور رواسای جمهور دو کشور امضا شد و به استناد آن تفاهم نامه مجمع کارآفرینان دو کشور تشکیل شد.


وی افزود: ماموریتی به ما محول شد و ما اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان و شورای کارآفرینان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان را تشکیل دادیم و امروز اولین مجمع اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان است که سالانه این مجمع ادامه پیدا می کند.


روشنک در ادامه اظهار کرد: برنامه اتاق مشترک ایران و تاجیکستان و شورای مشترک این دو کشور، ایجاد زیرساخت های بازرگانی است.


رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان یادآور شد: استاندارد هایی برای کالاها در ایران و تاجیکستان وجود دارد که براساس آن کالاها پذیرفته می شود. اگر ایرادات به لحاظ استاندارد به وجود می آید به دلیل این است که دو طرف اطلاعاتی ندارند و این موضوع باید حل شود.


روشنک عنوان کرد: شورای کارآفرینان و اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان باید برای بحث ویزا کاری کنند و وقتی می گویند ما یک ملت هستیم باید تجار، گردشگران و مردم بتوانند از اینجا به تاجیکستان و تاجیکستان به ایران به راحتی سفر کنند و باید در جلسه شورای مشترک کارآفرینان دو کشور همه دست اندرکاران پیگیری کنند تا مشکل ویزا حل شود.


رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان متذکر شد: از سازمان صنعت معدن و تجارت استان به عنوان سازمان متولی امر تجارت می‌خواهیم موضوع حمل و نقل و واگن را جدی پیگیر کنند و مطالبه نمایند. این سازمان باید از سازمان های مربوطه مطالبه کند.


وی خاطر نشان کرد: حجم قابل‌توجهی کالا برای تجارت به آسیای میانه وجود دارد اما به دلیل کمبود واگن یا بازار سیاه واگن روی دست تجار مانده است وقتی وسیله نباشد این پیگیری‌ها بی نتیجه است چهار سال قبل در همین زمان مشکل واگن حل شد اما امروز آن شعار کجاست؟


در ادامه این جلسه محمد تقی صابری، سفیر جمهوری اسلامی ایران که به صورت وبیناری از تاجیکستان در این نشست حضور داشت اظهار کرد: در دولت جدید اقداماتی برای توسعه و تعمیق همکاری بین دو کشور بویژه در حوزه اقتصاد انجام شده است و آمار نشان می‌دهد که حجم مبادلات از سال ۱۳۹۸ تا به امروز بسیار افزایش پیدا کرده است اما ظرفیت دو کشور بیش از این‌هاست.


وی افزود: بعد از سفر رئیس جمهوری ایران به تاجیکستان پس از هشت ماه سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران انجام شد و ۶۷ سند به امضا رسید که ده سند در حوزه اقتصادی بود و یکی از کارها که پیگیری شد تشکیل اتاق بازرگانی دو کشور در حوزه اقتصاد بود تا بخش‌های خصوصی بتواند به راحتی کار کنند.


صابری عنوان کرد: ما از این طرح حمایت می کنیم و برای تحقق مفاد تفاهم نامه ها آنچه توان داشته باشیم به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران انجام می دهیم. برنامه همکاری طولانی مدتی بین روسای دو جمهور به امضا رسیده است که علاوه بر تجارت، بخش‌های دیگر اقتصادی هم به سرانجام برسد.


سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان یادآور شد: ما به عنوان بخش دولتی تسهیلگر هستیم. در زمینه حمل و نقل در چند ماه اخیر مسیری از ترکمنستان باز شده که دسترسی بهتری فراهم شده است.


صابری گفت: ما هر ماه نشست مشترکی با بازرگانان در سفارت داریم تا مشکلات برطرف شود و در خصوص روادید افزایش ساعات فعالیت کنسولی در این سفارتخانه است که تا آخر وقت صدور روادید در این سفارتخانه انجام می شود و در روزهای تعطیلی شنبه و یکشنبه تاجیکستان، اگر مراجعه کننده داشته باشیم صدور روادید صورت می گیرد.


وی اظهار کرد: میانگین صدور ویزا به نیم ساعت رسیده است و در سفارت امکانات اینترنتی فراهم است تا اگر کسی نیاز به صدور ویزا داشته باشد به راحت ترین روش ممکن این کار صورت پذیرد.


صابری تصریح کرد: وجود دو خط پروازی بین ایران و تاجیکستان فرصت خوبی است و ما امیدواریم این پروازها افزایش پیدا کند. همچنین در زمینه گردشگری اقدامات خوبی انجام شده است و ما شاهد سفر معاون گردشگری و آژانس های گردشگری تاجیکستان به ایران بوده ایم. امیدواریم بحث تسهیل روادید به سرانجام برسد.


سخنران بعدی این مراسم معروف جان عبدالرحمان اف، دبیر اول سفارت جمهوری تاجیکستان بود که درباره روابط بین دو کشور ایران و تاجیکستان گفت: رابطه بین ایران و تاجیکستان سابقه شش هزار ساله است و امسال در سی سالگی روابط دیپلماتیک ایران و تاجیکستان هستیم که در طول این سی سال کارهای متفاوت انجام شده است اما از همه ظرفیت ها کامل استفاده نکردیم.


وی افزود: در سی سالگی استقرار روابط بین ایران و تاجیکستان بیش از ۵۰ هیئت رسمی و غیررسمی تجار و کارآفرینان بین دو کشور سفر کردند و سفرهایی در سطح روسای دو کشور انجام شد که در این سفر ۲۶ سند دوجانبه امضا شده است که مهمترین آن ها اسناد حوزه اقتصادی است که تعداد آن ۱۰ تفاهم‌نامه‌ای است.


معروف جان عبد الرحمان اف عنوان کرد: پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک سرمایه گذاری دو کشور در تهران برگزار شد که در ۳۰ سال گذشته این اجلاس بسیار مهم بود و بیست نفر از وزارتخانه ها در این اجلاس حضور داشتند.


دبیر اول سفارت جمهوری تاجیکستان یادآور شد: بیشترین حجم پیگیری‌های این سفارت خانه از ایران است چون اسناد بین دو کشور ۲۰۷ سند و یادداشت، تفاهم نامه در حوزه های متفاوت است.


وی گفت: در نیروگاه های برق آبی ما مهندسان ایرانی بدون هیچ مترجمی در حال کار هستند که نشان از فرصت بزرگی است. در حوزه گردشگری براساس یادداشت تفاهم مسئولان گردشگری دو کشور، دو نشست گردشگری مشترک برگزار شد که نشست اول در تهران و نشست دوم در شهر دوشنبه با حضور تعداد زیادی از آژانس‌های گردشگری و مسئولان مربوط به گردشگری برگزار گردید.


معروف جان عبدالرحمان اف در پایان تصریح کرد: اهمیت ایران برای تاجیکستان رسیدن به بنادر ایران است و اهمیت تاجیکستان برای ایران رسیدن به همسایه ها به ویژه چین است. شرکت هواپیمایی تاجیکستان در سال آینده میلادی پروازهایی را به ایران راه اندازی می کند و یک مسیر جدید پروازی در شیراز هم راه اندازی خواهد شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران به عنوان سخنران دیگر این مراسم گفت: جلسه‌ای بین دو کشور در حال برگزاری است که مترجمی در آن نیست و به این موضوع باید خیلی توجه شود و تقریباً جزء استثنائات در مراودات بین المللی است.


وی افزود: اتاق مشترک ایران و تاجیکستان در فاصله نزدیک به سفر روسای جمهور دو کشور محقق شد و به مرحله اجرا رسید و موافقتنامه بین بخش‌های خصوصی دو کشور در حضور روسای جمهور به امضا رسید و اجرای آن به اتاق مشترک ایران و تاجیکستان واگذار شد و امیدواریم در تداوم به اجرای آن تفاهمنامه و اهدافی که در این تفاهم نامه پیش‌بینی شده است برسیم.


شافعی تاکید کرد: در مورد تاجیکستان باید این نکته را بگوییم که مجموعه همه روابط بین دو کشور به ریشه های عمیق فرهنگی بر می گردد و آنچه مشخص است این دو کشور دارای رسوم مشترک بسیاری است و مرزهای رسمی بین دو کشور این دو را هم جدا کرده است اما مردم هر دو کشور خود را با هم خویشاوند می دانند. مجموعه کارهایی که در زندگی انجام می شود اگر در دل بر اگر از دل برخیزد نتیجه دارد و بین دو کشور این جریان حکم فرما است.

رئیس اتاق بازرگانی استان عنوان کرد: در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ تاجیکستان چهارمین طرف تجاری کشور ایران بود و بنا به مشکلاتی این میزان تجارت خیلی پایین آمد اما در یک سال گذشته و بر اساس تحولات انجام شده واردات دو کشور در عرض ۸ ماه به ١١۵ درصد افزایش پیدا کرده است و آنچه مسلم است میزان ظرفیت های اقتصادی دو کشور بسیار بیشتر از رقم موجود است.


شافعی گفت: یکی از مشکلات اساسی در ایران مسئله آب است و تاجیکستان در سطح منطقه و جهان از نظر منابع آبی اول است و برای کشت محصولات فراسرزمینی ما به برزیل و ونزوئلا می رویم و از این ظرفیت تاجیکستان استفاده نمی کنیم.

وی تاکید کرد: تاجیکستان می‌تواند سطح عمیقی از آلومینیوم منطقه را تامین کند و ما با توجه به سطح منابع آبی که در تاجیکستان وجود دارد می توانیم کشت فراسرزمینی در این کشور داشته باشیم.


رئیس اتاق بازرگانی ایران و استان خراسان رضوی خاطر نشان کرد: می توانیم با تاجیکستان مشترک در زمینه همکاری با کشورهای سوم داشته باشیم و با اراده دو کشور زمینه این همکاری آماده شده است.


شافعی گفت: برای حرکت و جهش جدید، بخش خصوصی تاجیکستان و ایران از دولت‌های دو کشور مطالبه کنند که با این امکانات و مشترکات چرا ایران و تاجیکستان تاکنون به اجرای یک موافقتنامه تجارت ترجیحی دست پیدا نکرده اند؟. ادعای تعامل و همکاری و هم زبانی وجود دارد و سران دو کشور بر آن تاکید دارد پس اولین اقدام امضای توافقنامه تجارت ترجیحی است و این بخش را باید دو کشور دنبال کنند.


رئیس اتاق بازرگانی ایران در پایان تشریح کرد: مجموعه کالاهای دو کشور را نگاه کنیم مبادلات بین دو کشور اهمیت پیدا می کند چون به نوعی مکمل هم هستند. از مسائل دیگر که بخش بازرگانی خصوصی دو کشور لطمه می‌زند تجارت غیر حرفه‌ای است و در این تجارت غرفه غیرحرفه‌ای اتفاقاتی می افتد که روی همکاری‌های حرفه‌ای هم اثرگذار است ایجاد کمیته حکمیت و داوری در اتاق های بازرگانی دو کشور می‌تواند ظرفیت های خیلی خوبی را در بحث تایید تجار ایجاد کند و باعث از بین رفتن مسائل غیرحرفه‌ای شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.