مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران با اشاره به ۱۳ ساله شدن طرح ساخت پارک موزه دفاع مقدس استان در ساری، گفت: برای تکمیل این طرح به تامین ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

تکمیل پارک موزه دفاع مقدس مازندران به ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

به گزارش قدس آنلاین، سردار عبد الله ملکی روز شنبه به مناسبت گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزادی خرمشهر در جمع خبرنگاران در ساری با بیان این که تا کنون بیش از ۱۰۰میلیارد تومان برای این طرح سرمایه گذاری شده است، افزود : پارک موزه دفاع مقدس مازندران با ۶۰ هکتار بزرگ ترین مجموعه فرهنگی کشور محسوب می شود که تکمیل آن در سه فاز تعریف شده و به تامین بودجه و وضعیت تورم در کشور بستگی دارد.

وی ادامه داد:‌ با توجه به ارزش پول و افزایش نرخ تورم، برای تکمیل پارک موزه دفاع مقدس مازندران به ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

ملکی با اشاره به این کهد در حال حاضر بخش نمایشگاهی و مسجد و روایت گری این پارک موزه فعال است، ادامه داد : فاز نخست این پارک موزه شامل اروند و هفت تپه به مساحت ۱۰ هکتار پیش بینی شده که هم اکنون حدود ۸۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی مطالبات مردم به ویژه خانواده های شهدا و جانبازان برای اتمام این مرکز فرهنگی را جدی تر از گذشته دانست و ادامه داد:‌ از آنجایی که این جانمایی مرکز در بهترین نقطه ساری چه به لحاظ محیطی و همچنین در مسیر مسافران حرم امام رضا (ع) قرار گرفته است، این مرکز فرهنگی استان می تواند به عنوان مهمترین مرکز فرهنگی حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس کشور محسوب شود.

پارک موزه استان مازندران در واقع بازسازی و نمایش عملیات والفجر ۸ دوران دفاع مقدس در حاشیه رودخانه تجن ساری است.
یکی از مشخصات این پارک موزه احداث ساختمان های ' تانک فارم ' است که با الگوگیری از مخازن نفتی در شهر فاو با کاربری فرهنگی طراحی شده است.
احداث مسجد فاطمه الزهرا (س)، یادمان فاو با بنای یکهزار متر مربع در ضلع غربی عرصه فاو و با الگوگیری از مسجد فاو که توسط رزمندگان اسلام فتح، طراحی و احداث شده است از دیگر ویژگی های این پارک است.
دهکده یادمان هفت تپه هم با شبیه سازی اردوگاه هفت تپه در این محل طراحی و اجرایی شده که شامل سنگرهای بتنی، چادر، ایستگاه صلواتی، میدان، تپه ماهورها، المان ها و تندیس شهداست.
مرکز بهداری و طرح ساماندهی، احداث دیوار ساحلی رودخانه تجن و احداث سد لاستیکی به منظور شبیه سازی عملیات والفجر ۸ و عبور رزمندگان اسلام از اروندرود در حد فاصل سدانحرافی تا پل کمربندی جدید هم از دیگر بخش های این مرکز فرهنگی است.
مردم ولایتمدار مازندران با پیشینه مذهبی و دینی در هشت سال دفاع مقدس کارنامه درخشانی را از خود بر جای گذاشتند و ساخت مرکز فرهنگی و هنری دفاع مقدس با هدف انعکاس گوشه ای از خاطرات سال های حماسه، عشق و ایثار دلیر مردان این خطه سرسبز ساخته شده است.

تکمیل پارک موزه دفاع مقدس مازندران به ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

لزوم ترویج جریان سازی حماسه فتخ خرمشهر بین نسل جدید

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران با تاکید بر این که جریان سازی حماسه فتح خرمشهر باید در جامعه بخصوص در بین نسل جدید عمیق‌تر شود، گفت : باید چگونگی دفاع از اسلام و خاک میهن و رشادت و ایثارگری هایی که رزمندگان ارتش و سپاه و از همه مهم تر مردم عشایر و آحاد مردم ایران به عنوان پشتیبان رزمندگان داشتند، بیش از پیش برای نسل امروز جامعه تبیین و ترویج شود.

ملکی تصریح کرد:در روز سوم خرداد، خرمشهر که پس از ۳۵ روز پایداری و از خودگذشتگی به اشغال دشمن متجاوز در آمده بود، سرانجام با خلق حماسه‌های جاودانه و جانفشانی‌های فراموش ناشدنی رزمندگان غیور اسلام آزاد شد.

وی با بیان این که مازندران در حماسه فتح خرمشهر ۲۷۰ شهید تقدیم کرده است، اظهار داشت: نیروهای رزمنده مازندرانی در قالب سه تیپ بیت المقدس، ۲۷نور و تیپ ۲۵ کربلا در عملیات آزادسازی خرمشهر مشارکت داشتند.

وی مجموع شهدای عملیات آزادسازی خرمشهر را ۶ هزار نفر اعلام کرد و گفت که ۲۴ هزار نفر از هموطنان بویژه رزمندگان هم در فتح خرمشهر زخمی شدند.

خرمشهر پس از ۵۷۵ روز اشغال و پس از ۳۵ روز مقاومت، چهارم آبان ۱۳۵۹ توسط رژیم تا دندان مسلح بعثی عراق اشغال و در ساعت ۱۱ صبح روز سوم خرداد ۱۳۶۱ در عملیات بیت المقدس آزاد شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.