مجری طرح توسعه زنبوداری کشور گفت: پیش بینی می شود امسال تولید عسل در کشور ۴ درصد رشد داشته و این عدد در سایر محصولات وابسته ۱۵ درصد باشد.

ایران رتبه سوم جهان را در تولید عسل دارد/پیش بینی رشد ۴ درصدی

به گزارش قدس آنلاین،  نخستین همایش ملی زنبور عسل و صنایع وابسته در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع وابسته برگزار شد. تورج صارمی، مجری طرح توسعه زنبورداری کشور درباره سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در صنعت زنبورداری کشور گفت: بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰ میلادی صنعت زنبورداری و تولید عسل در جهان ۳۵.۸ درصد رشد داشته است.

وی افزود: بیشترین رشد در کشورهای آسیایی رقم خورده که بر اساس آمار فائو هند، ایران، چین و ترکیه بیشترین ظرفیت در تولید عسل جهان را دارند.

وی با اشاره به رتبه سوم ایران در تولیدات عسل جهانی تصریح کرد: اگر بر اساس تمام ظرفیت‌ها فعالیت زنبورداری توسعه پیدا کند ایران می‌تواند رتبه دوم را کسب کند.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود تجارت محصولات مربوط به عسل بیش از ۵۳ درصد رشد داشته باشد. در این باره ایران با توجه به تنوع مناسب گیاهی ظرفیت خوبی دارد و تا امروز بیش از ۵۰ نوع عسل در کشور تولید شده است.

بازار ارزآوری عسل

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور در ادامه به میزان صادرات اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۷۰۰ تن عسل از ایران صادر شد. اقداماتی در دستور کار است که این آمار افزایش پیدا کند.

او گفت: در حال حاضر حدود ۹۶ هزار زنبورستان در کشور وجود دارد که سالانه ۱۳۶ هزار تن عسل تولید می‌کنند. صنعت زنبور کشور با ۱۱ هزار و ۵۳۴ کلنی ۱۵۰ هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم داشته است.

صارمی به استان‌های فعال در حوزه عسل پرداخت و گفت: استان‌های تولیدکننده عسل آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس، اردبیل، کرمانشاه، اصفهان، مازندران و گیلان است.

وی با اشاره به مصرف سرانه کشور هم بیان کرد: میزان مصرف سرانه کشور ۱.۶ کیلوگرم بوده که نسبت به سرانه جهانی فاصله زیادی ندارد.

وی اضافه کرد: ارزش بازار داخل عسل سال ۱۴۰۱، ۱۹۸ هزار میلیارد ریال بود که با بهره گیری از صنایع تبدیلی و تکمیلی این مبلغ افزایش خواهد یافت.

تأمین شکر مورد نیاز

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور با بیان اینکه تفاهم نامه‌هایی برای توسعه صنعت زنبورداری کشور به امضا رسیده است، ادامه داد: در راستای توسعه زنبورداری تفاهم نامه‌هایی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری و … به امضا رسیده و برای استمرار تولید و خرید تضمینی اقداماتی در دستور کار قرار دارد.

صارمی به تأمین شکر مورد نیاز زنبوردارها به عنوان یکی از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلاتی که در بازار شکر به وجود آمد تلاش شده تا ۴۰ هزار تن نهاده شکر مورد نیاز زنبورداران پیگیری و تأمین شود.

وی اظهار کرد: در چند سال اخیر به دلیل سمپاشی شاهد تخلفاتی در حوزه تولید زنبور عسل بودیم که در این باره دستورالعمل‌هایی تدوین شده که به زودی ابلاغ می‌شود.

صدور شناسنامه الکترونیکی

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور با اشاره به صدور شناسنامه الکترونیک از دیگر اقدامات انجام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی بوده که در این راستا بالغ بر ۱۰۰۰ فرقه شناسنامه زنبورداری صادر شده است تا روند خدمات گیری زنبورداران تسهیل شود.

وی ادامه داد: پیش بینی شده امسال رشد ۴ درصد در حوزه تولید عسل داشته باشیم و این عدد در سایر محصولات وابسته ۱۵ درصد خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.