نتایج نظرسنجی منتشرشده توسط موسسه «Optimar» نشان می‌دهد که ۲۵ درصد از طرفداران «سنان اوغان» به «رجب طیب اردوغان» و ۲۵ درصد دیگر به «کمال قلیچداراوغلو» رای خواهند داد؛ روندی که در نهایت، به سود اردوغان تمام خواهد شد.

دور دوم انتخابات ترکیه؛ طرفداران اوغان به چه کسی رای خواهند داد؟

به گزارش قدس آنلاین، پایگاه خبری-تحلیلی «عربی۲۱» در گزارشی به نقش «سنان اوغان» از ائتلاف «آتا» و کاندید سوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در دور دوم پرداخت؛ این پایگاه نوشت که بررسی‌های دقیق و رصد نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که برخلاف ادعاهای رسانه‌ای، او تعیین‌کننده رقابت‌ بین «رجب طیب اردوغان» و «کمال قلیچدار اوغلو» نیست و آراء طرفدرانش نیز پخش خواهد شد.

عربی۲۱ نوشت: نظرسنجی منتشرشده توسط موسسه «Optimar» که با شرکت سه هزار نفر بین روزهای ۱۷ تا ۱۸ می انجام شده بود، نشان می‌دهد که ۲۵ درصد از طرفداران  اوغان به اردوغان و ۲۵ درصد دیگر به قلیچداراوغلو رای خواهند داد.

در نظرسنجی انجام شده توسط این موسسه، حدود ۲۷.۹ درصد گفته‌اند که تصمیم خود را برای حمایت از کاندیداها در دور دوم انتخابات نگرفته‌اند، ۱۸.۶ درصد گفته‌اند که در دور دوم پای صندوق های رای نخواهند رفت و ۳.۶ درصد از اظهار نظر درباره این موضع خودداری کرده‌اند.

دور دوم انتخابات ترکیه؛ طرفداران اوغان به چه کسی رای خواهند داد؟

هیلمی داشدمیر، رئیس موسسه اپتیمار، در مقاله‌ای در وبگاه اینترنتی TV۱۰۰ منتشر کرد، نوشت: ملی‌گراها در دوره آینده سیاست را تعیین خواهند کرد. نتایج انتخابات نشان می‌دهد نامزدی که از پ.ک.ک و «فتح‌الله گولن»، مخالف ترکیه‌ای ساکن واشنگتن حمایت می‌کند، در انتخابات پیروز نخواهد شد.

وی با بیان اینکه یک نکته مهم وجود دارد که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد، گفت: آن نکته این است که رای دهنده‌ای که به اوغان رای داده است، هیچ وابستگی حزبی یا نامزدی ندارد؛ بنابراین تقاوتی بین رای به ائتلاف آتا یا اوغان به عنوان کاندید آن نیست، به عبارت دیگر این میزان رای در دور اول را ائتلاف کسب کرده و نه شخص اوغان.

در نتیجه انتظار می‌رود نیمی از طرفداران این ائتلاف به نفع اردوغان و نیمی دیگر به سود قلیچداراوغلو رای دهند؛ با توجه به این توزیع آراء، اردوغان که در حاضر هم رای بیشتری کسب کرده، برنده دور دوم انتخابات خواهد بود.

دور دوم انتخابات ترکیه؛ طرفداران اوغان به چه کسی رای خواهند داد؟

در دور اول، رئیس‌جمهور فعلی ترکیه ۲۶ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۸۳۷ رأی را به خود اختصاص داد و در رقابت با دو کاندید دیگر اول شد. قلیچداراوغلو با به دست آوردن ۲۴ میلیون و ۵۹۴ هزار و ۹۳۲ رأی بعد از اردوغان دوم شد. اختلاف آنها ۲ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۹۰۵ رای است؛ در حالی که کل آراء سنان اوغان از ائتلاف آتا، ۲ میلیون و ۸۳۱ هزار و ۲۰۸ رای بود و در صورت تقسیم شدن، تاثیر قابل ملاحظه‌ای نخواهند داشت.

«ناگیهان الچی»، نویسنده ترکیه‌ای، در روزنامه «خبر ترک» نوشت: این ایده که اوغان بازیگر اصلی سیاسی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه است، یک «افسانه جدید» است که با محاسبه ساده ریاضی بدون فکر تبلیغاتی تولید شده است. سیاست شامل جمع و تفریق نیست، مانند مورد اوغان که ۵.۱۷ درصد آراء را دریافت کرد. صرف نظر از ائتلافی که اوغان با اوغان هم‌سو خواهد بود، آرای طرفداران آتا تقسیم خواهد شد.

پایگاه خبری انگلیسی‌زبان «میدل‌ایست‌آی» روز دوشنبه (۱۵ می) در گزارشی با ارائه تحلیلی مقایسه‌ای از میزان آراء کسب‌شده توسط اردوغان در این انتخابات با دوره قبلی در سال ۲۰۱۸، نوشت که او برای دور دوم در وضعیت خوبی قرار دارد. براساس هفت نظرسنجی انجام‌شده توسط حزب عدالت و توسعه در ماه گذشته، نتایج نشان داده که اردوغان با اختلاف دو تا سه درصدی نسبت به رقیبش برتری دارد. 

کمیسیون عالی انتخابات ترکیه شب گذشته (جمعه، ۱۹می) نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را که در تاریخ ۱۴می در این کشور برگزار شد، اعلام کرد. «رجب طیب اردوغان»، کاندید ائتلاف «مردم»، و رئیس‌جمهور کنونی ترکیه، ۴۹.۵۲ درصد، «کمال قلیچداراوغلو» کاندید ائتلاف «ملت»، ۴۴.۸۸ درصد و سنان اوغان نامزد ائتلاف «آتا» هم، ۵.۱۷ آرا را در دور اول انتخابات از آن خود کرده‌اند. دور دوم رقابت‌های انتخاباتی بین اردوغان و قلیچداراوغلو ۲۸می برگزار خواهد شد.

پایان پیام/.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.