اگر امروزه ریزشی در دختران این سرزمین دیده می‌شود به خاطر عدم معرفی این الگوهای شاخص دینی از سوی خانواده‌ها و همچنین کوتاهی مدارس در امر آموزش و الگوگیری از این شخصیت‌ها است.

چرا شخصیت حضرت معصومه (س) به خوبی تبیین نشده است؟

حجت‌الاسلام روح‌الله ایلکا، استاد حوزه علمیه قم در مورد اینکه چرا در تبیین شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س) کوتاهی شده است، گفت: در متون روایی ما شخصیت این بانوی بزرگ به خوبی تبیین شده است، اما متأسفانه دستگاه‌های فرهنگی و به ویژه آموزش و پرورش در بیان شخصیت این بانوی بزرگ به عوان یک الگوی کامل زن کوتاهی کرده است.

وی ادامه داد: برخی تصور می‌کنند آنچه امروز در جامعه ما در خصوص بانوان اتفاق افتاده است متن اصلی شخصیت زنان این کشور است. این تصور کاملا غلط است. با وجود اینکه در بیان الگوهای خوب یک زن کامل همچون حضرت فاطمه زهرا(س) یا حضرت معصومه (س) کوتاهی‌هایی شده است اما دختران و زنان این کشور ذاتا نسبت به این عزیزان تعلق خاطر دارند. کسانی که قائل به این موضوع نیستند حتما به حرم حضرت معصومه(س) سر بزنند تا از نزدیک ببیند که جدای از قشر مذهبی، چه میزان از قشر خاکستری جامعه با احترام به این مکان مقدس رجوع می‌کنند.

این استاد حوزه تاکید کرد: حتما افرادی که به این حرم مشرف می‌شوند از کرامات این بانوی بزرگ دست خالی بر نخواهند گشت. در طول تاریخ تشیع بسیاری از علمای بزرگ دین ما از وجود مبارک این بانوی بزرگ به مراتب عالیه رسیدند. آیت‌الله مرعشی نجفی نزدیک به نیم قرن نماز شب‌های خود را در حرم این بانوی بزرگ خواند. علامه طباطبایی در تمام طول ایام ماه رمضان به هنگام افطار در حرم حضرت معصومه(س) حضور پیدا می‌کردند.

ایلکا با انتقاد از آموزش و پرورش، صدا و سیما و وزارت علوم در بیان شخصیت بانوان بزرگ دین اسلام همچون حضرت معصومه(س) خاطرنشان کرد: امروز اگر دختران سرزمین ما گاها با انحرافاتی روبرو هستند مسبب آن دستگاه‌های مختلف متولی آموزش هستند. البته حوزه‌های علمیه هم در این راستا بی‌تقصیر نیستند زیرا ما باید مبلغان خوبی را در سراسر کشور به ویژه در مساجد داشته باشیم تا در تبیین شخصیت‌های همچون این بانوی بزرگ کار کنند.

حضرت فاطمه معصومه(س) در مقام شفاعت

وی افزود: روزی از مرحوم آیت‌الله شیخ عباس گیلانی سوال شد که آیا حضرت معصومه(س) در روز قیامت شفاعت مردم قم را خواهند کرد؟ ایشان پاسخ دادند این بانو دارای چنان شان و منزلتی به درگاه خداوند است که می‌تواند تمام انسان‌ها را در روز قیامت شفاعت کند.

این استاد حوزه با بیان اینکه حضرت فاطمه معصومه (س) الگوی عفت و حیا و همچنین علم هستند، اظهار کرد: روزی اصحاب امام موسی کاظم(ع) به منزل ایشان مراجعه کردند تا نسبت به یکسری از مسائل پاسخ خود را بگیرند اما امام خارج از شهر بودند. پس از پرسش اهل منزل بابت مراجعه اصحاب آنها را برای کسب پاسخ به پرسش از حضرت معصومه(س) راهنمایی کردند. ایشان باوجود سنین کم تمام سوالات اصحاب را پاسخ دادند و اصحاب به هنگام بازگشت در مسیر امام را دیدند و موضوع را بیان کردند و امام پاسخ پرسش‌ها را از اصحاب تقاضا کرد و پس از مشاهده پاسخ‌ها سه بار گفت پدر به فدای تو دخترم. این درجات علمی حضرت معصومه(س) باعث شده است که امروز به واسطه وجود مبارک ایشان در شهر قم، این‌ شهر محل علم‌آموزی در حوزه‌های مختلف‌ باشد به همین منظور امروز از سراسر دنیا برای کسب علم ومعارف دینی به این شهر مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: با یک نگاه گذرا به زندگی علما و آیات عظام می‌توان دید که تمام علم این افراد به واسطه رجوع به این‌ بانوی بزرگ و کرامات ایشان حاصل شده است. این نشان می‌دهد که این بانو دارای چه جایگاه و شانی است. در شان و جایگاه حضرت معصومه(س) همین بس که امام جواد(ع) به عنوان یک امام معصوم از ایشان تقاضای شفاعت دارند.باوجود این شان علمی و دینی حضرت معصومه(س) این پرسش به وجود می‌آید که چرا آموزش و پرورش در کتاب‌های درسی خود به این بانوی بزرگوار نمی‌پردازد.اگر امروزه ریزشی در دختران این سرزمین دیده می‌شود به خاطر عدم معرفی این الگوهای شاخص دینی از سوی خانواده‌ها و همچنین کوتاهی مدارس در امر آموزش و الگوگیری از این شخصیت‌ها است.

نقش دستگاه‌های آموزشی در تبیین شخصیت حضرت معصومه(س)

به اعتقاد وی، یکی از وظایف دستگاه‌های آموزشی تعلیم و تربیت علوم غیردینی است اما آموزش ادب دینی و معرفی شخصیت‌های دینی و آموزه‌های دینی‌ از دیگر وظایف این دستگاه‌ها است. البته یکی از ضعف‌ها نیز نبود امام جماعت در مساجد به عنوان یک مبلغ برای یک‌ محله با روستا است.

توقع مردم از حوزه‌های علمیه

این استاد حوزه بیان کرد: مردم‌ ما از حوزه علمیه توقع دارند. اگر دستگاه‌های دیگر در امر تبیین‌ شخصیت‌های دینی کم کاری می‌کنند آنها این‌ کمبود را جبران کنند. مردم خواستار هستند حوزویان به عنوان مبلغ در امر جهاد تبیین پویاتر باشند تا امروز در جامعه شاهد اتفاقاتی همچون بی‌حجابی نباشیم. یکی از دستگاه‌هایی که می‌تواند به امر تبیین کمک کند صدا و سیما است. این مجموعه می‌تواند از هر دو ظرفیت سیما و صدا استفاده کند و با پخش برنامه‌های متنوع دینی و استفاده از کارشناسانی که به موضوع روز جامعه اشراف دارند از انحرافات جلوگیری کند.

وی یادآور شد: در آمریکا ۴۰هزار موسسه نخبه‌گرا وجود دارد که بر روی کشور ما و دین اسلام تمرکز کردند تا نقاط ضعف ما را پیدا کنند و از همانجا ضربه بزنند. در اینجا نقش فضای مجازی بسیار پررنگ است. فضایی که دشمن به خوبی از آن بهره می‌برد، اما ما در این حوزه ضعف داریم زیرا خوراک فکری متناسب با نسل جوان را به آنها ارائه نمی‌کنیم.

این استاد حوزه ابراز کرد: امروز خیلی از مردم دنیا از مقامات حضرت معصومه(س) بهره می‌برند اما ما در فضای آموزشی کشور و حتی فضای مجازی از الگوهای خوب خود بهره‌ای نداریم. از این رو در وضعیت مطلوب نیستیم و دختران ما نمی‌دانند چه الگوهای خوبی از مقام زن دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.