منابع خبری از تداوم درگیری ها در سودان علیرغم آغاز آتش بس جدید خبر دادند.

درگیری در خارطوم به رغم اعلام آتش بس ادامه دارد/ عدم پایبندی به توافقات جده

به گزارش قدس آنلاین، علیرغم آغاز توافق آتش بس جدید در سودان، بار دیگر درگیری هایی میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در خارطوم رخ داد.

شهر الابیض در ایالت شمال کردفان در سودان نیز شاهد تیراندازی شدید بود.

توافق آتش‌بس گروه‌های سودانی که دو روز پیش در جده عربستان محقق شده بود، از ساعت ۲۳:۰۰ دوشنبه شب به اجرا گذاشته شد.

پس از امضای این توافق آتش بس در جده، عربستان و آمریکا در بیانیه‌ای در خصوص این توافق توضیحاتی ارائه دادند.

در این بیانیه آمده که این توافق قابل تمدید بوده و زمان اجرای آن ۴۸ ساعت پس از امضا خواهد بود و به مدت هفت روز طول خواهد کشید.

بر اساس این بیانه، طرف‌های درگیر در سودان برای تسهیل ارسال کمک‌ها و نیز عقب نشینی نیروهایشان از بیمارستان‌ها توافق کردند.

در ادامه بیانیه آمده که دو طرف همچنین تعهد خود را اعلام کرده تا پیش از آغاز توافق آتش بس سعی نکنند که برتری نظامی خود را نشان دهند.

در بیانیه عربستان و آمریکا آمده که ساز و کار نظارت بر اجرای این توافق مورد حمایت ریاض و واشنگتن خواهد بود.

منابعی در وزارت امورخارجه عربستان شنبه شب به شبکه خبری الجزیره گفته‌ بودند که طرف‌های درگیر در سودان برای امضای قرارداد آتش بس انسان دوستانه به مدت ۱۰ روز که قابل تمدید باشد، به توافق رسیدند.

در همین راستا، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در یک گفت وگو در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که وی با «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان درخصوص مذاکرات جاری برای رسیدن به توقف تأثیرگذار درگیری و آتش بس گفت وگو کرده بود.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شد که در نتیجه آن تاکنون دستکم حدود یکهزار تن کشته شدند.

براساس این درگیری‌ها همچنین حدود یک میلیون سودانی خانه و کاشانه خود را رها کرده و آوارده شدند.

همچنین براساس گزارش سازمان‌های بین‌المللی، حدود ۲۵ میلیون سودانی یعنی نیمی از جمعیت این کشور مسلمان نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.