احمد حیدری گفت: پیش از وقوع انقلاب اسلامی در کشور ظرفیت تولید برق در ایران کمتر از ۷ هزار مگاوات بود، اما اکنون ظرفیت تولید برق به بیش از ۹۱ هزار مگاوات یعنی ۱۳ برابر رسیده است.

رشد ۱۳ برابری ظرفیت تولید برق کشور پس از انقلاب

به گزارش قدس آنلاین، احمد حیدری در هفتمین کنفرانس ملی سیستم اطلاعات مکانی GIS در صنعت آب و برق افزود: امروزه بیش از ۹۹.۷ درصد روستاهای کشور از نعمت برق برخوردار هستند و به لحاظ این شاخص کشور ما جزو ۵ کشور برتر جهان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۹۵ درصد صنعت آب و برق کشور خودکفاست و توسط دانشمندان و مهندسان داخلی اداره می‌شود که این موضوع جای افتخار دارد.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه امروزه برخی کشورها به تکنولوژی و توانمندی مهندسان ایرانی در صنعت برق نیاز اساسی دارند، گفت: آمیختگی وزارت نیرو با دانشگاه و استفاده به‌روز از آخرین دانش و اطلاعات علمی سبب شده تا صنعت آب و برق کشور نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه در شرایط به‌مراتب بهتری قرار بگیرد.

حیدری ادامه داد: سرعت پیشرفت و توفیق صنعت آب و برق کشور با شروع دولت سیزدهم شتاب بیشتری گرفته است.

وی افزود: دولت سیزدهم در حالی در سال ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرد که کشور با مشکلات فراوانی در بخش آب و برق مانند ناترازی برق روبه‌رو بود، اما همگان شاهد بودند که در تابستان سال ۱۴۰۱ با مدیریت صحیح مصرف برق و همچنین تولید بیش از ۶ هزار مگاوات برق شرایط به‌خوبی مدیریت شد.

معاون وزیر نیرو در باره تلاش‌های وزارت نیرو برای آبرسانی به بیش از ۱۰ هزار روستا در نقاط مختلف کشور خاطرنشان کرد: تکمیل و تجهیز سیستم آبرسانی شهر سنندج و پروژه آبرسانی خوزستان از جمله نقاط قوت وزارت نیرو در دولت سیزدهم است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو خاطرنشان کرد: امروز صنعت آب و برق زیرساخت تولید و توسعه کشور است، اگر می‌خواهیم رشد اقتصادی، تولید مناسب و اشتغال کافی داشته باشیم، چاره‌ای جز توجه ویژه به صنعت آب و برق و توسعه همه‌جانبه این دو صنعت نداریم.

حیدری گفت: دولت سیزدهم متعهد شده است تا ۳۵ هزار مگاوات از روش‌های مختلف به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کند.

وی افزود: برای توفیق هر چه بیشتر در ارائه مطلوب خدمات صنعت آب و برق، به طرح‌های آمایش سرزمینی و بهره‌گیری از سیستم اطلاعات مکانی GIS به‌شدت نیاز داریم.

معاون حقوقی، پشتیبانی و امور مجلس وزیر نیرو خاطرنشان کرد: نگاه به GIS و اطلاعات استخراج شده از آن به توزیع عادلانه، شفاف و منطبق با قوانین کمک زیادی خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه لازم است در قوانین و مقرراتی که به تصویب می‌رسد، استفاده از تکنولوژی GIS دیده شود، گفت: برای اینکه بهره‌گیری از دانش سیستم اطلاعات مکانی و خروجی‌های آن در حوزه مدیریتی صنعت آب و برق کشور با جدیت دنبال شود، باید به گنجاندن مواد و بندهای مرتبط با این موضوع در اسناد و قوانین بالادستی توجه ویژه شود.

حیدری به‌ضرورت ایجاد دبیرخانه بهره‌مندی از اطلاعات تخصصی در بدنه وزارت نیرو اشاره کرد و افزود: باید دبیرخانه‌ای تشکیل دهیم که در چارچوب آن بتوانیم با نویسندگان مقالات دانشگاهی و پژوهشگرانی که ایده مطلوب برای حل مشکلات کلیدی صنعت آب و برق ارائه می‌دهند، ارتباط گرفته و از ظرفیت و دانش آن‌ها در این حوزه استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.