سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا در پی تمدید بازداشت خبرنگار وال استریت ژورنال در روسیه خواستار دسترسی کنسولی به او شد.

وزارت خارجه آمریکا خواستار دسترسی کنسولی به خبرنگار خود در روسیه شد

به گزارش قدس آنلاین، متیو میلر سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی افزود : ما می دانیم که یک جلسه دادگاه گرشکوویچ برگزار شد و روسیه بازداشت او را به مدت ۳ ماه دیگر تمدید کرد. ما بار دیگر از روسیه می خواهیم که به تعهدات خود عمل کند و دسترسی کنسولی را به این خبرنگار فراهم کند.

میلر تصریح کرد که روسیه دومین درخواست آمریکا برای دسترسی کنسولی به گرشکوویچ را رد کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ادعاهای روسیه بی اساس است. ما بار دیگر بر آزادی فوری گرشکوویچ و پال ویلان تاکید می کنیم.

وی همچنین گفت که هشدار سطح ۴سفر به روسیه همچنان پابرجاست. ما به شهروندان آمریکایی سفر به روسیه را توصیه نمی کنیم. به صورت مکرر از روسیه خواسته‌ایم تا شهروندان آمریکایی را آزاد کند. آزادی آمریکایی هایی که به صورت غیرقانونی در خارج از آمریکا بازداشت شدند در اولویت دولت آمریکا است .

سخنگوی وزارت خارجه امریکا اضافه کرد: ما از همه ابزارهای موجود استفاده می کنیم. دولت آمریکا در وضع تحریم علیه مقامات روسیه از جمله بالاترین مقام های این کشور تردید نکرده است.

ایوان گرشکویچ شهروند آمریکایی و خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال در ماه مارس (فروردین) به اتهام جاسوسی دستگیر شد؛ وی و روزنامه‌اش این اتهام را رد می‌کنند.

ایالات متحده مدعی است که او به اشتباه بازداشت شده و در تلاش برای آزادی این خبرنگار است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه، ایالات متحده را به «تهدید و اعمال فشار» بر مسکو در مورد پرونده «ایوان گرشکویچ» خبرنگار بازداشت شده وال استریت ژورنال متهم کرده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، سرگئی ریابکوف بدون ذکر نحوه اعمال این فشارها، گفت: مسکو به چنین روش‌هایی توجه نمی‌کند.

ماه گذشته، پس از آنکه واشنگتن از صدور روادید به روزنامه‌نگاران روسی که قرار بود جزء هیات همراه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سازمان ملل در نیویورک باشند، امتناع کرد، مسکو نیز درخواست سفارت ایالات متحده برای دیدار با گرشکویچ را رد کرد.

روابط بین مسکو و واشنگتن از زمان شروع جنگ روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ ( ۵ اسفند ۱۴۰۰) به پایین ترین سطح خود رسیده است.

دستگیری گرشکویچ به طور گسترده در غرب به عنوان یک اهرم فشار از سوی مسکو برای تبادل زندانی تلقی می‌شود.

ریابکوف پیش‌تر گفته بود که هرگونه مبادله تنها پس از صدور حکم این پرونده در دادگاه قابل بررسی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.