معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌شمالی گفت: طبق سرشماری صورت گرفته در سال ۹۵ در مجموع ۳۱ درصد از خانوارهای این استان اجاره نشین هستند.

اجاره نشینی ۳۱ درصد از خانوارهای خراسان‌شمالی

به گزارش قدس انلاین،  صبح امروز علی فخرانی، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به این که استان شرایط عادی در حوزه مسکن ندارد، اظهارکرد: طبق سرشماری صورت گرفته در سال ۹۵ در مجموع ۳۱ درصد از خانوارهای این استان اجاره نشین هستند و از این تعداد ۳۷ درصد از خانوارهای شهری و ۱۲ درصد از خانوارهای روستایی مستاجر هستند.

وی گفت: این آمار متعلق به سرشماری سال ۹۵ بوده که به طور حتم هم اکنون تعداد مستاجران این استان بیشتر شده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌شمالی افزود: از سوی دیگر تولید مسکن در یک برهه زمانی در دولت پیشین نیز مورد استقبال قرار نگرفت و به دنبال آن تولید مسکن در آن زمان در این استان کاهش یافت.

وی ادامه داد: از آن جایی که سطح درآمد خانوارهای خراسان شمالی پایین است هم اکنون فشار زیادی روی قشر مستاجر در این استان است.

فخرانی تصریح کرد: علاوه بر آن هم اکنون ۵۰ درصد از واحدهای مسکونی در این استان کم دوام و یا نیمه دوام هستند که این امر نیز سبب شده تا شرایط مسکن در این استان عادی نباشد.

وی گفت: در گذشته بنگاه‌های مشاور املاک، عاملی برای افزایش قیمت اجاره بها بودند و حق الزحمه‌ای که به آن‌ها پرداخت می‌کردند براساس اجاره بهای مسکن بود که این امر سبب افزایش اجاره می‌شد اما با راه‌اندازی سامانه جامع املاک و مستغلات و ثبت نیاز موجر و مستاجر در این سامانه دیگر نیازی به حضور در بنگاه نیست و این امر نقش مهمی در کنترل بازار رهن و اجاره دارد.

فخرانی افزود: راه‌اندازی این سامانه تدبیر درست و به نفع مردم بوده و می‌تواند اجاره بها را تنظیم‌گری کند و فضای سوداگری را که بسیاری از مشاوران املاک وارد آن شده بودند کاهش دهد. 

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌شمالی ادامه داد: با توجه به نیاز مردم به مسکن، دولت وارد حوزه تولید مسکن شد که در حوزه اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این استان، ۲۵ هزار خانوار دارای شرایط حضور در این طرح شدند که از این تعداد ۷ هزار و ۲۰۰ خانوار متقاضی موثر شناخته شدند که تاکنون ۶ هزار و ۲۰۰ واحد نیز تعریف پروژه شده است. 

وی افزود: هم اکنون ساخت ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی نیز در حال اجراست و برای آن‌ها تسهیلات پرداخت شده است.

 معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌شمالی گفت: ۸ هزار خانوار نیز هم اکنون به صورت خودمالکی در حال ساخت واحد مسکونی هستند. 

وی تصریح کرد: در مجموع ۱۹ هزار واحد مسکونی در استان در حال ساخت است که در بازه ای ۲ ساله طول می‌کشد تا به بازار عرضه شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.