حریق مهیب یکی از کارخانه های لوازم خانگی در بلوار پیامبر اعظم(ص) که چندی قبل به وقوع پیوست اکنون باعث نگرانی اهالی از تکرار مجدد این حادثه و رسیدن آتش به مخزن ۳۰ هزار لیتری گاز قابل اشتعال کرده است.

بررسی ابعاد همجواری صنایع حساس با مناطق مسکونی؛ تکلیف صنایعی که شهر به سمتشان رفته چیست؟

به گزارش روایت محله، «۱۵۰ آتش‌نشان با ۶۰ خودرو آتش‌نشانی و همچنین ۳۰ دستگاه از دیگر بخش‌های شهرداری فعالیت دارند. از سرایت آتش به مخزن گاز جلوگیری شد». چه وقت؟ ۱۵فروردین، کجا؟ کارخانه لوازم خانگی واقع در بزرگراه پیامبر اعظم(ص)، کدام مخزن؟ مخزن گاز کارخانه. نگرانی مردم را با مسئولان مختلف از جمله کارخانه لوازم خانگی مطرح می‌کنیم.

یک مقام مسئول در این کارخانه عنوان می‌کند: علت حریق ربطی به مخزن گاز سیکلوپنتان نداشته، این گاز اشتعال سریع ندارد و تمامی تمهیدات ایمنی لحاظ شده و در زیر زمین است و چندین لایه بتونی اطراف آن قرار دارد. اگر مشکل ایمنی وجود داشت به ما مجوز تولید و بهره‌برداری نمی‌دادند.

مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی مشهد اگر چه علت حریق را اتصالی سیم‌های برق عنوان می‌کند اما وجود منبع گاز اشتعالزا را در این کارخانه تأیید می‌کند ولی در خصوص ضرورت یا عدم ضرورت جابه‌جایی این کارخانه اظهارنظر نمی‌کند.

به سراغ رئیس اداره بهداشت، ایمنی و محیط زیست اداره کل صمت خراسان رضوی می‌رویم، پروانه ندا در این ارتباط می‌گوید: زمانی که لوازم خانگی در آنجا مستقر شد بحث مناطق مسکونی امیریه، مجیدیه و علویه مطرح نبوده است.

وی با بیان اینکه ما برای صدور مجوزها یک سری قوانین داریم که برای ما مشخص کرده است استعلام‌ها باید از چه دستگاه‌هایی انجام شود عنوان می‌کند: استقرار هیچ واحدی در زمان خودش، بر خلاف قوانین نبوده و مناطق مسکونی به سمت صنایع گسترش پیدا کرده است.

پروانه تصریح می‌کند: بررسی وضعیت ایمنی واحدهای صنعتی بر عهده وزارت کار است، بنابراین اجازه هیچ نوع اظهارنظر در این خصوص را نداریم.

پیگیری‌های مکرر از اداره کار ما را به پاسخی نمی‌رساند، پس موضوع را با فرماندار و رئیس شورای تأمین شهرستان مشهد مطرح می‌کنیم.

محسن داوری اظهار می‌کند: منطقه مسکونی یا غیرمسکونی هر واحد صنعتی یا مجوز دارد یا ندارد، در مورد غیرمجازها وظیفه دستگاه‌ها مشخص است اما واحدهای صنعتی دارای مجوز، از چند دستگاه تأییدیه‌های لازم را دریافت کرده‌اند. در عین حال اگر مکانی در محدوده شهری دارای مشکلات محیط زیستی یا ایمنی باشد شهرداری مکلف است آن واحد را از داخل شهر خارج کند.

وی با اشاره به ساماندهی و خارج کردن مشاغل مزاحم مانند تعمیرگاه‌ها و کارگاه‌های ریخته‌گری مجوزدار از داخل شهر، تصریح می‌کند: اگر در هر حوزه‌ای (واحد صنفی یا صنعتی) برای شهروندان ایجاد خطر کند سازمان متولی صدور مجوز باید برایش تعیین تکلیف کند چون این مسئولیت با آن‌هاست اینکه عنوان می‌شود ما پیشتر در شرایط متفاوتی مجوز را صادر کردیم (اما اکنون جزو محدوده مسکونی شهری قرار گرفته است) رافع مسئولیت محیط زیست، آتش‌نشانی و صمت نیست.

امتیازات ویژه برای صنایعی که از شهر خارج شوند!

اما نظر عضو کمیته نظارتی شهرداری منطقه ۱۲ مشهد در این خصوص چیست؟ 

مجید طهوریان عسکری می‌گوید: بر اساس نظر ستاد حمایت از صنعت استان مجموعه‌های صنعتی فعال خیلی مأموریت انتقالشان به خارج از محدوده وجود ندارد ولی بسته‌های تشویقی خیلی خوبی از طرف شهرداری و استانداری برای این صنایع در نظر گرفته شده است که در صورت جابه‌جایی از محدوده شهری به شهرک‌های صنعتی به آن‌ها اعطا می‌شود.

وی اظهار می‌کند: بعضی از این مجموعه‌ها در حال حاضر در حال رایزنی با شهرداری هستند و امیدواریم این بسته‌های تشویقی و امتیازات، مشوق خوبی برای جابه‌جایی این صنایع به شهرک‌های صنعتی باشد. از جمله این امتیازات، صدور مجوز بلندمرتبه‌سازی در مکان فعلی واحدهای صنعتی حاشیه پیامبر اعظم(ص) پس از بررسی در کمیسیون ماده ۵ استانداری است.

مرور اظهارات مسئولان اما چند پرسش را در ذهن پررنگ می‌کند؛ مثل اینکه با توجه به قدمت برخی صنایع در غرب مشهد آیا پیش از تغییر کاربری اراضی آن محدوده و ورود به محدوده شهری خطرات احتمالی و حریم مجاز صنایع سنجیده شده است؟

گزارش: معصومه مومنیان

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.