مشکلات مستأجران وتوافق ریلی ایران و روسیه از مهم‌ترین خبرهای حوزه راه و مسکن در هفته گذشته بوده است.

افزایش نامتعارف اجاره بها منجر به بد مسکنی شد

به گزارش قدس آنلاین هفته گذشته مشکلات اجاره بها ادامه دارد، به تازگی اخباری مبنی بر بدمسکنی مستأجران رواج پیدا کرده است و این پدیده‌ها تحت فشار افزایش غیر منطقی اجار بها تحمیل شده است.

مستاجرانی که از پس اجاره بها در کلانشهرها برنمی آیند تصمیم بر جایگزینی راه‌های غیر منطقی برای معضل مسکن خود هستند وقتی صحبت از زندگی در کانکس شنیده می‌شود، ذهن بسیاری از مردم به سمت شرایط اضطراری مثل شرایط سیل و زلزله زدگی می‌رود. در این شرایط اسکان بازماندگان در کانکس چندان عجیب و غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد. اما افزایش غیرقابل مهار قیمت اجاره مسکن تا حدی است که برخی افراد مجبور به کانکس نشینی شده اند.

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در خصوص وضعیت اجاره بها گفت: در بخش مسکن جهش وحشیانه صورت گرفته است که اقشار متوسط دیگر نمی‌توانند خانه اجاره کنند چه برسد به خرید خانه بعید است که در کوتاه مدت بتوان مشکل مستأجران را برطرف کرد با توجه به تورم موجود در کشور بحران‌های اقتصادی یکی پس از دیگری خودنمایی می‌کند.

وی افزود: بحران مسکن از یک دهه بی تدبیری ایجاد شده است و مهاجرت‌هایی که از روستا به کلانشهرها انجام شد و کانکس نشینی و پشت بام خوابی تبعات مهاجرت‌های روستا به شهرها است به جای اینکه روستاها را جایی برای زندگی کنیم مردم را از روستاها فراری داده‌ایم.

کدرهگیری رایگان برای مستأجران

معاون مسکن و ساختمان گفت: سامانه املاک و مستغلات اولین سامانه رایگان برای موجر و مستأجر است.

هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان در برنامه رونمایی سامانه املاک و مستغلات گفت: این سامانه نخستین سامانه اجاره بها بین موجر و مستأجر است و در فاز اول آن مختص اجاره بها است و به مرور سامانه خرید و فروش هم اضافه خواهد شد.

وی در ادامه داد: در این سامانه مشخصات موجر و مستأجر ثبت و یک فردی به عنوان شاهد معرفی می‌شود.

وی افزود: کد رهگیری برای بنگاه‌های مشاور املاک فعال است در حال حاضر دو کد رهگیری داریم هم از این سامانه می‌شود کد رهگیری گرفت و هم از مشاورین املاک استفاده شود اما این سامانه به صورت رایگان کد رهگیری می‌دهد و در تمام ساعات شبانه روز این سامانه فعال است.

عباسی گفت: همچنین برای تمدید پس از توافق دو نفر معرفی شده و دولت هم تأیید می‌کند. پیش تر در مشاورین املاک کد رهگیری رایگان نبود. آنها فرآیند بهم رسانی را انجام داده حق زحمه دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: امیدواریم گزارش کار انجام شده ارائه شود و وعده داده نشود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.